Är det bara jag som är trött på hovslagare? suck

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det bara jag som är trött på hovslagare? suck

Sen kan man ju ha i bakhuvudet att dessa mobiltelefoner inte alltid funkar, obefintlig täckning(själv bor jag i norrlands inland där man inte alltid kan räkna med täckning), batteriet slut etc etc...tidigare kund som var sen. Sen kan man ju tycka att kunden också kan ringa om den undrar vart jag tar vägen. Själv glömmer jag ibland att anteckna ny kunds telefonummer. Kan ju vara något så banalt. Själv har jag stött på nån gång att en kund ringer och är förtvivlad. Ordinaria hovis var sjuk på obestämd tid. Det var kris med hennes hästar. Jag hade fullbokat, verkligen fullt! MEn eftersom det var sån panik så erbjöd jag mig att ta den mest kuta hästen. Så jag bokade om en annan förstående kund, tog lunchen i knät i bilen. Stressade som en idiot för att hinna med henne. När jag kommer till byn där hon bor så ringer jag för vidare vägbeskrivning. Gissa om hon svarar...Nepp. Så pajade hon hela min planering för andra gången denna dag. Senare visade sig att hon hade åkt till stan för att "shoppa kläder"..... Gissa om jag tänker sko åt den bruden igen???

vdb - förstår att du blev irriterad på henne, fullt förståeligt. Och det är förståeligt med mobiltäckning med (där jag bor fungerar enbart en operatör, och det tämligen halvdant). Men när man då som kunde ringer, och får svar, då var det iaf inget fel på täckningen. SÅ visst kan sånt påverka/hända, men vissa hovslagare tycks tyvärr ha satt nonchalansen i system.

Sen finns det alldeles underbart bra hovslagare med, jag har en sån nu, och min förra var det innan 'nåt hände' och han blev 'konstig'. Tror han som det så fint brukar beskrivas fick 'lite problem med nerverna'.. Men jag har tyvärr mött de som inte är så bra med. Som han som hela tiden hade en massa ursäkter till att inte komma. Ursäkterna i isg var helt okej, men det var orimligt att det skulle hända HELA tiden. Han åkte ut med öronen före när han för femtioelfte gången inte kom. Jag ringde, inget svar. 3 h efter utsatt tid svarade hans sambo hemma och sa att han 'inte var hemma'. Jag la på, och sekunden efter ringde min pappa, samma sambo svarade, och utan att presentera sig frågade pappa efter X (hovslagaren) och fick svaret 'ett ögonblick, han kommer här' :devil:

Men man ska inte dra hela hovslagarkåren över en kam åt något håll (eller kunderna heller för den delen, det finns bra kunder och så finns det värdelösa kunder)

:DDet har med hovslagre tycker jag var svårt innan jag hittade den jag har idag.

har haft honom nu i 3 år och är super nöjd, litar på honom till 110% och vet att det han gör funkar. KÄnns skönt att ha en sådan hovslagre när jag själv inte är speciellt duktig på hovar :D.

Den första som skulle sko min häst var helt KNÄPP.
Hon ville brämsa min häst varje gång och sa att hon var farlig och sko annars. Detta var vid hennes första skoning och det blev även hennes sista skoning på min häst.

Den 2:a var en super go gubbe som inte alls fick den uppfattningen om min häst. men han blev tyvärr inte heller långvarig då han skulle opereras och sen så gick han i pension. :(

Sen kom den jag har nu. HAN ÄR BARA BÄST!!!.

Visst höjs priset ibland men det är ju bara då utrustningen som han får köpa höjs oxå

Jag kan inte instämma i detta, har haft samma hovis i över 10 år. Punktlig, utbildad, trevlig och mycket kunnig. Förklarar gärna om man vill veta, annars avstår han även från det. Han är lyhörd för kunden, skor mycket bra och otroligt snyggt, är välrenommerad av sina kollegor och veterinär.
Jag får en ny tid innan han åker, han har alltid flaggat innan semester eller dyl. Jag vill hemskt gärna bjuda honom på något när han kommer,:d men han har alltid tackat nej.:crazy:
Visst har priset gått upp under dessa 10 år, ca 50 kr per år.

Låter precis som min hovslagare :love:
Hon är underbar! Punktlig, noggrann, gör det snygg, rekommenderad av veterinär, jag får mycket beröm för min hästs hovar av hästfolk, och tar ca 40-45 minuter på sig när hon gör en helskoning.
Inte dyr (eller, tyvärr lägger man ju ut me rpengar på dojjor till hästen än sig själv) och utbildad.

Hon blir inte arg om jag råkar vara lite sen elle rinte riktigt hunnit ta in hästen, och hon är trevlig med hästarna också.

Jag tycker att det är fascinerande att många hästägare är så fräcka att dom utan att ha bokat tid hoppar på både hovis och Veterinär när dom ser dom i stallet med "kan du bara" på min häst. Tydligen helt ovetande om att deras försök till att stjäla redan bokad tid för en mer seriös kund leder till en försenad ankomst tid till nästa bokade kund.

Själv säger jag alltid nej vilket gör att jag uppfattas som otroligt otrevlig,ohjälpsam och 0 serviceminded.

Jag kommer dock enligt bokad tid till mina bokade kunder och det uppskattar dom eftersom dom har valt en hovis som går att lita på och erbjuder service till sina kunder.

Det är klart att man int kan hjälpa alla, men får man ett lugnade besked över något man är orolig för (vetr) eller kan få hjälp med en tappsko om tid finns (går ju ganska fort) så blir man ju jättetacksam!!!:) Sist jag frågade en hovslagare om en tappsko så slog han på den -SNETT (verkade till hoven helt snett, upptäcktes efter) och tog dessutom 50 spänn för det:mad:

Låter precis som min hovslagare :love:
Hon är underbar! Punktlig, noggrann, gör det snygg, rekommenderad av veterinär, jag får mycket beröm för min hästs hovar av hästfolk, och tar ca 40-45 minuter på sig när hon gör en helskoning.
Inte dyr (eller, tyvärr lägger man ju ut me rpengar på dojjor till hästen än sig själv) och utbildad.

Hon blir inte arg om jag råkar vara lite sen elle rinte riktigt hunnit ta in hästen, och hon är trevlig med hästarna också.

Kanske en kvinnlig utbildad hovslagare är det bästa, trött på sura gubbar som vet allt...:smirk:

så stressar jag runt och mockar klart, sopar klart osv i racerfart, och ursäktar mig att allt inte är klart och det står tre hästar med rena, torra fötter inne redan.

Och detta kan inte kommande skohästar uppfatta som uppstressande med en speedad duracellkanin farande runt i racerfart.???

Helt klart en av dom största "säkerhets riskerna" vi hovisar kan utsättas för och den kattegorin kunder går "fett bort" Kan jag planera så borde även mina hästägare kunna det.

Jag ställer inte högre krav på mina hästägare än deras krav på mig.

Duracellkaniner ber jag ombående lämna stallet eller oxå kan dom fortsätta skutta runt där så lämnar jag stallet. Inga problem för mig, jag vill ha en hästvänlig arbetsmiljö.

För att försöka sätta punkt på den här eviga diskusionen så kan jag ju säga att det är ganska tråkigt för oss seriösa yrkesverksamma hovslagare som hela tiden försöker göra sitt bästa, alltid komma i tid och vara serviceminded att höra att "ni är trötta på oss". Och skapa trådar om det dessutom. Jag och flertalet hovslagare skulle kunna skapa en tråd här också med hur pissiga hästägare det finns, otrevliga, odugliga ryttare, hopplösa hästhanterare med mera....för vi träffar dem varje dag i jobbet! Naturligtvis träffar vi också underbara personligheter som är suveräna med hästar på alla vis, till exempel som den tjej som efter skoning gav mig dricks och en kram och ett -Välkommen tillbaka!
Om vi skapade den tråden om de trista kunderna vi har skulle ni(hästägare) nog skämmas lite över att vara just hästägare. Jag kan dra en massa häpnadsväckande historier om idioter til kunder man träffat. En som ville jag skule slå hästen hur mycket jag ville(det var ju bara bra!?) Den som ville att jag skulle stå ute och sko i ösregn under bar himmel...Den som blev heligt förbannad på mig när jag ville ha betalt för 5 skodda hästar etc etc.Den som ringde upp mig och skällde ut mig efter noter för att han fick en tappsko...ett år efter jag skodde hästen!!??...

Om ni har svårt att få tag på en duktig hovslagare, börja med att fråga er -Borde jag ta till vara på min hovis lite bättre?
Men visst det finns nonchalanta hovslagare med!

Du måste råka ut för många besvärliga kunder under dina arbetsdagar eftersom du så tydligt verkar ha behov av att spy galla här på Buke. Du vill tydligen inte fatta vad man menar. Ex. Hovslagaren som ska komma kl 14 kommer ist 13.30. Ska min häst skos 14 så tar jag in ca en halvtimme innan och gör rent fötterna och ser till att gången är ren. Kommer hovis då en halvtimme innan så skyndar jag mig för att han ska slippa vänta. Hästarna i vårt stall är vana vid att bli skodda och påverkas inte av att vi stressar lite med att få in dom.

Hur som helst så skulle jag aldrig vilja ha dig som hovis för om du är irl som du är på nätet så verkar du vara en riktigt otrevlig typ som inte lyssnar till någon annan än dig själv.

Ursäkta? Vad har jag sagt till dig som är otrevligt?

Minstral svarade ju Coari? (Kolla övre högra hörnet på hennes inlägg så ser du vems inlägg hon tryckt 'svara' på)

Jaså....sorry. Reagerar innan jag tänker i vanlig ordning...tyckte det var lite väl påhopp.

här är det tvärtom. man får räkna att vara i stallet minst en halvtimme innan bestämd tid. De senaste gångerna har hovslagaren varit på plats innan bestämd tid, kan vara jobbigt det med.

jag håller med dej..
MIn hovis kommer helst 30min innan han ska. så man känner sej lite stressad även om han säger bara ta d lungt. heh

Knapplån

Jag har alltid haft bra och trevliga hovslagare, men förra året när vår gamla hovslagare slutade sko anlitade vi en sk hovslagare, han hade gått hovslagarskolan men inte gjort slutproven visade det sig. Det var en utbildad hovslagare som rekommenderade honom. Han kunde inte ta kritik, felskodde mina hästar, verkade mammas hästar så att de inte kunde gå efteråt, sa till ena stalltjejen att hennes häst mycket väl kunde skos med 8 veckors skointervall men sa till oss att den inte kunde det osv. Jag bytte hovslagare och fick världens bästa, säger inte att det inte finns någon bättre, men för mig är hon värd sin vikt i guld.

Ivf jag och den där andra "hovslagaren" rök ihop rejält över hästarnas skoning, han var sur för att jag inte ringde och meddelade att jag bytt hovslagare bla och han höll inte med om de fel jag påpekade han hade gjort på min häst, trots att jag har en veterinär plus hovslagare som talat om för mig hur felskodd min häst var. Och då var hästen nyskodd! Orkar inte skriva hela historien men han ringde ivf runt till folk och sa att jag snackat skit om dem, vilket jag inte hade gjort. Och det visade sig efteråt att han hade gjort likadant för andra som slutat anlita honom, alltså ringt runt och sagt att de snackat skit om folk som de inte hade gjort, han vridde å vände på saker man sagt så det lät väldigt illa.

Han är den ende hovslagare som jag verkligen har haft problem med, och inte bara jag visade det sig, de andra som haft honom vågade knappt prata om honom innan de visste vad man tyckte om honom, men som sagt det var många som haft problem med honom.

Men min nuvarande hovslagare är guld värd, jag ser det som självklart att mina hästar är inne och torra om fötterna när hon kommer. Man kan alltid fråga henne saker och är det något konstigt så talar hon om det direkt och visar så att man förstår. Om hon stöter på problem skäms hon inte för att säga det, vilket jag tycker är bra, för det är då rakt inte alla som kan erkänna sånt har man ju lärt sig.

Senast ändrad:

*kl*

Träffade min hovis idag o vi pratade lite strunt som vanligt. Berättade om den här tråden o att folk med tappskor visst kunde tänka sig att vänta en timme eller två på att få på den.
Då sa han att han fikat i ett stall o då hade de börjat prata om semester, han berättade att han bara hade en vecka per år o de såg ut såhär:eek:
-Va, en vecka bara! Du måste ju vara ledig!
-Bra, svarade han, kom ihåg att ni sa det när jag inte kommer o skor på er vecka.
-Va! Men VÅRA hästar måste du ju sko!:rofl::rofl::rofl:
-Ja men så tänker ju alla, svarade han o sen blev det knäpptyst medan de begrundade detta....o antagligen insåg att de inte ville att han skulle ha semester.

Ibland kan jag faktiskt tycka att hovslagare kan vara väldigt nonchalanta mot oss hästägare, som tex ändra tider hipp som happ, visst jag köper era argument men förseningar odyl, men tänk er själva att ni tar ledigt från jobbet någon timma, åker ut till hästen, förbereder för att hovslagaren ska komma, väntar någon timme och sedan ringer hovslagaren som inte svarar. Får senare tag i hovslagaren som glömt att skriva ner vem denne skulle till utan bara skrivit 3 skoningar i almenackan utan att veta hos vem?

Eller, hästen har tappat en sko, hovslagaren lovar dyrt och heligt att komma och fixa detta, du ringer medryttaren som inte ridit på en vecka och säger att hovslagaren kommer kl 16, så du kan rida ikväll. Medryttaren åker glad i hågen till stallet och väntar på hovslagaren som en timme för sent ringer hästägaren och säger att han är såååååååå trött och inte orkar slå på skon som han lovat att göra samma dag. Likadant sker dagen efter.

Då kanske du förstår att man som hästägare blir trött på sin hovslagare? Detta har dock inte hänt mig utan två kompisar till mig. Likaväl som jag har förståelse för att du inte vill sko ute i ösregn, hämta leriga hästar från hagen osv

Man får vad man betalar för och det ska faktiskt bli snett o skitdåligt för 50 spänn, speciellt om det ska gå fort oxå.

J

Om man som hovslagare resonerar som du gör tycker jag att man ska låta bli att slå på den där tappskon. Det är inte hästägaren som får lida utan hästen. Tråkig inställning du har

Om man som hovslagare resonerar som du gör tycker jag att man ska låta bli att slå på den där tappskon. Det är inte hästägaren som får lida utan hästen. Tråkig inställning du har

Jag tror du missförstår Coari. Den som tar en femtilapp är ofta inte utbildad och tar betalt därefter. Coari redogjorde lite tidigare hur mycket han tar för en tappsko. Kort sagt, kvalité kostar. Så tolkade jag coari..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 651
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte