Är det bara jag som är trött på hovslagare? suck

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det bara jag som är trött på hovslagare? suck

Jag tycker att det är fascinerande att många hästägare är så fräcka att dom utan att ha bokat tid hoppar på både hovis och Veterinär när dom ser dom i stallet med "kan du bara" på min häst. Tydligen helt ovetande om att deras försök till att stjäla redan bokad tid för en mer seriös kund leder till en försenad ankomst tid till nästa bokade kund.

Själv säger jag alltid nej vilket gör att jag uppfattas som otroligt otrevlig,ohjälpsam och 0 serviceminded.

Jag kommer dock enligt bokad tid till mina bokade kunder och det uppskattar dom eftersom dom har valt en hovis som går att lita på och erbjuder service till sina kunder.
Detta är ju en klassisk anledning till att iallafall veterinärerna kommer 4 h efter avtalad tid.
Försöker att inte göra så själv.
Den enda som har hållit sin tid är en prominent äldre herre som även tar sig tid att lyssna på allt möjligt dumt som man kläcker ur sig.:o:bow:

Hovis har ibland varit så tidig att han har fodrat hästen med kraftfoder o sen tagit ut den o hunnit sko om en fot innan jag har vaknat:angel:

Ingen hovis har genom åren velat ha en blöt häst- hellre en där leran torkat o borstats bort. Självklart tar de helst den från boxen på morgonen.

Min hovslagare är både utbildad och tar betalt därefter, han slår glatt på en tappsko alldeles GRATIS. Detta gäller såklart inte om du har 5 tappskor/skoperiod men i normalfallet, d v s nån gång då och då... Jag förstår att det finns många tråkiga kunder men det gäller väl alla branscher? Och i de flesta jobb får man ta hand om missnöjda/svåra/griniga etc etc kunder utan att knota. Om det inte var sån brist på duktiga hovslagare skulle inte de här problemen finnas för då skulle de inte kunna bete sig hur som helst. Och nej jag drar inte alla över en kam, ALLA hovslagare är inte såna och jag antar att det även finns vettiga, trevliga, betalande kunder med rena och väluppfostrade hästar... eller????

Om man som hovslagare resonerar som du gör tycker jag att man ska låta bli att slå på den där tappskon. Det är inte hästägaren som får lida utan hästen. Tråkig inställning du har

Det är tur att inte alla läser inlägg som du gör på detta forum. och svarar utifrån endast en mening tagen ur sitt sammanhang. Prova att läs om hela inlägget du svarade på så kanske du resonerar annorlunda och inte svarar med så tråkig ton.

För att försöka sätta punkt på den här eviga diskusionen så kan jag ju säga att det är ganska tråkigt för oss seriösa yrkesverksamma hovslagare som hela tiden försöker göra sitt bästa, alltid komma i tid och vara serviceminded att höra att "ni är trötta på oss". Och skapa trådar om det dessutom. Jag och flertalet hovslagare skulle kunna skapa en tråd här också med hur pissiga hästägare det finns, otrevliga, odugliga ryttare, hopplösa hästhanterare med mera....för vi träffar dem varje dag i jobbet!

Ja det skulle kanske kunna vara på sin plats, men vad skulle det leda till???? Vi är i minoritet på detta forum och har en otroligt massa erfarna duktiga hästägare här som är långt mer kunniga i vårat yrke än vi själva är.

Jag börjar fundera lite på om det är utbildade hovslagare eller skopåspikare man här diskutterar och klart deklarerar att man helst skulle vilja slippa se dom.

Själv har jag bara nöjda kunder och extremt lite problem då kunden vet när jag kommer,vilka hästar som ska göras och turordningen får dom välja själva. Varför det kanske flyter bättre för mig är att jag åker inte hit o dit under en dag utan till ett stall på morgonen och skor sedan i det stallet under hela dagen. Sällan börjar jag före 10.00 så personalen har gott om tid på sig att hinna mocka/fodra/ ta ut och in hästarna samt göra rent och torka dom.

Kan det i denna tråd vara så enkelt att det är hästägare som är missnöjda med sina hovisar som skriver och att det är hovisar som är missnöjda med sina hästägare som tråden handlar om.

Det är tur att inte alla läser inlägg som du gör på detta forum. och svarar utifrån endast en mening tagen ur sitt sammanhang. Prova att läs om hela inlägget du svarade på så kanske du resonerar annorlunda och inte svarar med så tråkig ton.

Ursäkta men kom det svaret verkligen från rätt person. Det är ju du som brukar ägna dig åt exakt detta genom bla. din kampanj mot AlexandraW.

Shaggy är väldigt nöjd med sin hovslagare. Kommer han försent ringer han och talar om det han försöker alltid fixa tid snabbt (fast då får man åka till honom), han är bra med hästen och han skor bra. Det enda negativa är att han stundtals är svår att få tag i (fullt begripligt).
Att hitta en hovslagare som skor bra tycker jag verkar svårt. Tyvärr är det många hästar som ser ut att ha gått en hel skoperiod när de är helt nyskodda. Många av dessa skos av icke utbildade men tyvärr finns det ju endel utbildade som skor kasst också men bottennapp finns det ju inom alla yrken. Det finns ju en skriande brist på bra hovslagare så jag begriper inte varför man inte utbildar fler då skulle nog markanden förhoppningsvis självsaneras på de som inte passar och de duktiga utövarna skulle inte behöva slita ihjäl sig.

Jag tror du missförstår Coari. Den som tar en femtilapp är ofta inte utbildad och tar betalt därefter. Coari redogjorde lite tidigare hur mycket han tar för en tappsko. Kort sagt, kvalité kostar. Så tolkade jag coari..

Jag läste mycket väl vad han skrev vad han tar för en tappsko. Min hovslagare slänger på tappskor gratis, hon är utbildad och gör ett bra jobb även om det är en tappsko som hon sätter dit gratis. Jag ser inte detta som självklart att hon ska göra det gratis men hon säger att hon inget vill ha betalt så vad göra? Jo, jag har vid ett par tillfällen åkt hem till henne med bla en blomma, en vinare eller en chokladask som jag vet att hon uppskattar.

En sak jag inte förstår med varken dig eller Coari är att ni tar åt er så otrolig mycket. Jag förutsätter att ni sköter er hovslagerifirma på ett bra sätt och att ni har nöjda kunder så varför ens bry sig om ett sånt här forum?

Här pratar man om andra hovslagare, ingen nämnd vid namn, där det tydligen inte fungerar mellan hovslagare och kund. Varför måste ni försvara er? Det är väl inte mig veterligen er det diskuteras om?

Jag har aldrig sagt att jag är bättre än någon av er, och det kommer jag förmodligen inte att bli heller. Jag har en utbildad hovslagare som skor mina hästar, jag betalar vad hon begär, vi har en bra dialog angående mina hästars hovvård. När hon kommer är mina hästar inne, rena och torra i sina boxar. Det har hänt att hon har ringt och sagt att hon har försovit sig, att hon har haft en besvärlig dag och inte orkar sko min häst osv, men jag uppskattar hennes ärlighet, har hon ont eller är för trött ska hon inte sko min häst den dagen utan vi kommer överens om en ny. Jag uppskattar henne och det vet hon.

KL

Va tråkigt att så många har strul... från bägge håll.. hovisar med hästägare, och hästägare med hovisar..:(

Jag tror det är himla viktigt att man hittar någon som man kan ha en bra relation till och som delar samma värderingar kring hästhållning som en själv, och det är klart.. det är väl inte så himla lätt om man inte har så många i närheten att välja på.

Själv kan jag bara säga att jag är överlycklig över min hovis ( och vet. också för den delen ). Min häst är lite orolig och jag beundrar hovis som står där och när min häst för femtioelfte gången hoppar ur hans grepp, så lyfter han bara hoven igen och börjar om utan att säga någonting till hästen.. ( att tillägga är ju också att det är en arab som bara blir 100 gånger värre om man skäller och härsar kring honom)

Så efter att ha läst tråden så är jag ännu mera glad att jag har min hovis, och jag hoppas att ni som har tråkiga hovisar hittar nya bra, och att ni hovisar med tråkiga hästägare får nya, eller att de skärper till sig.. :bump:

KL

Själv kan jag bara säga att jag är överlycklig över min hovis ( och vet. också för den delen ). Min häst är lite orolig och jag beundrar hovis som står där och när min häst för femtioelfte gången hoppar ur hans grepp, så lyfter han bara hoven igen och börjar om utan att säga någonting till hästen.. ( att tillägga är ju också att det är en arab som bara blir 100 gånger värre om man skäller och härsar kring honom)

bump:

Låter som en jättebra hovslagare, inte många som förstår att med skrik och våld blir ingen känslig häst bättre, bara värre:(

Jag förstår att hovslagarna här på sidan kanske tar åt sig, men å andra sidan kan det vara bra med en diskussion oxå! Det har sagts en hel del som jag inte tänkt på och som har gett mig en tankeställare!! Kanske några fler har fått det däribland hovlsagarna kanske, vad vet jag?

Det handlar väl om ett givande och tagande, från båda håll. Hovlslagarna är de proffisionella, de med kunskapen och vi hästägare är beroende av er. Men ni är å andra sidan beroende av oss oxå? En bra, trevlig och kunnig hovslagare borde ju ha fler kunder och kan då välja och vraka bland sina kunder? Det ena ger det andra... eller??

Bra diskussioner är alltid givande!

Jag förstod inte riktigt. Vill du inte bli bjuden på fika o lunch eller...

Varför ska du bli bjuden på mat, du tar väl betalt för ett jobb du gör?

Ska vi hålla på o fjäska för att du ska var trevlig.

KL

Bor också i Småland, men har en super hovslagare.

Alltid i tid och med ett glatt humör. Klarar alla typer av hästar och är extra duktig med unga hästar eller hästar som är lite "svåra" av någon anledning. Tar aldrig till våld eller hårda ord mot en häst - men som hästägare kan man ibland få sig en känga (välförtjänt om man inte har lagt tid på att träna sin häst, tycker jag iofs).

Debiterar enligt hovslagarförbundets taxa, vilket jag inte har ngt emot. Jag tillhör dem som ibland kan tjata om att han gott kan lägga på lite när han har fått slita med en unghäst som varit lite krabbig.

Behöver jag säga att jag är rädd om honom. Fika är en självklarhet! Likaså att hästarna är intagna och torra om benen.

En sak jag inte förstår med varken dig eller Coari är att ni tar åt er så otrolig mycket. .

Jo, tänk om jag och Coari hade startat en tråd där vi ondgör oss om ALLA hästägare, vilka papskallar, usla hästmänniskor, usla ryttare osv osv osv...då tror jag nog att du också hade känt dig lite påhoppad? Eller? Jag är jättenöjd med flertalet av mina kunder! Jag kommer i tid, försent, för tidigt etc... alla tider jag ger kunden är cirkatider, det vet dom om eftersom det händer alltid nåt längs vägen under en arbetsdag. Bråkig häst, punka, hjälpa en bilist som kört av vägen ja listan kan göras lång.
De kunder jag inte är nöjd med skor jag för det mesta bara en gång åt. Och då är det sviktande betalningsförmåga, dåliga arbetsvillkor(mörkt trångt stall), kunden kommer för sent/inte alls, tycker det är ok att hästen sparkar en osv... I dags datum har jag obetalde kundfakturor på ca 60.000:- som jag aldrig kommer få in. Då ska man ha i minne att momsen på den summan ligger jag ute med dvs 12000:- som jag BETALAR ur firmaplånboken för att kunden inte vill/kan betala.....Och DET är något jag lovar ni inte tänkt på! Eller?
Så, I rest my case i den här tråden.....

Senast ändrad:

Jag hatar inte alla hovslagare ,men jag är trött på att få fjäska, betala massa extra ibland för ingenting, anpassa tider ENBART efter hovsl, få jobbet dåligt gjort & vara rädd att hästarna blir ännu räddare för stora karlar mm.

Klart det finns jättebra hovslagare med!!!:bow: & lustiga hästägare:smirk:

Jag hatar inte alla hovslagare , få jobbet dåligt gjort & vara rädd att hästarna blir ännu räddare för stora karlar mm.
:

Haha, då ska du absolut anlita mig eller Coari, vi är ungefär lika feta som ett stuprör...TILLSAMMANS! Starka är vi inte heller! Själv är jag bara stor på längden...men det brukar inte synas när man jobbar...;)

Har jag sagt det? Jag kräver av kund att 1. Vara i tid. 2. på plats. 3. betala. 4. Vettig arbetsplats.
Inget mer.
Om jag sen blir bjuden på fika, då blir jag jätteglad! Mer än så önskar inte jag mig.

kl

När man läser den här tråden inser jag hur bra jag har det. Jag har inte träffat på en enda dålig hovslagare och jag har ändå träffat på ett antal under mina hästår. Alla jag haft ute har varit bra mot hästen, kommit i tid eller ringt och sagt att de blir sena (efter att ha praktiserat hos en hovslagare i en vecka vet jag hur mycket jobb det är och att man aldrig kan veta hur en skoning går, en vanligtvis lugn och 'snällskodd' häst kan ha en dålig dag eller så kan något inträffa som gör att man bli sen tex.), de skor fenomenalt och är trevliga och förklarar gärna vad de gör. Den jag hade ute sist har 'tappskogaranti', han kommer gärna ut så fort han kan och slår på en tappsko för en billig peng. Och självklart är min häst ren och torr om hovarna när hovis kommer! En eloge till alla hovslagare där ute som gör ett så bra jobb :bow:

Vet du, har man en hovis som man uppskattar mer än allt annat så bjuder jag gärna till för utom den kontanta betalningen. Jag gör gärna det eftersom jag är så glad åt min hovis, och skulle med glädje bjuda honom på fika eller annat men har tackar alltid nej till min stora förtret.
Anser man det att fjäska så är det ju upp till var och en, det går ju an att vara trevlig också fast man är betalande kund och inte enbart kräva.

Hur gör du när du äter på restaurang? Skippar du tipset till serverings personalen eller ger du en lite extra slant utöver notan?

Med tanke på hästarnas bästa kan jag stå ut med en nonchalant och gnällig hovslagare om han kan sitt jobb, men när hästarna blir rädda pga att hovslagaren slår hästen eller skoningen blir dålig och därmed en fara för hästarnas hälsa tänker jag inte bara tolerera det!!
(de hovslagare som beter sig så, inte alla hovslagare)

En sak jag inte förstår med varken dig eller Coari är att ni tar åt er så otrolig mycket. Jag förutsätter att ni sköter er hovslagerifirma på ett bra sätt och att ni har nöjda kunder så varför ens bry sig om ett sånt här forum?

Här pratar man om andra hovslagare, ingen nämnd vid namn, där det tydligen inte fungerar mellan hovslagare och kund. Varför måste ni försvara er? Det är väl inte mig veterligen er det diskuteras om?

Jag har aldrig sagt att jag är bättre än någon av er, och det kommer jag förmodligen inte att bli heller. Jag har en utbildad hovslagare som skor mina hästar, jag betalar vad hon begär, vi har en bra dialog angående mina hästars hovvård. När hon kommer är mina hästar inne, rena och torra i sina boxar. Det har hänt att hon har ringt och sagt att hon har försovit sig, att hon har haft en besvärlig dag och inte orkar sko min häst osv, men jag uppskattar hennes ärlighet, har hon ont eller är för trött ska hon inte sko min häst den dagen utan vi kommer överens om en ny. Jag uppskattar henne och det vet hon.

Precis!:bow: Är ingen av dessa två hovslagare som diskuteras ens..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 060
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 650
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2