Markparallellt hovben * ny hovtråd*

Sv: Markparallellt hovben * ny hovtråd*

Att ben inte kan flexa vet vi väl alla, däremot så expanderar hovbrosken när hoven utsätts för belastning och återgår till neutralt icke expanderande viloläge vid obelastad hov.

.

Om inte hovbenet hade varit till viss del flexibelt så skulle vi hovisar inte ha annat att göra än att behandla hovbenfrakturer.

Just hovbenet är ju dessutom föränderligt även hos den vuxna hästen vilket gör vikten av adekvat skoning/verkning desto större.

När det gäller det markparallella hovbenet så anser jag hellre en bakåtbruten tåaxel än en framåtbruten tåaxel. Men den raka tåaxeln är fortfarande den bästa vägledningen vi har för att korrekt sko och verka hästen.
Även om C Johnston förkastar den raka tåaxeln så presenterar han ju ingen annan bättre metod.

Nu ingår väl material från dessa i hovslagareutbildningen, det som är mer uppseendeväckande är att man tidigare har hånat dessa uppgifter och böcker och nu hänvisar man till den trots barfotaverkning.:confused:
Så hur ska du ha det, är det användbart eller inte.

Eftersom jag refererat till den så anser jag den relevant. Varför skulle jag annars referera till den? Det behöver däremot inte innebära att jag för all framtid hänger mig till allt vad dessa forskare anser.

Jag gillar inte dina generalliserande påståenden. När har jag hånat någon av dessa herrar eller damer tidigare?

Jag har nu letat i flera dagar efter vetenskapliga artiklar (främst i Pubmed) med alla möjliga sökkombinationer efter vilka grader man anser att hovbenet ska ha. Det finns litteratur som menar att hovbenet ska vara markparallellt, det finns litteratur som menar att det ska vara några graders lutning till att det finns litteratur som anser att det ska ha 5-10 graders lutning. Det sistnämnda innebär enligt förf. att hoven då får en tåvinkel på 55-60 grader i stället för de 45 som väl anses vara normalt. Finns det egentligen någon forskning som tyder på ett konsensus när det gäller hovbenets vinkel?

Det finns motsägande forskning så att alla läger kan kasta rapporter på varandra tills dom blir trötta i armarna.
Frågan är ju vad ska vi använda för riktmedel för att bestämma hovbenets vinkel?
Hovkapseln ljuger ofta och för att veta 100% så skulle man behöva röntgen på alla hästar man skor/verkar.
Ett indicium för att en rak tåaxel är det rätta är att hästen alltid söker en rak tåaxel. Jag menar om du verkar en häst med för hög trakt fram så kommer den ofelbart att stå under sig för att kompensera detta. Likadant om den är för låg bak.
Jag tycker mig nog se en tendens att man generellt skor med lägre trakter och kortare tår än man gjorde förr och det tror jag är bra.
Att säga att den eller den vinkelgraden är den rätta tror jag inte på.
Man måste bestämma vinkeln efter individen.

Veterinärmedicinska standardverk brukar ange ung 5-8 grader o förespråka rak tåaxel.
Om man som jag anser det på mekaniska/anatomiska grunder vara väldigt troligt att hovbenet lutas bakåt vid belastning så bör ett inte helt markparallellt hovben vara att föredra.
Ngt studie som visar att hovbenet rör sig så har jag däremot aldrig lyckats hitta, hovis försöker på sin vanliga kryptiska rotvälska antyda att han skulle veta mer men han brukar inte ha så mkt att komma med när det kommer till kritan.
PL

Jag menar inte att det rör sig med hovmekanismen men att det finns en flexibilitet som enl. Wattle är något större än i andra ben. Lätt att se om man sätter ett färskt hovben i skruvstädet. Det smäller inte av direkt utan det böjer sig faktisk lite innan det går av.

Nu diskuterade jag inte hovbenets flexibilitet i mitt förra inlägg men du har helt rätt i att allt ben är flexibelt ffa på unga individer, med åren blir det mindre flexibelt o därmed skörare. Om hovbenet är mer flexibelt än andrra ben vet jag inte men det kan vara svårt att jämföra ben med olika form o funktion.
PL

När hovbenet har roterat, vid exemplevis fång, så anges det hur mycket det har roterat i grader. Vad utgår man från då? Om hovbenet vid röntgen visar 5-8 grader lutning så är hovbenet ej roterat? Om hovbenet skulle mäta 10 graders rotation är det då egentligen bara två graders rotation?

Jag hittade också en studie där man hade mätt hovbenet innan verkning och efter verkning. Det var varmblodshästar som verkades med 8 veckors mellanrum av hovslagare. De fann att hovbenets lutning sänktes med 7 grader efter verkning (jag antar att det var medelvärde. Det skulle innebära att enligt författarna att det är för långt med 8 veckor mellan verkningarna. De menade att det blev en för snabb förändring i hoven.

Veterinärmedicinska standardverk brukar ange ung 5-8 grader o förespråka rak tåaxel.
Om man som jag anser det på mekaniska/anatomiska grunder vara väldigt troligt att hovbenet lutas bakåt vid belastning så bör ett inte helt markparallellt hovben vara att föredra.
Ngt studie som visar att hovbenet rör sig så har jag däremot aldrig lyckats hitta, hovis försöker på sin vanliga kryptiska rotvälska antyda att han skulle veta mer men han brukar inte ha så mkt att komma med när det kommer till kritan.
PL

Du får ursäkta men jag är har inte befogenhet att delge mer information än vad jag redan delgivit utifrån dom forskningsresultat som framkommer i fortbildningsblocken.

Säg mig bäste Herr PL,, Varför tar du inte kontakt med dina "kollegor" för att själv reda ut begreppen???

Så sent som i dag har jag träffat berörda parter som välkommnar att du kontaktar dom.

Tidigare kontakt med vissa hovisar anser man sig dock som helt meningslöst att ha vidare kontakt med.

Du får ursäkta men jag är har inte befogenhet att delge mer information än vad jag redan delgivit utifrån dom forskningsresultat som framkommer i fortbildningsblocken.

Skulle den informationen som ges i fortbildningsblocken vara hemlig då:angel: ? Om forskningsresultat presenteras i utbildningsyfte så är de defintivt inte "hemliga", så du kan nog lugnt dela med dig:idea: .

Nej det som lärs ut i blockkurserna är inte hemligt. Däremot så vill författarna till kompendierna som används inte att materialet kopieras och läggs ut på nätet.

Fast han behöver ju inte kopiera och lägga ut det här i sin helhet. Det kan väl inte vara förbjudet att berätta om vad som lärs ut. I så fall är det mycket märkligt. Om det är någon pågående forskning som inte har publicerats ännu så har det förmodligen bara delgivit en liten del av forskningen i kursen. Alltså inte så mycket att det skulle finnas någon risk för stöld.

Kompendium som delas ut i kurser får inte kopieras utan tillstånd från den som har sammanställt det men man kan inte hindra studenter från att dela med sig muntligt av innehållet.

Senast ändrad av en moderator:

Det är nog bara Coari som vill leka lite hemlig.
Själv så har jag bara genomgått block 1 och där var det bara gammal skåpmat som tuggades om ännu en gång.

Kompendium som delas ut i kurser får inte kopieras utan tillstånd från den som har sammanställt det men man kan inte hindra studenter från att dela med sig muntligt av innehållet.

Och hur löser vi det här?:D

Och hur löser vi det här?:D

Jo det blir ju lite knepigt förstås:o

Vad jag menar är att man kan återberätta innehållet och det kan man ju göra här, i skrift, utan att kopiera in en text i sin helhet. Det vill säga om man har förstått innehållet så pass bra att man kan skriva om det med egna ord:devil: Givetvis måste man ändå referera till källan.

Om det inte vore på detta sätt så skulle man aldrig kunna använda sig av andras skrivna texter eftersom det mesta är skyddat av "copyright". Det skulle då till exempel bli omöjligt att skriva bakgrund i en artikel eftersom den till största delen består av referat från andras texter.

Ett kompedium är, även om det har framställts i utbildningssyfte, en publikation och ska behandlas precis som alla andra publikationer.

Det är sant, fast frågan är om du skulle tro vad som skrevs eftersom man inte kan avgöra om det är rätt/fel sant eller falskt.

Ett kompedium är, även om det har framställts i utbildningssyfte, en publikation och ska behandlas precis som alla andra publikationer.

Nu vet jag att man i andra trådar bett om att få ta del av utbildningsmaterial bl a från strasser, fast även här har man hänvisat till samma sak så egentligen kanske det inte är så konstigt då eller?

Om inte hovbenet hade varit till viss del flexibelt så skulle vi hovisar inte ha annat att göra än att behandla hovbenfrakturer.

Och det är inte så då att denna sk flexibilitet sker med ett viss mått av våld, dvs egentligen borde hovbenet inte röra sig men blir tvingad till det genom exempelvis stor kraft i samband med ett mycket högt tempo?

Hänvisar man bara till källan så är det upp till läsaren (mig) att kontrollera om uppgifterna stämmer om jag inte skulle lita på det som skrivs.

När det gäller Strasser så vet jag att flera SHP:are har varit här inne och frikostigt berättat vad deras litteratur innehåller. Jag har aldrig begärt av hovis att han ska dela ut några kompendier bara att berätta om det som hans så kryptiskt insinuerar att han vet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka