Markparallellt hovben * ny hovtråd*

Sv: Markparallellt hovben * ny hovtråd*

Och det är inte så då att denna sk flexibilitet sker med ett viss mått av våld, dvs egentligen borde hovbenet inte röra sig men blir tvingad till det genom exempelvis stor kraft i samband med ett mycket högt tempo?

Intressant och mkt korrekt skrivet.. Jag väntar oxå på svaret.

Hänvisar man bara till källan så är det upp till läsaren (mig) att kontrollera om uppgifterna stämmer om jag inte skulle lita på det som skrivs.

När det gäller Strasser så vet jag att flera SHP:are har varit här inne och frikostigt berättat vad deras litteratur innehåller. Jag har aldrig begärt av hovis att han ska dela ut några kompendier bara att berätta om det som hans så kryptiskt insinuerar att han vet.

Ja du lilla gumman,,,

Nu har ju jag vid flertalet tillfällen kontaktat källan (Dr. Hildur Strasser) för att kontrollera om uppgifterna stämmer utifrån vad hennes anhängare här tidigare skrivit.

Blir du förvånad om jag delger att hon hänvisar till att så länge man inte "ansluter sig" till sekten och betalar kursavgift,går utbildningen och främsta av allt,,,,,, skiver under att man alltid hädanefter ska lyda under Strassers lagar och förordningar så har hon inga ytterligare kommentarer.

Senast ändrad av en moderator:

Skulle den informationen som ges i fortbildningsblocken vara hemlig då:angel: ? Om forskningsresultat presenteras i utbildningsyfte så är de defintivt inte "hemliga", så du kan nog lugnt dela med dig:idea: .

Nej hemlig är den absolut inte. Forskningsresultaten presenteras hela tiden fortlöpande under hela blockutbildningen.

Du är hjärtligt välkommen att gå dessa fortbildningsblock för att själv ta del av innehållet.

Det enda som krävs är att du är hovslagare för det är just till hovslagare denna fortbildning vänder sig till som har avlagt ett slutprov som berättigar till medlemskap i SHF.

Välkommen kollega.;)

Hovmekanism:

Rörelsen i hovkapseln är många och den kan beskrivas som en förstärkt strut, där hornrören ger särskild stadga till hoven längs deras riktning. Som andra rör är dom mer böjliga när dom belastat lite snett och böjer sig i belastningens riktning. Hovbenet ger riktning och stöd för de övre tredjedelarna av denna sk strut med förbindelse till lamellerna, den nedre tredjedelen och den bakre lösa delen av hoven är de som är mest anpassligt till belastningens effekt.

En likformlig vertikal belastning över hovleden leder till en rörelse utåt av i princip hela hoven med störst rörelse i den nedre tredjedelen av själva hovkapseln (struten). I den bakre delen av hoven leder liknande belastning till en utvidgning av nedre delen av hovkapseln och strålen medan den övre delen dras ihop.

När man i stället belastar hoven med ett genomtramp ökar utvidgningen i den övre delen av hovkapseln. När hovkapseln belastas men men inte strålen utvidgas ballarna och strålen söker marken medans när man belastar strålen ökar utvidgningen.

Överbelastning av strålen kan däremot leda till att nedre delen av hoven dras ihop medan ballarna utvidgas. Mätningar av trycket i hoven visar ett negativt tryck som innebär att volymen i hoven ÖKAR och är motsatsen till den traditionella modellen av hovmekanism.

Hovmekanism är således en kombination av ett tryck från underlaget på hovkapseln, strålen och ett utåt tryck från kronbenet som pressar ut hovbrosket.
Troligt är att sulans samband med hovkapseln har en viss effekt på den totala rörelsen.

Detta är grundläggande kunskap man tar del av i fortbildnings blocken och så snart denna enkla ekvation nått mottagaren så har man oxå kunskapen om att över-under stimulans av dessa leder till avvikande utveckling av de inblandade strukturerna (ballar,trakter,strålen och karled)

Observera!!!!!

Överbelastning av strålen kan däremot leda till att nedre delen av hoven dras ihop medan ballarna utvidgas. Mätningar av trycket i hoven visar ett negativt tryck som innebär att volymen i hoven ÖKAR och är motsatsen till den traditionella modellen av hovmekanism.

Här har ni svaret på vad som händer vid ett envisande om markparalellt hovben och evigt tjat om strålens livsviktiga markkontakt för hovens "sk" blodpump.

Hoven blodförsörjs genom inre och yttre digitalartärerna. Dom passerar ner paralellt med djupa böjsenans kanter förbi strålbenets sidoligament för att gå in i hovbenet hål. Tåväggens lamellager försörjs huvudsakligen av kärl som passerar genom och under hovbenets tådel och sedan uppåt i proximal riktning.

Kontenta: Hoven blodförsörjning har alltså INTE med strålen att göra utan med mediala och laterala digitalartärerna. Eftersom dom löper ner parallelt med djupa böjsenans kanter och förbi strålbenets sidoligament för att senare passera genom hovbenets hål så kan man mkt lätt förstå hur dessa artärets naturliga blodflöde kommer "strypas" vid ett markparallelt hovben.

Eftersom även tåväggens lamellager försörjs huvudsakligt av kärl som passerar genom och under hovbenets tådel så kan man mkt enkelt förstå dessa kärls "strypning" och avsaknad av blodförsörjning vid tunn,ömmande sviktande sulkropp i främst tådelen.

Är jag otydlig och helt oförstående utifrån mina egna ord utifrån den grundkunskap jag delgivits på fortbildnings blocken????

Jag TROR att denna information delgavs på block 2, Fysiologisk skoning.*Blink SO*

Hoven blodförsörjs genom inre och yttre digitalartärerna. Dom passerar ner paralellt med djupa böjsenans kanter förbi strålbenets sidoligament för att gå in i hovbenet hål. Tåväggens lamellager försörjs huvudsakligen av kärl som passerar genom och under hovbenets tådel och sedan uppåt i proximal riktning.

Kontenta: Hoven blodförsörjning har alltså INTE med strålen att göra utan med mediala och laterala digitalartärerna. Eftersom dom löper ner parallelt med djupa böjsenans kanter och förbi strålbenets sidoligament för att senare passera genom hovbenets hål så kan man mkt lätt förstå hur dessa artärets naturliga blodflöde kommer "strypas" vid ett markparallelt hovben.

Eftersom även tåväggens lamellager försörjs huvudsakligt av kärl som passerar genom och under hovbenets tådel så kan man mkt enkelt förstå dessa kärls "strypning" och avsaknad av blodförsörjning vid tunn,ömmande sviktande sulkropp i främst tådelen.

Tackar:bow: :banana:
Är det det som man kan se vid digitalpuls? Vid böjsenan?

Lite OT men varför har vi inte det där franska kolstubbunderlaget i S.?
Travbanorna här verkar att vara mest grus o ganska sviktlösa.

Jag fattar att farten blir högre på hårt, men på bekostnad av hästarna:crazy:

Är jag otydlig och helt oförstående utifrån mina egna ord utifrån den grundkunskap jag delgivits på fortbildnings blocken????

Jag TROR att denna information delgavs på block 2, Fysiologisk skoning.*Blink SO*
Om du är helt oförstående inför dina egna(?) ord eller ej är en fråga du bäst svarar på själv:angel:
Annars har jag inget direkt att invända utom att du kallar det en enkel ekvation, när det i själva verket är en ytterst komplicerad sådan där många bitar återstår att lösa.
PL

Senast ändrad:

Sånna här saker tycker jag är mkt intressanta
Från
http://www.thehorseshoof.com/
gå till articles.. Higlights from the tuscon clinic.

Throughout the two days, some of his information was so important, I labeled it "mind-blowing." Here are a few of Bowkers mind-blowing points:

• The hoof wall is not a rigid structure, but is fluid; the hoof wall inside is like "peanut butter."
• All hoof wall does not grow from the coronet; a significant portion of inner hoof wall is formed from "grocery bags" of cells in the second epidermal laminae.
• There is improved perfusion of blood flow through the foot on pea rock, sand or foam pads, and a dramatic decrease of perfusion on cement or wood blocks.
• Movement is so important because it improves the perfusion of the foot.
• With peripheral loading of the hoof wall (through shoeing or trimming), blood flow stops for a brief moment in the foot, when standing, with every single heartbeat.
• In a good-footed horse, the entire digital cushion area is all fibrocartilage; in a bad-footed horse, it is fatty connective tissue.
• In a good-footed horse, there is fibrocartilage directly over the bars; in a bad-footed horse, there is simply a piece of thin, connective tissue.
• Fibrocartilage is created through stimulation—movement. Once created, it will stay there permanently. Horses that don't move enough, don't ever develop the fibrocartilage.
• A solar load on the hoof encourages bone to be laid down; a peripheral load on the hoof encourages bone to be lost.
• Peripheral loading of the hoof (shod or barefoot) is a negative thing!
• A horse living outside will take 4,000-6,000 steps per 24 hr; a horse living in a stall will take 800 steps per 24 hr.
• There is no direct connection that he can find between the hoof wall to the coffin bone that can create support—there is simply dermal tissue between the laminae & the coffin bone.
• The function of the laminae are not to support the horse, but rather to produce tubules for the white line and sole.
• 4-point contact is artificial, because if these points were active, they would be worn down and recessed.
• Increased laminae density is a sign of stress.
• Solar plug—ground material that packs in the hoof—minimizes peripheral loading effects.
• Scooping out sole and bars accentuates peripheral loading effects.
• There is 1/3 the amount of pressure on the hoof wall when standing on rubber vs. standing on concrete. This is because the hoof is fluid, and there is more surface area on rubber.
• Bars should be a weight-loading structure, with a healthy bar at a 45 degree angle to the ground.
• Most of the sole comes right from the bars and is growing forward. If bars are removed, you remove sole regeneration—bars provide keratinized horn for the sole.
• The coffin bone is not parallel to the sole; rather it is closer to the sole in the center.
• The thickest part of the sole is under the coffin bone.
• At least one-third of hoof wall comes from laminae (up to 50%)
• Evidence suggests that P3 is partially supported by a thick sole in front of the bars.

Vill veta vad ni hovisar /veterinärer tycker om dessa saker.. Seriösa svar!!!

Mumin

Senast ändrad:

Återigen, varför inte redogöra med egna ord istället för att länka. Det förespråkades i tidigare inlägg, därefter kan man ange källa. Detta länksystem är ju inte egna ord, utan något som någon annan har uttryckt?

För att jag är intresserad av att veta vad hovisarna tycker om detta men länken gick inte att direktlänka till..

Mumin

Då kanske du kunde ha sammanfattat länken utifrån en frågeställning, och därifrån länkat till en fördjupning.
Jag kommer i fortsättningen att ta bort liknande inlägg oavsett vem de kommer ifrån.

Boj/moderator

Jag är förvånad över att så många av påståendena är uppenbart felaktiga men vägrar att svara dig så länge du inte begränsar dig o diskuterar med egna ord.
PL

Jag är inte intresserad av att veta vad ni tror om mina åsikter utan Bowkers så jag förstår inte vad det skulle ge. :confused: Har inte tid att sitta och översätta hela kvällen så då får det vara. Då får jag väl anta att han har rätt i allt då :angel:

Mumin

Tro vad du vill om du inte har kunskap nog att vara kritisk men kom inte med en sån lista o förvänta dig att ngn skall svara punkt för punkt.
PL

Jag hade inte tänkt att någon skulle svara punkt per punkt utan om man tyckte någon punkt var bra eller någon punkt var dålig och varför. :smirk:

Jag skulle inte lägga ut det alls om jag inte var kritisk, då skulle jag ha köpt allt redan. Jag har inte tillräcklig kunskap att avgöra hurvida något absolut inte skulle stämma eller om något låter vettigt, därför jag la in det..Men men ska du tjura behöver du inte svara :eek:

Mumin

Ta upp en eller två intressanta punkter så skall jag svara.
Att lägga fram en massa punkter man inte själv begriper är ingen diskussion!
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka