Är det bara jag som är trött på hovslagare? suck

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det bara jag som är trött på hovslagare? suck

KL

Måste bara tillägga att jag är väldigt nöjd med min hovslagare fastän jag skriver i denna tråden. Har en jättebra, supertrevlig hovslagare. Och vi är jättebra, supertrevliga kunder;)Bjuder honom på fika gör jag inte för det har han inte tid med, det får bli julklapp ist.

Vår ardennerhovslagare däremot bjuder vi på fika både en och två gånger eftersom det tar sin lilla tid med de verkningarna. Det är förresten också en hovslagare som vi är supernöjda med.

*kl*

Jag är inte trött på hovslagare:p

Har pga sjukskriven hovslagare nyligen fått anlita en ny hovslagare och nöjd med båda:bow:

Är inte avundsjuk på arbetsmiljön de har som arbetsplats och försöker i alla fall göra besöket hos mina hästar så bra som möjligt. Alltid rena ben och hovar, sopad stallgång och har en extra lampa för just hovslagaren. Har en häst på 800kg som 12 år gammal fick lära sig att det faktiskt går att lyfta hovarna för att kratsa->verka->sko så då försöker man göra allt annat så bra som möjligt!

I dags datum har jag obetalde kundfakturor på ca 60.000:- som jag aldrig kommer få in. Då ska man ha i minne att momsen på den summan ligger jag ute med dvs 12000:- som jag BETALAR ur firmaplånboken för att kunden inte vill/kan betala.....Och DET är något jag lovar ni inte tänkt på! Eller?

Det är ett problem för många hovslagare med hästägare som inte sköter sig. Att inte ha pengar hemma och betala är bara en grej. Hästar inte intagna, leriga hovar, ohanterade hästar, dåligt ljus i stallet, inget stall alls ibland, listan kan göras lång.

Min hovslagare tröttnade till slut på en som inte betalade efter en skoning, han åkte tillbaka och tog bort skorna igen. Han menade att skorna var obetalda och därför hans.

Eftersom man enligt dig tydligen måste vara synsk för att få jobba som vet eller hovis så är det väl lika bra att de flesta av oss slutar. Tala om taskig förståelse för vår vardag.
PL

Absolut inte! Jag har full förståelse för att ni har mycket att göra, att ni kan få akutfall som måste gå före och att planeringen inte alltid håller. Men jag har inte förståelse för att man inte hör av sig om man inte kan komma på avtalad tid. Jag har också köriga dagar, kanske måste säga nej till/ta ledigt från jobb för att se till att min häst är intagen och ren till erat planerade besök. Det är inte bara hovslagare och veterinärer som har fullt upp. Det finns många BRA Veterinärer/hovslagare som kommer när de ska eller hör av sig när de märker att det inte går, men TYVÄRR så finns det också de som notoriskt kommer 5 timmar försent och blir sura för att man inte står och väntar eller helt enkelt inte kommer alls och inte hör av sig. Så gör man inte vad man än jobbar med, punkt.

Jag avtalar normalt sett inte tid utan ringer ett tag innan jag kommer eftersom det normalt sett är omöjligt att veta vad varje resa egentligen innebär.
PL

Jag och min hovslagare håller helt med. Hon är mycket noga med att höra av sig och anser inte att det finns någon anledning att låta bli. Ok, man får nog förstå om mobilen saknar täckning eller batteriet laddar ur. Det har dock aldrig hänt oss på de fem år vi haft kontakt.

I uppenbara nödsituationer som till exempel att ta hand om olycksoffer osv har jag också förståelse. Men det hör till god ton att höra av sig om möjligt.

Jag kan inte instämma i detta, har haft samma hovis i över 10 år. Punktlig, utbildad, trevlig och mycket kunnig. Förklarar gärna om man vill veta, annars avstår han även från det. Han är lyhörd för kunden, skor mycket bra och otroligt snyggt, är välrenommerad av sina kollegor och veterinär.
Jag får en ny tid innan han åker, han har alltid flaggat innan semester eller dyl. Jag vill hemskt gärna bjuda honom på något när han kommer,:d men han har alltid tackat nej.:crazy:
Visst har priset gått upp under dessa 10 år, ca 50 kr per år.

Låter precis som min! :banana: (nästan löjligt likt)

Ja men då antar jag att dina kunder är medvetna om det och om det funkar för dig och dem så är det väl ett bra sätt... Bättre isf att vara ärlig från början och säga att man inte vet exakt när man kommer och att det kan dra ut på tiden än att säga en tid och sen inte dyka upp. Jag är som sagt mkt medveten om att saker inte alltid går som planerat men det jag retar mig på är somligas nonchalans inför andra människors planering/tid. Att ta ledigt från jobbet för att hovis/Vet ska komma är något man kan vara tvungen till som hästägare men det innebär ett avbräck på lönen eller en tappad semesterdag och det är INTE kul om vederbörande då inte dyker upp och inte hör av sig

Men vad skall vi säga när det är dubbelt så mkt jobb på en resa än vad som är planerat för. Eller när som vi planerat en stor del av en viss dag för provtagning av en massa får enligt djurägarens önskemål o sen visar det sig att han inte ens fått hem fåren den dagen, än mindre klippt dom.
PL

Har haft lite problem med hovslagare också. Till första hästen hade vi hovslagaren de flesta i stallet hade. Men han hade en negativ inställning till hästen som han hade haft kontakt med tidigare. De gick liksom inte ihop. Sedan var han lite stressade och skorna lossnade flera gånger efter han skott (hästen hade dåliga hovar). Sen klankade han ner på hennes nyklippta frisyr också :p Men det var inte anledningen till att vi bytte :D

Sedan hade vi en tjej resten av tiden. Hon var nog inte utbildad men var medveten om vad hon gjorde. Tog sig alltid tid med hästen. Hon hade en plan, både för skoningen men även för att få bra kontakt med hästen (som var lite speciell). Men med nya hästen så fick vi en hovspricka, som berodde på att han var felskodd innan. Och hovslagaren kunde inget om sjukbeslag. Så vi bytte tillbaka till han vi har nu.

Då har det fungerat bra. Han är mindre stressad och nya hästen är okomplicerad att sko, så det funkar.

Tja... Antingen säger du nej till det extra arbete du inte planerat för eller så ringer du till den du inte hinner till och säger att du får komma en annan dag

Jo, tänk om jag och Coari hade startat en tråd där vi ondgör oss om ALLA hästägare, vilka papskallar, usla hästmänniskor, usla ryttare osv osv osv...då tror jag nog att du också hade känt dig lite påhoppad? Eller? Jag är jättenöjd med flertalet av mina kunder! Jag kommer i tid, försent, för tidigt etc... alla tider jag ger kunden är cirkatider, det vet dom om eftersom det händer alltid nåt längs vägen under en arbetsdag. Bråkig häst, punka, hjälpa en bilist som kört av vägen ja listan kan göras lång.
De kunder jag inte är nöjd med skor jag för det mesta bara en gång åt. Och då är det sviktande betalningsförmåga, dåliga arbetsvillkor(mörkt trångt stall), kunden kommer för sent/inte alls, tycker det är ok att hästen sparkar en osv... I dags datum har jag obetalde kundfakturor på ca 60.000:- som jag aldrig kommer få in. Då ska man ha i minne att momsen på den summan ligger jag ute med dvs 12000:- som jag BETALAR ur firmaplånboken för att kunden inte vill/kan betala.....Och DET är något jag lovar ni inte tänkt på! Eller?
Så, I rest my case i den här tråden.....

Om ni hovslagare på detta forum hade startat en tråd om besvärliga kunder hade jag inte tagit åt mig, faktiskt. Jag anser inte att jag är en besvärlig kund så jag ser ingen anledning till att ta åt mig.

Att du har obetalade kundfakturor på ett stort belopp som du inte räknar med att få in är ju faktiskt otroligt tråkigt, det menar jag verkligen. Jag tror nog inte att du är den enda egenföretagaren som har det så i sverige, tyvärr. Själv betalar jag alltid efter överenskomelse.

Men vdb vad fan! 60 000:-!?!? Funkar det inte med kollegorna däruppe? Här nere får dom skaffa sig en annan hobby om dom inte betalar fakturorna.
SMS kedjan går igång direkt och den som inte har betalt får ingen hovslagare. Själv har jag fordringar på cirka 10 000:- och tycker det är för mycket.

Tja... Antingen säger du nej till det extra arbete du inte planerat för eller så ringer du till den du inte hinner till och säger att du får komma en annan dag

Tja,rent allmännt, hur fungerar det?
Säger man nej, både som hovslagare och veterinär till xtra arbete som tillkommer, vad får man för rykte då?
Jag tar hellre försenad eller t.o.m icke uppdykande dito när förseningen innebär service till någon annan som behöver det.
Nästa gång behöver jag mer tid än förutbestämt.

Inte bara hovslagare här som har problem med obetalda fakturor, även veterinärer får inte alltid betalt av vissa.

Inte bara hovslagare här som har problem med obetalda fakturor, även veterinärer får inte alltid betalt av vissa.

På "min" klinik sitter en lång lista med svartlistade hästägare som ej betalar för sig.

Men vdb vad fan! 60 000:-!?!? Funkar det inte med kollegorna däruppe? Här nere får dom skaffa sig en annan hobby om dom inte betalar fakturorna.
SMS kedjan går igång direkt och den som inte har betalt får ingen hovslagare. Själv har jag fordringar på cirka 10 000:- och tycker det är för mycket.

Kollegor funkar,men när man drar några snyftvalser om hit och dit så kommer man npgon gång till och skor, men inte mer. Sen alla andra blåsningar man åt på under åren, så ja. Tillsammans lite drygt 60lök...
Vi ska snart på julbord alla och då lär det väl ventileras ;-)

Det kan lika gärna vara att fallet visar sig vara mer komplicerat än vad som framgick när det ringdes in, skall jag då sluta mitt i?
Det skulle du säkert gilla om det gjordes hos dig.
Men det är självklart att man ringer om man inte kan komma alls den dan eller har sagt att nu är jag på väg o sen dyker det upp ngt annat. Men dina krav på punktlighet är verklighetsfrämmande.
PL

Jag tror du missförstår lite... Jag har som jag sagt tidigare full förståelse för att det kan köra ihop sig, och jag kräver inte att vederbörande ska kasta sig på tlf mitt i en behandling för att ringa till mig. Men inser man att det inte kommer gå ihop så kanske man kan försöka plita ihop ett litet sms el ringa (och givetvis inte mitt i någonting men när man får 5 min över t ex i bilen) så att den som sitter och väntar kan slappna av och göra något annat under tiden. Det måste ju vara mindre stressande även för dig om du vet att kunden kan ägna sin dag åt nåt vettigt ist för att trampa av och an och bara vänta. Så länge man inte vet att Vet/hovis blir sen så måste man ju finnas på plats med hästen redo, får man en hint om att det blir senare el en annan dag så kan man göra annat under tiden...

Jag är ingen "lillhitler" som kräver absolut punktlighet, jag tycker bara det hör till normal hyfs att försöka höra av sig om det blir ändrade planer.

Har som sagt en hovis som jag trivs utmärkt med och jag är ganska säker på att han upplever mig som en bra kund utan orimliga krav. Har också försökt poängtera att det jag stör mig på är de som GÅNG PÅ GÅNG inte dyker upp på avtalad tid och inte hör av sig öht. Och faktum är att de finns, tyvärr...

Ni säger att ni avsäger er kunder som inte betalar/har dålig arbetsmiljö/inte är där i tid osv osv, tyvärr har man inte alltid det valet när man är i behov av hovslagare/veterinär eftersom de inte växer på träd. Fanns det ett större utbud av duktiga utbildade hovslagare/veterinärer så skulle man som kund givetvis välja de som man trivs med och som kommer när de ska om inget oförutsett inträffar, och därmed skulle alla vara nöjda och glada...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 060
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 650
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024