*kn l*
Har följt tråden med intresser och ser att den utvecklats till en, vad jag tycker, bra diskussion om hur vi som hästägare och kunder ska bete oss och hur en hovslagares (och veterinärs, men som någon sa så tycker jag det är ganska stor skillnad på dessa yrken så jag kommer hålla mig till hovslagardelen i mitt inlägg) vardag ser ut.
* Det här med prissättningen. En del säger att de betalar 600:- för en skoning, gissar att det är inklusive restid och reseersättning för hovslagaren - eller? Jag ska inte fördjupa mig i några räkneexempel, men jag funderar på om låga priser gör att hovslagarna pressar in lite för många besök i almanackan för att få det att gå runt. Dvs att man inte har råd att ha den där "extra" halvtimmen som man kan kosta på sig som landstingsanställd...
Det andra jag undrar över är om det är samma prissättning oavsett hur lång tid skoningen tar. När jag jobbar privat tar jag ALLTID betalt per timme. Dvs jag säljer ett färdigt paket om ett visst antal timmar, men är väldigt klar med att om någonting behöver göras extra så tar jag betalt per timme utöver. Om jag var en duktig hovslagare så skulle jag göra lika dant. Dvs om jag visste att jag i normalfallet gör en normalskoning på 45 minuter (en tid som jag har hittat på flera ställen i tidigare inlägg) så skulle jag informera om att det är normaltiden och det kostar si och så mycket. Om hästen är dum, svårskodd eller behöver sjukbeslag och arbetet tar längre tid så tar jag mer betalt utifrån en given taxetabell. Så de hästägare som har extra svårskodda hästar får mao betala mera, och de som har hästar som står som ljus får betala normal taxa. Om "ljuset" någon gång är hispig och det tar dubbelt så lång tid - tja, då blir det dubbel taxa. Hur reagerar ni som är hovslagare (och hästägare) på ovanstående? Jag tänker att om alla betalar lika mycket oavsett hur lång tid skoningen tar (har sett ett exempel tidigare i diskussionen på 3 timmar) så betalar ju de med kort skoningstid även för de med lång skoningstid (om man slår ut hovslagarens dagsinkomst på antalet timmar han jobbar och antalet hästar som skotts).