Marsvins parasiter

S

Stoppard

Är det någon som vet varifrån "marsvinsfolks" betäckningar på de olika parasiterna kommer ifrån?
Pälsätare=gliricola porcelli
Static= Chirodiscoides cavie
Sellnic= trixacarus

Sv: Marsvins parasiter

Det andra är latin och det första allmänna betäckningar.
Jag undrar varför det just blev static, sellnic och pälsätare.

Static lice = dom sitter fast påsamma ställe. Statiska helt enkelt
Pälsätare eller running lice som det också heter = Äter päls. Running lice för att dom är så attans snabba och motsats till statics som är stilla.
Sellnic = har faktiskt ingen aning.

Det undrade min veterinär också, som hade svenska namn på dessa djur.. Men dem kommer jag inte ihåg förutom marsvinsskabben då! Som ska vara Sellnic tror jag? Rätta mig om det är fel!:)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 398
Senast: valpköpare
·
Däggdjur Hej alla! Jag är uppvuxen på en hästgård med massor av hästar och katter och också kaniner, hönor och grisar vid olika tillfällen. Nu...
Svar
18
· Visningar
2 206
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama