Marsvin med kladdig rumpa

L

linslus

Jag har ett han-marsvin vars päls kladdar ihop på rumpan. Han verkar ha nån sorts fett som produceras där som klibbar ihop pälsen. Han är för övrigt frisk och kry. Jag har provat att tvätta med shampo och diskmedel osv men det hjälper inte. Är det nån som vet vad det är och vad man kan göra åt det?

Sv: Marsvin med kladdig rumpa

Det kommer troligtvis från körteln de har där, om det inte fungerar med att tvätta med yes(kleta in och låta det verka i åtminstonde 5 min och upprepa) så löser fett alltid fett, så testa med barnolja, matolja eller likn :)

Är han långhårig kan du ju klippa lite runt rumpan (om du inte ställer ut och så). Gör så på min hona som är väldigt långhårig för att det inte ska bli tovigt bak i rumpan...

Alla hanmarsvin har en talgkörtel i ryggslutet som utsöndrar talg. Denna måste man tvätta med jämna mellanrum! använd yes diskmeedel och ljummet vatten. Man kan använda en mjuk tandborste att borsta med för talget är inte alltid så lätt o få bort, men tryck inte hårt!

Tack för hjälpen. Ska köpa just yes och sen tvätta på helt enkelt. Det är nog den där körteln som överproducerar talg på min lilla gris. Han brukar bli så där lagomt glad över att tvättas men det kan inte hjälpas i detta fallet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 689
Senast: Enya
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix