Marktrång *finn fem fel*

Corax

Trådstartare
Nu kan ju alla hovslagare på forumet kolla hit. Alla andra är självklart också välkomna att spekulera, diskutera och kommentera.

Min fyra-åring har alltid slitit jämnt på skor trots att hon är lite skev i en framhov.
Men de två sista skoningarna har jag upptäckt att hon sliter nå fasansfullt på utsidorna av båda bak. Så pass att hon under sex veckor får glappande skor pga att sömmarna (och skorna)nöts ner.
Jag har även sett på hästen att hon är markbunden och medioker i sina rörelser.
Min hovslagare, som jag är väldigt nöjd med, sa bara 'marktrång' när jag påpekade detta. Men det måste ju Bero på något eftersom hästen har haft väldigt luftiga gångarter innan.

Kan även upplysa om att hästen har en skelett-defekt i ett bakknä och är under utredning (inte riden på två månader). Pga detta är hon lite mindre musklad på samma sida men ändå så sliter hon likadant på Båda bak...

Sv: Marktrång *finn fem fel*

Puttar genom att uppdatera. Hästen är helt ren och under igångsättning. Tyvärr sliter hon likförbannat på bakhovarnas yttersömmar (och sedemera skorna)och endast efter två veckor så skulle hon behöva ha åtminstonde nya sömmar... :smirk:

Någon??

Alla "nya" tendenser i slitage eller gång är bra att kolla upp via vet. eller ET. Hovarna är ofta ett ovärderligt instrument att mäta små förändringar i hästens rörelseapparat. Sliter hästen onormalt mycket just på bakhovens utsida så tycker jag att det kan vara lämpligt att kolla upp ländrygg och bakknä.

Jag skulle även vilja påstå has, men det kan också vara så att hästen behöver ett extra stöd i form av ett större utlägg bak i skon.

Jag skulle även vilja påstå has, men det kan också vara så att hästen behöver ett extra stöd i form av ett större utlägg bak i skon.

Absolut även has. Men jag tycker inte att man ska bolla med för stora utlägg innan hästen undersökts, då utlägg kan ha kontraindikativ effekt.

Tack för era svar!!

Hästen kollades (och behandlades)av ET i aug.
Var in på klinik i sep. och hon var halt framförallt på diagonalen höger bak/vänster fram (tog även borreleia/ehrlichia-prov som visade positivt. Titerna hade sedan gått ner vid parprov tre veckor efter).
På röntgenplåtar syns en förändring på mediala tibian (knä, hb).
Behandlades och var på återbesök tre veckor senare (2/10). Helt ohalt.
Sätter i gång långsamt (skrittar fortfarande)men problemet med ojämn nötning kvarstår.

En annan aspekt är att hon fölade i maj och hade en rätt tuff fölning (förstagångare)och att det har nått med Det att göra. Men jag spekulerar verkligen hej vilt. Det enda jag verkligen vet är att det inte står rätt till med min häst...

Jag kan inte annat än hålla med de andra. Sådär sliter V barfota.. (Dock inte skodd).

MEN, det tar ju ett tag att bli av med ett invant rörelsemönster. Så det kan ju ha berott på bakknäet, och nu så trots att orsaken är undanröjd, så sitter det kvar i 'muskelminnet'?

Ja, jag vet faktiskt inte. Hon har ju endast slitit ojämt sedan första skoningen efter fölning. Alltså från ca juli. Men det kanske är mer än tillräckligt för att sätta "spår" i muskulaturen? Annars har hon ju alltid gått "plant" med alla hovar.
Ska ta ut massör snart så får vi väl se vad som sägs. För så här kan vi inte ha det... *suck*

Och jag tror att den ET som jag rekommenderade dig kan hjälpa att få ordning på problement.

Det kan sitta i muskelrna runt höften som gör att hon inte har full rörelse där, min valack har haft lite samma tendens men endast på ett bakben. Pga av allt som du beskriver är det inte omöjligt att hon gått och spänt sig eller avlastat sig och då börjat med detta.
Hästar har en förmåga att hitta nya rörelser för att kunna bruka sin kropp.

Ja jag tror också att hon skulle kunna hjälpa oss. Men just nu finns inte ekonomin (du vet ju hur mycket det har varit på sistonde... :()för att ta ut henne sju-åtta gånger som hon sa att det kunde ta. Det skulle vara om jag på nått sätt kunde få vet. att intyga för försäkringsbolaget att det här inte har med nån hälta att göra. Har ju en Rehab-försäkring (tecknad i maj i år, med reservation för hälta :smirk:)
Fast å andra sidan så har jag inte lust att ta ut hovslagaren varannan vecka för att slå i nya sömmar. :smirk:

Men hästen är ju undersökt, både av vet och ET. Vad menar du med att ett ökning av utlägget bak skulle medföra kontraindikativ effekt? Ursäkta en korkad fråga, men vad betyder kontraindikativ effekt? Har aldrig hört det uttrycket.

Absolut även has. Men jag tycker inte att man ska bolla med för stora utlägg innan hästen undersökts, då utlägg kan ha kontraindikativ effekt.

Alla "nya" tendenser i slitage eller gång är bra att kolla upp via vet. eller ET. Hovarna är ofta ett ovärderligt instrument att mäta små förändringar i hästens rörelseapparat.

Hästens rörelseapparatur utifrån "nya" tendenser i slitage eller gång kan även vara en secundär avvikande rörelse utifrån tidigare trauma som varesig Veterinär eller ET kan primärt påverka.

Säg mig SO, vadan denna plötsliga vändning att Vet. och främst ET kan åtgärda dessa rörelsestörningar som du själv så tydligt tidigare deklarerat att endast en skicklig hovis kan åtgärda.

Tack för era svar!!

En annan aspekt är att hon fölade i maj och hade en rätt tuff fölning (förstagångare)och att det har nått med Det att göra. Men jag spekulerar verkligen hej vilt. Det enda jag verkligen vet är att det inte står rätt till med min häst...

Det jag automatiskt kom att tänka på är att hon kanske fått problem med bäckenet efter fölningen och att det har förändrat rörelsemönstret.
När det gäller människor som har problem med foglossningar så brukar dessa sluta efter att man slutat amma- kan det vara något sådant?
/Sar (gissar vilt!)

Jag kan inte så mycket om förlossningar och dess komplikationer (åtminstonde de man inte ser). Det jag dock vet är att hon hade det väldigt jobbigt vid fölning och att hon inte hade klarat av att få fram hingstungen om jag inte varit med. Han var väldigt stor och hade kraftig bål så han fastnade helt sonika vid bäckenkanten.
Hade ju ute ET mest för att försäkra mig om att hon inte hade blivit sned (eller dylikt)vid fölning.
Kvarstår problemet efter jag har tagit ut massör så får man väl försöka gå på den linjen, att hon faktiskt fick en skada i bäckenet. Det är ett longshot men absolut inte helt omöjligt...

Om skada uppstått i bäcken, ligger det närmast till hands att utslaget blir ensidigt och inte som nu på bägge sidor.
En fråga, hur är hästen i hullet? Är hon normalhullad, eller överviktig och om så är fallet är övervikten stor?

Jag är absolut inte kunnig i området men en tanke hos mig var att om hon inte tränats så mycket den senaste tiden kanske hon drar bena efter sig mer o därmed sliter mer på skorna?

Obs! Lekmans fundering;)

Vår nordis är marktrång bak, hon sliter utsidan mycket mer än insidan, dock inte riktigt så fort som din häst men 4 veckor ca tar det innan sömmen börjar krypa igenom hålen i skon, om man rider som vanligt (3-4 ggr i veckan på grusväg).

Ja just nu är ju allt bara spekulationer. Jag griper efter halmstrån för att få en förklaring.
På ett sätt är jag "glad" över att hon sliter på Båda och inte bara ena men den trösten är rätt liten. Dessutom så Är hon ju behandlad av duktig ET där i aug så jag tycker ju att ev. snedheter och spänningar borde ha försvunnit där. Skulle vara om det är nått som inte syns eller känns. Nått som sitter djupare...
Hade hästen gått så här i hela sitt liv så hade jag bara försökt göra det bästa av situationen men det har hon ju inte.

Hullet ja. Hon är väl inte den smalaste men både på fölmönstring/stamboksföring och på kliniken fick jag beröm för hennes fina hull och muskulatur. Så det är nog mest bara Jag som är gnällig och vill ha ner henne lite till.
Den här bilden togs i förrgår och man ser inte så bra men man får ett hum i alla fall. Ignorera hur hästskrället ser ut i övrigt. :D
http://i22.photobucket.com/albums/b302/canidia/Skorpan/Bild010-2.jpg

Ursäkta en korkad fråga, men vad betyder kontraindikativ effekt? Har aldrig hört det uttrycket.

Efter mkt efterforskning från både kollegor och Vet. expertis så är det närmaste man kan förklara detta ord likt O.L:s berömda ord "sortefile soul".

*kl*

Om det är någon som är intresserad så har jag bilder på skorna två veckor efter skoning som jag kan lägga ut...

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar hur ni skulle sko en häst som sliter ena bakhoven mer på yttersidan än inner. Vad är viktigast att tänka på? För 4 veckor...
Svar
11
· Visningar
2 620
Senast: Kookaburra
·
M
Hästvård Suck! Ska försöka ställa mina frågor utan att det blir en massa missförstånd :crazy: För det första vill ja säga att jag har en...
2
Svar
21
· Visningar
4 393
Senast: Minizapp
·
  • Låst
Hästvård Såg en tråd tidigare om hovslagare och de flesta verkade väldigt nöjda med sina hovslagare, jättebra!! Men varför finns det ingen vettig...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 912
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka