Verka - hur mycket?

Sv: Verka - hur mycket?

om du törs o själv kan se vad som borde tas bort så åk till en hästbutik o köp en rasp o ta själv bort det som behövs :idea:
sen kan hovslagaren få ta hand om skoningen när du tycker det är dags
ha så kul

Sv: Verka - hur mycket?

Det är klart att sätta på skor är väl en lösning och en bra sådan, om nu hästen är öm. Du har ju flyttat, kanske underlaget bara är annorlunda ? Att sätta på skor, låta hovarna växa ut, ta av för att ev. prova igen är väl inte fel?

Nu gav jag ju hästen lite semester på sommarbetet så han behövde inte lida av sin ömhet. Hade jag varit tvungen att rida hade jag förstås fått sätta på skor eller sådana där barfotaboots.

Tror inte det beror på underlaget eftersom hästen kan gå utan problem efter några veckor när hovarna växt ut lite igen. OBS! Då menar jag inte att hovarna är jättelånga men det finns lite mer bäryta.

Min mening med att ta av skorna varje sommarhalvår var ju för att låta hovarna vila från skor och söm. :) Känns inte så kul att sätta på skor i förtid bara för att hovslagaren verkat för hårt.

Nu har jag dessutom tänkt prova att ha hästen barfota hela tiden och då känns det trist att det skulle gå åt skogen pga hovslagaren. Jag kan inte hjälpa att jag undrar hur många gånger det beror på hovslagaren att en del hästar inte kan gå barfota :confused: Jag ser ju här tydliga skillnader på verkning :(

Sedan det där med att prova igen, det är ju just det jag funderar över här i tråden. Problemet är att hovslagaren två gånger antagligen har verkat ner så mycket att hästen blir jätteöm och inte funkar barfota bara för det. :( Ska jag verkligen låta honom prova igen? :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 316
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: Tsaren
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 145
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈