Är det bara jag som är trött på hovslagare? suck

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det bara jag som är trött på hovslagare? suck

Självklart ska hovisen, precis som kunden ifall något inträffar, höra av sig, inget snack om saken. Men jag vet ett par stycken som blir så himla irriterade över att hovis kommer 45 min sent och dom gnäller o har sig. En sådan kund skulle jag inte vilja ha att göra med. Och sen står de där utan hovslagare, och gnäller istället över det.

Jag kan inte instämma i detta, har haft samma hovis i över 10 år. Punktlig, utbildad, trevlig och mycket kunnig. Förklarar gärna om man vill veta, annars avstår han även från det. Han är lyhörd för kunden, skor mycket bra och otroligt snyggt, är välrenommerad av sina kollegor och veterinär.
Jag får en ny tid innan han åker, han har alltid flaggat innan semester eller dyl. Jag vill hemskt gärna bjuda honom på något när han kommer,:d men han har alltid tackat nej.:crazy:
Visst har priset gått upp under dessa 10 år, ca 50 kr per år.

Grattis! Det är nog många som är avundsjuka inklusive mig själv.

Har också råkat ut för en massa klantskallar, vissa har alldeles för brått och verkar snett, nästa verkar så blodet sprutar och hästen är halt i 2 veckor och nästa var så otroligt stor i korken och kaxig. Suck:(
Man blir så trött.

Jag är också noga med att hästarna står inne, är torra och rena, bred stallgång mycket bra ljuse och jag betalar alltid kontant.

Som tur är har jag hittat en underbar hovslagare men enda kruxet är att man måste lasta hästarna och köra dom till honom men det gör jag så gärna.

Ingen hovslagare har någonsin ringt mig och sagt att han är sen, oavsett 45 min eller 2timmars försening, däremot blivit sur om man själv är 5-10 min sen, fast man ber om ursäkt och springer ut i hagen..

Har en hovis som använder telefonen, dessvärre nästan jämt för att säga att han blir tidig. Får man förvandla sig till stålmannen o köra hem som en idiot:eek: Det händer då o då när de tidsbudgeterade krångliga hästarna sköter sig o de sena ägarna är i tid o köerna inte var så farliga. Så som nån skrev, det kan vara rätt jobbigt det med.

Har en hovis som använder telefonen, dessvärre nästan jämt för att säga att han blir tidig. Får man förvandla sig till stålmannen o köra hem som en idiot:eek: Det händer då o då när de tidsbudgeterade krångliga hästarna sköter sig o de sena ägarna är i tid o köerna inte var så farliga. Så som nån skrev, det kan vara rätt jobbigt det med.

Min hovis är nästan jämt tidig, oftast 'gör' det ju ingenting, men skulle jag inte vara klar, då väntar han. Har aldrig stressat mig eller 'gnällt' på att hästarna inte är klara. Jag har ursäktat flera ggr att de inte är klara när han kommer 30 min innan tid, varvid han bara konstaterat att 'vi sa ju nio, så ta det lugnt du, det är jag som är tidig'

Har lite svårt att förstå att de blir irriterade om man inte är klar INNAN den bestämda tiden?

Jag tycker att det är fascinerande att det finns så många hovslagare och veterinärer som har så dålig (eller i vissa fall obefintlig) kundvård.

Jag tycker att det är fascinerande att många hästägare är så fräcka att dom utan att ha bokat tid hoppar på både hovis och Veterinär när dom ser dom i stallet med "kan du bara" på min häst. Tydligen helt ovetande om att deras försök till att stjäla redan bokad tid för en mer seriös kund leder till en försenad ankomst tid till nästa bokade kund.

Själv säger jag alltid nej vilket gör att jag uppfattas som otroligt otrevlig,ohjälpsam och 0 serviceminded.

Jag kommer dock enligt bokad tid till mina bokade kunder och det uppskattar dom eftersom dom har valt en hovis som går att lita på och erbjuder service till sina kunder.

Ja det kan jag förstå att det upplevs som jobbigt. Jag har säkert gjort så själv någon gång men frågar man utan att ha bokat tid så får man ju också utan omsvep acceptera ett nej.

Varken hovslagare eller hästägare är ju felfria och ibland händer det saker som gör att det blir fel men det är skillnad på enstaka gånger och att notoriskt komma mycket försent eller t o m skita i att komma utan att höra av sig. I min värld är det bara normal hyfs att passa tiden och höra av sig om det inte går. Det gäller givetvis även hästägare. Bokar man en tid så har man hästen inne och någorlunda presentabel till den tiden!

Frågan är bara varför det är så många inom dessa två yrken som tycker att det är helt ok att komma lite som de vill. Det är väldigt respektlöst att på det sättet stjäla en annan människas tid...

Frågan är bara varför det är så många inom dessa två yrken som tycker att det är helt ok att komma lite som de vill. Det är väldigt respektlöst att på det sättet stjäla en annan människas tid...

Det kan hänga ihop med att det inom dessa två yrken finns många parametrar som är svåra att beräkna.

Jag har hittills inte hört någon hästägare oja sig över nästkommande kund när man står jobbar med en fångskoning eller annan skada/sjukdom som ibland tar ett par timmar extra.
Jag har inte heller heller träffat en hästägare som kan ta ett nej på ett bra sätt. Funkar inget annat så kan man ju prova med att gråta. (har hänt några gånger)
Däremot så är alla hästägare mycket förstående när man ringer och säger att man är sjuk eller har skadat sig. Och tycker att man så snabbt som möjligt skall åka hem och lägga sig. (efter att man har skott bara deras häst) Om man har en tappsko så tycker man att det är helt OK om det tar ett tag innan man kan få påslagen, typ en timme eller två.

Sen att man snabbt avfärdar ouppfostrade hästar, mörka stall/dåliga arbetsplatser, dåliga betalare, snorkiga kunder, ofräsha hästar, är väl inte så konstigt när det är så lätt att fylla kundboken med trevliga hästar och trevliga hästägare.

Sen att man snabbt avfärdar ouppfostrade hästar, mörka stall/dåliga arbetsplatser, dåliga betalare, snorkiga kunder, ofräsha hästar, är väl inte så konstigt när det är så lätt att fylla kundboken med trevliga hästar och trevliga hästägare.

Kanske pga det här jag blir lite jäktad för jag förstår att det är så o jag gillar VERKLIGEN min hovis, o eftersom jag inte ens har en stallgång att så i överhuvudtaget så vill jag inte vara till besvär på andra sätt.

Vår hovslagarare är fantastisk. H*n har bättre koll än oss på vilka hästar som ska skos och när etc. Gör ett bra jobb med alla typer av hästar och är jättetrevlig!

Nej HAN blir inte irriterad utan det är snarare så att stressen blir jobbig för mig, o det är inte han som stressar utan det är jag;)

AH, då förstår jag precis! (Så blir ju jag med, far runt som ett skållat troll och ursäktar mig gång på gång..)

AH, då förstår jag precis! (Så blir ju jag med, far runt som ett skållat troll och ursäktar mig gång på gång..)

Ett sådant beteende kan väl inte annat än även göra hästarna uppstressade och nervösa. Skulle jag vara häst så skulle jag bli jätteosäker och nervös med en sådan hästägare.

Som hovis skulle jag sparka ut ägaren ur stallet så min skokund och jag fick lugn och ro, alternativt snabbt säga upp den kunden för den typen av hästägare är dirket livsfarliga för både hovis och hästens säkerhet.

Jag är lyckligt lottad för jag kan välja mina hästägare, tyvärr har inte hästarna den möjligheten.:mad:

Jag tror att Alex menade att hon var stressad med att få in och igjordning hästarna, inte att hon valsade omkring medan skoningen pågick. Utan lite stressad när hovis är före utsatt tid och man inte har hunnit få allt på plats. Då är det ju dumt att sparka ut ägaren ur stallet när h-n inte hunnit få in hästen, då kan du stå där och glo;)

Ja precis, bilden av mig o Alexandra_W som stressade mähän är inte korrekt. Tror iallafall att jag kan tala för henne med;) Väl ute med hästarna finns det ju ingen anledning att jäkta på.

Jag kan inte instämma i detta, har haft samma hovis i över 10 år. Punktlig, utbildad, trevlig och mycket kunnig. Förklarar gärna om man vill veta, annars avstår han även från det. Han är lyhörd för kunden, skor mycket bra och otroligt snyggt, är välrenommerad av sina kollegor och veterinär.
Jag får en ny tid innan han åker, han har alltid flaggat innan semester eller dyl. Jag vill hemskt gärna bjuda honom på något när han kommer,:d men han har alltid tackat nej.:crazy:
Visst har priset gått upp under dessa 10 år, ca 50 kr per år.

Låter precis som min hovis! Kanske är samma!

Ja precis, bilden av mig o Alexandra_W som stressade mähän är inte korrekt. Tror iallafall att jag kan tala för henne med;) Väl ute med hästarna finns det ju ingen anledning att jäkta på.

Ser inte Coaris inlägg, men för förtydligande menade jag då att om hovis kommer tidigt och inte är klar, så stressar jag runt och mockar klart, sopar klart osv i racerfart, och ursäktar mig att allt inte är klart och det står tre hästar med rena, torra fötter inne redan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 889
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 651
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18