Är det bara jag som är trött på hovslagare? suck

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det bara jag som är trött på hovslagare? suck

Nej jag tycker mig ha läst vad du skriver o det ger mig fortvarande uppfattningen att du har dålig förståelse för att det är nästan omöjligt att passa fasta tider även de dagar inget katastrofalt inträffar. Som väl är har våra kunder oftast bättre förståelse.
PL

Jaja, jag har iaf försökt vara tydlig. "Min" Veterinär säger inte heller en fast tid utan typ "sen eftermiddag, inte före fyra" och det kan betyda allt mellan fyra-åtta. Det är ok, då åker jag till stallet till fyra, tar in hästen och ser till att hålla mig sysselsatt tills han dyker upp. Hinner han inte den dagen så vet jag att han framför det. Min hovslagare har hittills aldrig varit mer än en timme sen så han verkar ju ha nån magisk förmåga att passa tiden som inte Coari o co äger isf... Även han hör av sig om ändrade planer.

Numera har jag ju både hovis och Vet som jag trivs utmärkt med och som klarar av att hantera en tlf så jag har inget att gnälla över. Värre var det med veterinären som försäkrade att "jaaa jag kommer under fm, inga problem" - inte dök upp och dessutom blev omöjlig att få tag på de närmsta tre veckorna. Eller hovslagaren som kanske dök upp på den femte lediga dagen från jobbet man tagit för att han skulle komma.

KL
Till er som klagar på att kunder blir sura när hovis/vet inte kommer när dom ska.

Men om jag har en tid med hovis eller veterinär och dom kommer hem till mig efter då ha kört en bit och jag inte är där eller hör av mig, blir dom glada då tror ni? Jag tror dom begär ersättning ändå och är sura över rubbat schema. Om vi då vänder på det, ersätter vet eller hovis mig för förlorad arbetstid om de inte dyker upp? Nä, men då kan man iaf ha rätt att bli lite sur. Jag blir det för min tid är dyrbar!

Känner igen mig! jag blir galen om han inte kommer som avtalat, och det finns så få riktigt bra hovslagare. Men nu verkar ju fler vilja utb. sig till det så jag hoppas på en förbättring! heja blivande hovslagare som kommer in tid, kan sin sak och är TREVLIGA!

Som hovis skulle jag sparka ut ägaren ur stallet så min skokund och jag fick lugn och ro, alternativt snabbt säga upp den kunden för den typen av hästägare är dirket livsfarliga för både hovis och hästens säkerhet.

Jag är OERHÖRT nöjd och tacksam över min skickliga och trevliga hovslagare.

Han är alltid i tid, alltid mycket nogrann och snäll med mina hästar.
Jag skulle inte vilja byta bort honom för allt i världen.

Däremot så är jag själv lite stollig när det gäller min gamla ponny. Vilket har resulterat i att jag helst inte är i stallet när han ska skos!

Det beslutet har jag helt tagit själv men min hovis håller säkert med mig i den frågan.
Det går mycket mycket bättre när jag inte är med, naturligtvis för att min gammelgubbe känner att jag blir nervös och då beter sig illa.

När jag är utanför eller på jobbet när han skos så funkar allt klockrent, men det har blivit bättre på slutet så jag kan nästan vara med nu. ;)

Hästen är mycket rädd om sina bakben sedan tidigt i livet och blir ruskigt spänd, kan kasta sig osv. Han har även lite knäproblem fram så min hovis får vara ytterst försiktig med att vinkla ut i knäna, vilket han är!

Med tiden så har min gammelgubbe fått förtroende för hovis och nu går det strålande. :banana:

Min hovis har alltid hästarna inne när han kommer, torra, rena och i pauserna mellan hästar blir det kaffe och musikersnack med min sambo. (dom är rockmusiker båda två)

jag tar alltid in mina hästar inan hoslagaren kommer,börjar med att torka av dem och gör rent i foten sen får dem stå inne och torka sen ca 5-10minuter innan så går jag ut och borstar hästen snabbt och tar bort täcken om sådant finns,jag brukar tänka själv hur man vill jobba,jag vill inte stå i en skitig eller pissig gång börja med blöta o kalla hovar är inte kul jag vill inte ha täcken över mig när jag jobbar så brukar jag tänka försöker behandla anndra som jag själv vill bli behandlad.:banana:

Att vara veterinär känns ju som en annan slags jobb.
Kommer det in en massa akutfall så måste ju veterinärena rycka ut.
Måste ju vara svårt att veta innan vad som ska göras.
Tycker veterinärena ändå brukar vara jättebra på att passa tider:)
(däremot på kliniken kan dom ju försvinna ett bra tag, vet en som berättade att hon skulle ställa sin häst i gången, sen stack vetr iväg!!:smirk:) Veterinärena på "fältet" håller nog tiderna ganska bra.
Brukar iaf ringa så fort dom vet att dom inte hinner.
Fått vänta länge en gång då vi gav spruta mot ehrlichias varje dag i en vecka utan att vetr ringde, annars har dom ringt om dom blir sena.

Det finns alla sorters hovslagare. Min första hovslagare var jättebra. Kom i tid (ganska så i tid), inga tappskor, hästen mådde bra. Sedan blev hovslagaren sjuk, fick problem med diabetes och med hjärtat och såg sjukare och sjukare ut, hamnade på sjukhus ibland. Då bytte jag hovslagare för att vara säker på att ha en bra hovslagare. Den nya var bra i början. Sedan vid ett tillfälle bara uteblev han. Efter mycket om och men fick jag reda på att han blivit sjuk. Vi bokade en ny tid och det var frid och fröjd. Jag såg till att han verkligen har mitt mobilnr så att han kan ringa om det händer något.

Sedan händer det igen att han bara uteblir. Jag försöker ringa honom, inget svar, talar in ett meddelande på hans mobilsvar. Hästen står inne och väntar utifall att han dyker upp. Han skulle komma kl 10.00. Kl 14.00 får jag tag i honom när jag ringer igen, då säger han vresigt att han är sjuk. Ja, det kan alla bli sa jag men det är ju bra om du ringer så jag slipper ta ledigt ifrån jobbet och kan släppa ut hästen. Efter det fick jag nog och bytte hovslagare.

När han kommer till stallet och skor numera så hälsar han knappt på mig och är jättesur bara för att jag bytte hovslagare. Förstår inte hovslagare att man som kund inte tolererar vad som helst?

Jag är konsult själv och måste vara jättenoga med att underrätta mina kunder om jag är försenad eller sjuk etc, annars har jag inga kunder kvar. Det är ju i mitt eget intresse.

Självklart för mig är att boka ny tid när denna skoning är klar, att betala direkt, hästen är inne och torr om benen. Vi brukar fika och prata lite mellan skoningarna, det är många i stallet som anlitar samma hovslagare. En bra kommunikation mellan hovslagare och kund.

Vi har nyligen bytt hovslagare, det var inte helt frivilligt. Har haft samma i 6 år och han är jätteduktig. Men priset höjdes i rask takt och han hade himla svårt att hålla givna löften. Inte kul när man signalerar 3 veckor före om att det är dags att boka datum, och han ändå inte kan komma. Det var allamöjliga förklaringar på varför han hade glömt oss så tillslut sa jag att : - vi gör det enkelt, du behöver inte komma alls. Vi byter hovslagare istället. Så gjorde vi han kunde komma redan 3 dagar efter att jag ringde + att han var billigare.
Den andra gubben hade fått smak på Stockholmarnas plånböcker:angel: och gjorde hellre jobb där. Fast själv säger han att han gått ner i tid, det börjar närma sej pensionen. Konstigt att man hellre åker 25 mil till jobbet enkel resa :confused: Nu betalar jag 600 kr för vinterskoning med snösula om jag hade behållit min andra gubbe så skulle samma skoning kostat ca 1000 kr, vi har 3 hästar så valet var enkelt. Ingen av hovisarna har någon skolad utb utan båda har varit lärlingar.

ja inte blev jag sur över att min hovis ringde sig sjuk samma dag, han hade rätt bra skäl.. Hade varit & skott en ridhäst, som hade gjort en kospark med bakbenet & dragit med hovis & avslutat med en snärtande kick rakt på hans känsliga delar. Och på det skulle damen hugga honom i rumpan. Utan att ägaren BRYR sig! Hallå!!??

Min hovis är duktig & snäll mot hästarna. Han håller priser & tiderna.. däremot har han mååånga kunder som inte betalar för sig på en gång utan han får skicka ett påminnelse SMS rätt ofta.. tråkigt.

(detta var ej till Babbel)

Sedan händer det igen att han bara uteblir. Jag försöker ringa honom, inget svar, talar in ett meddelande på hans mobilsvar. Hästen står inne och väntar utifall att han dyker upp. Han skulle komma kl 10.00. Kl 14.00 får jag tag i honom när jag ringer igen, då säger han vresigt att han är sjuk. Ja, det kan alla bli sa jag men det är ju bra om du ringer så jag slipper ta ledigt ifrån jobbet och kan släppa ut hästen. Efter det fick jag nog och bytte hovslagare.

När han kommer till stallet och skor numera så hälsar han knappt på mig och är jättesur bara för att jag bytte hovslagare. Förstår inte hovslagare att man som kund inte tolererar vad som helst?

Jag är konsult själv och måste vara jättenoga med att underrätta mina kunder om jag är försenad eller sjuk etc, annars har jag inga kunder kvar. Det är ju i mitt eget intresse.

.

Ja det är inget vidare när en halvtimme blir en halv dag...
Även om man kan göra annat så måste man ju passa OM människan kommer. Har man tagit ledigt från jobbet är det ju ännu värre.
Och om det är vinter, brr..
När vi väntade i två timmar utan svar när vi ringde , och sen fick vara i stallet 8-9 timmar till pga att skoningen tog en evighet, ja då var man genomfrusen:mad:

Är det åt andra hållet att hovslagaren är jättetidig blir det stress istället. Jobbigt det med om han/hon inte har förståelse för att man inte kan trolla.

*kn l*

Har följt tråden med intresser och ser att den utvecklats till en, vad jag tycker, bra diskussion om hur vi som hästägare och kunder ska bete oss och hur en hovslagares (och veterinärs, men som någon sa så tycker jag det är ganska stor skillnad på dessa yrken så jag kommer hålla mig till hovslagardelen i mitt inlägg) vardag ser ut.

Utifrån de inlägg jag har läst och mina tidigare erfarenheter får jag några funderingar. De ska inte uppfattas som kritik åt något håll utan är bara mina personliga reflexioner. Svara gärna!

* Det här med att hålla tider. Visst förstår jag att saker och ting kan hända på vägen och att saker och ting inte blir som man tänkt sig. Men en hovslagare måste väl ändå ha NÅGON form av uppfattning om vad som väntar under dagen? De flesta kunder är väl gamla kunder och tidigare erfarenhet borde säga hur lång tid besöken tar och restiden. Jag har själv arbetat med hembesök (bara människor, inga djur. Förstår att det är något lättare att hålla tider med människor än med djur) och lärde mig snabbt att inte vara tidsoptimist utan att hellre sätta av en halvtimme "för mycket" vid en del besök. Detta utmynnade oftast i att jag kom i tid till nästa besök, och då inte med marginaler (den extra halvtimmen behövdes nästan alltid, fortfarande ibland lunch i bilen dock). Sedan har jag full förståelse för att man kan bli sjuk, skadad, försenad pga olyckor och sådant. Men det kan ju inte hända VARJE gång (vilket jag uppfattar är det många av inläggen handlar om)

* Det här med prissättningen. En del säger att de betalar 600:- för en skoning, gissar att det är inklusive restid och reseersättning för hovslagaren - eller? Jag ska inte fördjupa mig i några räkneexempel, men jag funderar på om låga priser gör att hovslagarna pressar in lite för många besök i almanackan för att få det att gå runt. Dvs att man inte har råd att ha den där "extra" halvtimmen som man kan kosta på sig som landstingsanställd...

Det andra jag undrar över är om det är samma prissättning oavsett hur lång tid skoningen tar. När jag jobbar privat tar jag ALLTID betalt per timme. Dvs jag säljer ett färdigt paket om ett visst antal timmar, men är väldigt klar med att om någonting behöver göras extra så tar jag betalt per timme utöver. Om jag var en duktig hovslagare så skulle jag göra lika dant. Dvs om jag visste att jag i normalfallet gör en normalskoning på 45 minuter (en tid som jag har hittat på flera ställen i tidigare inlägg) så skulle jag informera om att det är normaltiden och det kostar si och så mycket. Om hästen är dum, svårskodd eller behöver sjukbeslag och arbetet tar längre tid så tar jag mer betalt utifrån en given taxetabell. Så de hästägare som har extra svårskodda hästar får mao betala mera, och de som har hästar som står som ljus får betala normal taxa. Om "ljuset" någon gång är hispig och det tar dubbelt så lång tid - tja, då blir det dubbel taxa. Hur reagerar ni som är hovslagare (och hästägare) på ovanstående? Jag tänker att om alla betalar lika mycket oavsett hur lång tid skoningen tar (har sett ett exempel tidigare i diskussionen på 3 timmar) så betalar ju de med kort skoningstid även för de med lång skoningstid (om man slår ut hovslagarens dagsinkomst på antalet timmar han jobbar och antalet hästar som skotts).

*kn l*

Har följt tråden med intresser och ser att den utvecklats till en, vad jag tycker, bra diskussion om hur vi som hästägare och kunder ska bete oss och hur en hovslagares (och veterinärs, men som någon sa så tycker jag det är ganska stor skillnad på dessa yrken så jag kommer hålla mig till hovslagardelen i mitt inlägg) vardag ser ut.

* Det här med prissättningen. En del säger att de betalar 600:- för en skoning, gissar att det är inklusive restid och reseersättning för hovslagaren - eller? Jag ska inte fördjupa mig i några räkneexempel, men jag funderar på om låga priser gör att hovslagarna pressar in lite för många besök i almanackan för att få det att gå runt. Dvs att man inte har råd att ha den där "extra" halvtimmen som man kan kosta på sig som landstingsanställd...

Det andra jag undrar över är om det är samma prissättning oavsett hur lång tid skoningen tar. När jag jobbar privat tar jag ALLTID betalt per timme. Dvs jag säljer ett färdigt paket om ett visst antal timmar, men är väldigt klar med att om någonting behöver göras extra så tar jag betalt per timme utöver. Om jag var en duktig hovslagare så skulle jag göra lika dant. Dvs om jag visste att jag i normalfallet gör en normalskoning på 45 minuter (en tid som jag har hittat på flera ställen i tidigare inlägg) så skulle jag informera om att det är normaltiden och det kostar si och så mycket. Om hästen är dum, svårskodd eller behöver sjukbeslag och arbetet tar längre tid så tar jag mer betalt utifrån en given taxetabell. Så de hästägare som har extra svårskodda hästar får mao betala mera, och de som har hästar som står som ljus får betala normal taxa. Om "ljuset" någon gång är hispig och det tar dubbelt så lång tid - tja, då blir det dubbel taxa. Hur reagerar ni som är hovslagare (och hästägare) på ovanstående? Jag tänker att om alla betalar lika mycket oavsett hur lång tid skoningen tar (har sett ett exempel tidigare i diskussionen på 3 timmar) så betalar ju de med kort skoningstid även för de med lång skoningstid (om man slår ut hovslagarens dagsinkomst på antalet timmar han jobbar och antalet hästar som skotts).

Fast det kan ju bli lite lustigt det där.
Om man har en jättesnäll häst som en gång blir rädd för något och har svårt att stå still, ska man då behöva springa efter mer pengar till hovslagaren? Känns ju som att det ingår i jobbet att det är levande djur man jobbar med. Tänk om veterinären skulle ta dubbelt betalt för rädda hästar? Och hur lång tid en skoning tar beror ju lite på dagsläget med. Den hovslagaren vi hade som tog hela dan på sig skulle ju ha en jäkla massa betalt då, fast tiden berodde på att han var så seg.

Är nöjd så långt med min.

Har haft 2 under åren som jag inte varit riktigt nöjd med. Den ene fick bara en chans, det räckte att jag hörde hans resonemang om hovens uppbyggnad för att jag inte skulle anlita honom igen. Den andre visste nog vad han sysslade med, men hade ingen känsla för att hålla tider, så han fick också bara en chans.

Utöver dessa 2 har jag haft 4 pärlor över åren. Utbildade, kunniga, trevliga, tillmötesgående, och - javisst tar de betalt men inget ockerpris.

Jag håller också med att man bör höra av sig om man blir försenad eller inte kan komma överhuvudtaget den aktuella dagen. Både om man är veterinär och hovslagare.
Har också haft hovslagare /veterinärer som inte kommit, eller kommit mkt försent, som skyller på olika saker. Men , är det så svårt att ta upp telefonen och höra av sig??! om man jobbar/studerar, etc, så tar man ju i många fall (för mej iaf) ledigt när hovis/vet tänkt komma. Och det är otroligt frustrerande när ingen kommer, eller kommer väldigt försent, och man går miste om många timmar... Har precis fått bytt hovslagare i panik till mitt dräktiga sto, då förra (som annars var superbra) gick upp i rök. Han har tele avstängd och ingen telefonsvarare. Försökte få tag på denne i 2 veckor innan jag var tvungen att få tag i ngn ny. Det är inte ett dugg kul.. :devil:

Om man har en jättesnäll häst som en gång blir rädd för något och har svårt att stå still, ska man då behöva springa efter mer pengar till hovslagaren? Känns ju som att det ingår i jobbet att det är levande djur man jobbar med.

Jo visst är det levande djur vi jobbar med. Om orsaken till att denna jättesnälla häst som en gång blivit rädd för ngt därefter har svårt att stå still så har man inte analyserat vad det va den blev rädd för som ägare. En häst som sedan tidigare varit med om traumatiska upplevelser direkt lokaliserade till hovisens "hantering" ger jag all tid i världen och lägger inte på ngt tillägg. En häst däremot som utifrån ägarens egen hantering blivit blivit skrämd och detta avspeglar sig i mitt yrkesutövande och brist från hästägaren att redan tidigare genom god hantering återfått denna individ till den snälla häst den en gång va innan den blev skrämd så ber jag hästägaren naturligtvis springa efter mera pengar.

Hovslagarens uppgift är att sko en hanterad häst, en ohanterad häst eller en häst som ägaren själv har skrämt upp av en eller annan orsak som individen förknippar med hovisens arbete ska självklart medföra extra påslag. Vi är en yrkesgrupp som utför hovvård, inte hästhantering.

Det bästa i dessa lägen är att inte debitera extra kostnader utan i tid avbryta arbetet och be hästägaren lära sig att hantera sin häst och återkomma. Därmed behöver bara hästägaren debiteras inställeseavgift,reseersättning,och debiterad tid vilket brukar bli billigare. Bäst av allt,, man kommer inte bli försenad till nästa kund.;)

Min häst är jättesnäll att sko, har däremot dålig balans bak pga benställningen så kan i stort sett ramla om han inte har stöd.
Vissa tror att han då tar ner hoven för att jäklas, vilket kan vara väldigt jobbigt. (+ att han blir stressad när någon ryter åt honom)Brukar ställa mig själv som stöd eller om det finns en vägg han kan luta sig mot. Sen är han lite känslig när det gäller män (blev rejält skrämd som liten) så om någon är "hotfull" kan han bli rädd och därmed svårare att sko.
Men om man är lugn står han helt still och lyfter snällt på hovarna:)

Fick träning när vår första hovslagare tog 4(!) timmar på sig & ville stå ute pga varmskoningen & jag höll i honom, i vinterkylan...:smirk:

Om man har en jättesnäll häst som en gång blir rädd för något och har svårt att stå still, ska man då behöva springa efter mer pengar till hovslagaren? Känns ju som att det ingår i jobbet att det är levande djur man jobbar med. Tänk om veterinären skulle ta dubbelt betalt för rädda hästar? Och hur lång tid en skoning tar beror ju lite på dagsläget med. Den hovslagaren vi hade som tog hela dan på sig skulle ju ha en jäkla massa betalt då, fast tiden berodde på att han var så seg.

Nu vet jag ju inte om det gäller alla hovslagare, men de jag vet som lägger på extra för besvärlig häst, de gör det om hästen är rent ouppfostrad och matte/husse inte gör ngt åt det. Unghästar, nervösa hästar etc brukar inte debiteras extra, inte heller - fast där förstår jag om de skulle - de som har fysiska besvär och därför kan vara jobbigare att sko.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 060
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 650
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024