Marktrång *finn fem fel*

Sv: Marktrång *finn fem fel*

*kl*

Om det är någon som är intresserad så har jag bilder på skorna två veckor efter skoning som jag kan lägga ut...

Personligen är jag mer intresserad av en bild på hästen och gärna där man ser exteriören och den fysiologiska balansen. Gärna en där man ser hela hästen. Skorna i sig tycker inte jag personligen säger ett "smack".

Det är nog mest ett sammanträffande. Hittills har inget hittats i vänster bak, utan defekt och inflammation har suttit i höger. Hon har heller aldrig varit sned eller roterad åt vänster.
Helt logiskt så är hon även lite mindre musklad på höger sida just nu.
Eftersom jag har försökt vara så observant som möjligt så har jag även noterat att hon just nu vilar lika mycket på båda benen. förra vintern vilade hon mer på höger.

Just nu känns det rätt mörkt. Fyra år, knappt riden och redan behandlad två gånger med en skelettdefekt. Å så på detta det här med marktrångheten... :smirk:

Två bilder och i två helt olika situationer men lika i båda dessa två situationer så avlastar stoet v.b. Slump eller???

PÅ den bilden i citatet står hästen så för att fölet diar på höger sida just då, för att fölet ska komma åt alltså sätter hon ut andra bakbenet som hon gör.

Ts

funderar faktiskt kanske lite långsökt på om nötningen på utsidan kommer av att hon tex gått annorlunda pga juvret ömt tex pga mycket mjölk eller så...:confused:

Åh! Det DÄR var en Riktigt bra spekulation! :bow: Hade jag aldrig tänkt på själv.
Men... Tyvärr har hon ju inte haft mycket mjölk alls och inte heller varit öm. Och nu ger hon ju knappt nå di alls. Förvisso så kan hon ju tycka det har varit jobbigt Ändå.

Varför kan hon inte bara prata så hon kunde tala om vad som felas henne...

Kan du märka att hon på något sätt "breddat ut" med bakbenen efter fölningen? Om du går bakom henne?

Nja. Jag tror inte det. Inte vad jag har tänkt på och jag brukar vara relativt observant. Men jag hade tänkt tömköra i veckan så då ska jag titta noggrannare. Något speciellt du tänkte på?

Däremot har ju hela hästen breddat sig. Sedan i januari så har hon vuxit ca 3 cm och gått från speta till maffig. Det kan också spela in...

Åh! Det DÄR var en Riktigt bra spekulation! :bow: Hade jag aldrig tänkt på själv.
Men... Tyvärr har hon ju inte haft mycket mjölk alls och inte heller varit öm. Och nu ger hon ju knappt nå di alls. Förvisso så kan hon ju tycka det har varit jobbigt Ändå.

Varför kan hon inte bara prata så hon kunde tala om vad som felas henne...

Men om hon haft lite mjölk kan hon ha blivit öm tex om fölungen försökt dia och sugit rejält, kanske:confused: Jag tänkte mest att obehag just i det området skulle kunna få henne att gå så......hjälper bara till att gissa:)

Förlåt men jag måste bara fråga nu; tar man föl på ston som ännu inte vuxit färdigt?

Förlåt men jag måste bara fråga nu; tar man föl på ston som ännu inte vuxit färdigt?

Det är ju väldigt vanligt att treåringar och fyraåringar betäcks. Och från avelsföreningen uppmuntrar man att lovande treårsston betäcks, genom stimulanspaket kopplade till årgångsaktiviteterna.

Så svaret torde vara ett klart ja.

Aha, tack, då vet jag. Tycker förstås det är lite konstigt och skulle inte bli förvånad om det får konsekvenser för stoets vidare tillväxt. Men å andra sidan finns det ju människor som får barn i tidiga tonåren också.

Aha, tack, då vet jag. Tycker förstås det är lite konstigt och skulle inte bli förvånad om det får konsekvenser för stoets vidare tillväxt. Men å andra sidan finns det ju människor som får barn i tidiga tonåren också.

När de betäcks som treåringar tror jag inte det påverkar tillväxten speciellt, de kan 'halka lite efter' direkt, men ge dem ett par år och de är ikapp. Och treårsston som betäckts och fölat som fyraåringar t ex, de får som femåringar visas på kvalitets (som de eg ska gå som fyraåringar) så man har ju i utbildningstrappan tagit hänsyn till detta med. (Gäller halvblod).

Då är nog för hårt träning i för unga år minsta lika illa.

Dock, så det finns de som betäcker tvåårsston (de är inte vanliga, men det finns) just för de 'riskerar att bli för stora'. Så någonstans går det ju en brytpunkt där det faktiskt kan spela roll. Och man rekommenderar ju inte att betäcka 'outvecklade' och/eller 'sena' treåringar heller t ex.

Jag är fortfarande inne på att bäckenet skulle ha blivit påverkat av fölningen el. ev. "foglossning" alt. ömhet i juvret (om det nu existerar på hästar:confused::p). Jämför du med en höggravid kvinna som "vaggar" fram eller har stora foglossningsbevär före el. efter förlossningen så sliter man sina skor annorlunda p.g.a. att bäckenet har lossat i fogarna. Jag kan själv inte ha skor jag hade när jag var gravid eftersom de är fel ingångna med för mycket tyngd på utsidorna. Har det därför blivit någon ruckning, förskjutning, förändring i fogarna skulle det kunna leda till att rörelsemönstret ändras och förslitningen på hästens skor blir annorlunda.
Det är förstås spekulationer men jag har svårt att tro att annorlunda förslitning skulle kunna uppstå utan förändrat rörelsemönster (sedan vad det beror på är ju svårt att sia om).
Hoppas du har tålamod med mina spekuleringar!:p

Senast ändrad:

I naturen så brukar ston bli dräktiga så snart dom blivit könsmogna vilket brukar ske vid två-tre års ålder. Hästar och naturen har ingen lag som vi människor utan djurens lag är överlevnad,föda,och sprida sina gener.

Enligt vad jag har lärt mig, så får inte hästar foglossningar. De är ju också mycket mer lämpade för att få ut sina avkommor, än vad vi är.

Om problemet hade varit där, så skulle det med största sannolikhet visa sig ensidigt och inte som nu på bägge sidor. De erfarenheter jag gjort med liknande problem, är bl a genom vår ena häst som nu iofs börjar bli till åren. Men när han började trampa ner utsidorna, så visade det sig att han hade sen födseln ganska trånga hasleder. När man sen ökade utlägget på skon i bak, försvann detta problem.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar hur ni skulle sko en häst som sliter ena bakhoven mer på yttersidan än inner. Vad är viktigast att tänka på? För 4 veckor...
Svar
11
· Visningar
2 620
Senast: Kookaburra
·
M
Hästvård Suck! Ska försöka ställa mina frågor utan att det blir en massa missförstånd :crazy: För det första vill ja säga att jag har en...
2
Svar
21
· Visningar
4 393
Senast: Minizapp
·
  • Låst
Hästvård Såg en tråd tidigare om hovslagare och de flesta verkade väldigt nöjda med sina hovslagare, jättebra!! Men varför finns det ingen vettig...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 912
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka