Sv: Verka - hur mycket?
Det är klart att sätta på skor är väl en lösning och en bra sådan, om nu hästen är öm. Du har ju flyttat, kanske underlaget bara är annorlunda ? Att sätta på skor, låta hovarna växa ut, ta av för att ev. prova igen är väl inte fel?
Nu gav jag ju hästen lite semester på sommarbetet så han behövde inte lida av sin ömhet. Hade jag varit tvungen att rida hade jag förstås fått sätta på skor eller sådana där barfotaboots.
Tror inte det beror på underlaget eftersom hästen kan gå utan problem efter några veckor när hovarna växt ut lite igen. OBS! Då menar jag inte att hovarna är jättelånga men det finns lite mer bäryta.
Min mening med att ta av skorna varje sommarhalvår var ju för att låta hovarna vila från skor och söm.
Känns inte så kul att sätta på skor i förtid bara för att hovslagaren verkat för hårt.
Nu har jag dessutom tänkt prova att ha hästen barfota hela tiden och då känns det trist att det skulle gå åt skogen pga hovslagaren. Jag kan inte hjälpa att jag undrar hur många gånger det beror på
hovslagaren att en del hästar inte kan gå barfota
Jag ser ju här tydliga skillnader på verkning
Sedan det där med att prova igen, det är ju just det jag funderar över här i tråden. Problemet är att hovslagaren
två gånger antagligen har verkat ner så mycket att hästen blir jätteöm och inte funkar barfota bara för det.
Ska jag verkligen låta honom prova igen?