Markparallellt hovben * ny hovtråd*

Sv: Markparallellt hovben * ny hovtråd*

Hänvisar man bara till källan så är det upp till läsaren (mig) att kontrollera om uppgifterna stämmer om jag inte skulle lita på det som skrivs.

Men hur ska du kunna kontrollera en källa som endast finns inom en specifik utbildning?
Om källan inte får läggas ut, hur kontrollerar man det? Nu finns säkert en grund för den här källan, så kan man kanske hänvisa till grunden.

Det klart att man måste kunna lägga ut källan, d.v.s. referera till vem som har sammanställt kompendiet och vem som är upphov till den texten man använder. Ett ubildningsmaterial kan inte vara så hemligt att man som student måste lova att avhålla sig i olika sammanhang från att referera till texten och även uppge källan offentligt.

Om detta vore fallet så skulle man inte kunna granska kvaliten i utbildningen och jag antar att eftersom utbildningen är knuten till SLU så är det högskoleverket som har den uppgiften.

Senast ändrad av en moderator:

Men det var ju inte det jag skrev, visst kan du hänvisa till vem som har sammanställt kompendiumet men att granska det kan ju då bli svårt.
Man kan ju då ta del av vad denna person tidigare har skrivit, forskat om eller vad det nu kan vara. Men det säger ju inget om aktuellt kompendium, bara att en specifik person är författaren/grunden eller upphovsmannen/kvinnan.

Om man anger korrekt källhänvisning, d.v.s. till författaren, så kan jag som läsare alltid kontakta författaren och genom det få verifierat att innehållet har återgetts med korrekt innebörd.

Alla universitet och högskolor ligger under staten och betraktas därför som en statlig myndighet. Inom dessa råder offentlighetsprincipen och därför kan inte innehållet i ett utbildningsmaterial vara hemligt. Däremot är materialet skyddat av upphovsrätten ,dvs att materialet får inte spridas i sin helhet utan tillstånd av den som äger upphovsrätten.

Nu är detta dragit till sin ytterlighet. Jag menar att hovis inte kan hävda att materialet inte får återberättas av honom här. Sedan är det en annan sak om han inte vill eller kan.

Om det är så att det är offentliga handlingar så borde det väl gå att beställa ut dom från SLU? Fast jag tror att det är hovslagarföreningen som producerat och betalat för kompendierna och där faller väl offentlighetsprincipen?

Om det är så att det är offentliga handlingar så borde det väl gå att beställa ut dom från SLU?

Nej det beror på vem som har upphovsrätten till materialet. Har hovslagarförening köpt upphovsrätten så är det dom som bestämmer hur det ska hanteras.

Är det hovslagareföreningen som är ansvarig för fortbildningsblocken och inte SLU?

Det är SHF som är ansvarig för blockutbildningarna.

Då är det förmodligen SHF själva som bestämt att de inte delar ut sina kompendium och kanske har de också bestämt sig för att hålla tyst om innehållet av någon obegriplig anledning.

Som förening verkar de inte under samma regler som gäller för högskolor och universitet när det gäller offentlighet och möjlighet till granskning av utbildningsmaterial.

Nej vi belades absolut inte med någon munkavle på fortbildningen.
Den enda som jag hört något liknande ifrån är Coari.
Däremot så skyddas ju kompendierna av copyright och upphovsrätt och allt vad det heter.

OK! Då handlar det om att hovis inte vill berätta om innehållet här. Det beror alltså inte på, som han låter påskina, att han inte har tillåtelse. Man förstår mer och mer att det knappast kan vara något som revulotionerar hovvården ändå.

Nej inga revolutioner.
Mest sunt förnuft och senaste forskningsrön inom gällande block.

Det klart att man måste kunna lägga ut källan, d.v.s. referera till vem som har sammanställt kompendiet och vem som är upphov till den texten man använder. Ett ubildningsmaterial kan inte vara så hemligt att man som student måste lova att avhålla sig i olika sammanhang från att referera till texten och även uppge källan offentligt.

Om detta vore fallet så skulle man inte kunna granska kvaliten i utbildningen och jag antar att eftersom utbildningen är knuten till SLU så är det högskoleverket som har den uppgiften.

Är utbildningen fortfarande knuten till SLU?
Den drivs av BYS numera och SLU ligger granne till byggnaderna, möjligtvis så att det bedrivs forskning via SLU men har dom något annat samröre än så i dagens läge?

Tycker det är konstigt att den som har varit ansvarig för deras hovvårdsutbildning inte anses vara en bra källa. :confused: Personligen tror jag att vissa (inte alla) hovslagare inte vill att negativ information om skor ska komma ut alls.

Att man inte som hästägare bör veta att stötdämningsförmågan med skor, eller rättare sagt hur dåligt stötdämpningen är med skor och att stötarna tas upp i kotleden istället , att om hovens stråle inte har markkontakt att det i sig leder till många problem med trakt/balltrång hov och dålig blodcirkulation samt sämre stötdämpning.
De flesta skulle nog av bekvämlighetsskäl ändå sko sina hästar för att kunna utnyttja sina hästar på alla underlag, men jag tycker att denna information borde gå ut så att man som hästägare kan ställa sig till detta när/om problemen kommer. Och att hästar med synliga problem bordes ge chansen att rehabiliteras barfota. Veterinärer är jättedåliga på att blicka ned eller upp från kotlederna och uppmärksamma det riktiga problemet och inte symtomena :eek:

Jag kan inte annat än undra om flera av de hästar som döms ut pga återkommande koteldsinflammationer skulle ha klarats sig bara finfint barfota. :crazy:

Mumin

Senast ändrad:

Jag kan inte annat än undra om flera av de hästar som döms ut pga återkommande koteldsinflammationer skulle ha klarats sig bara finfint barfota. :crazy:

Mumin

Förklara dig gärna lite närmare, eftersom du borde ha tillgång till den studie som gjorts i just den frågan på SLU.

Du surrar som vanligt. Det studie som visar på sämre stötdämpningsförmåga med skor visar även att de ögade vibrationerna avklingat när man kom opp till kotledens plan.
PL

Förklara dig gärna lite närmare, eftersom du borde ha tillgång till den studie som gjorts i just den frågan på SLU.

" Först av alla i kedjan av stötdämpning träder hoven i funktion. Vid trav har man uppmätt att ända upp till 65 % av stöten absorberas av hornkapseln under vissa förutsättningar. Om vi ser till hovens byggnad har framförallt de bakre delarna med stråle hörnstöd och elastiska putan denna stötbrytande förmåga. Hästen landar normalt först på trakterna.

"Man har i vetenskapliga undersökningar visat att om en häst galopperar på asfalt skodd med järnsko ökar de högfrekventa vibrationerna i hoven med 300- 400 % jämfört med om hästen är barfota. Vibrationerna fortplantas upp i ben och leder. Detta anses vara skadligt på lång sikt, framförallt för ledbrosket."

"Främst trav, kör och distanshästar som arbetar på hårt underlag"

Hovvård. Lars -Erik Magnusson

Och hobbyhästar som rids ut ? (egen kommentar)

Mumin

är inte hemma för tillfället så jag har inte tillgång till avhandlingen som gjordes av SLU.

Du surrar som vanligt. Det studie som visar på sämre stötdämpningsförmåga med skor visar även att de ögade vibrationerna avklingat när man kom opp till kotledens plan.
PL

Sant, och samtidigt har man konstaterat att kotleds inflammationer är sekundära skador som ofta har en grund betydligt högre upp. I så stor utsträckning att det handlar om 70% (kan vara högre vilket jag inte minns nu), iofs är det väl så att något som hästen inte vill belasta kan ju ej heller bli överansträngd.

Du fick ju svar från PL, den studien jag åsyftade på är att ryggproblem ger sekundära skador i form av kotledsinflammationer i hög grad.

Det tror jag mkt väl på men har inte läst studien du syftar på. Ska kolla så snart de sista hektiskt veckorna har kommit till sin ända.

Mumin

"Man har i vetenskapliga undersökningar visat att om en häst galopperar på asfalt skodd med järnsko ökar de högfrekventa vibrationerna i hoven med 300- 400 % jämfört med om hästen är barfota. Vibrationerna fortplantas upp i ben och leder. Detta anses vara skadligt på lång sikt, framförallt för ledbrosket."
Vem :devil: galopperar på asfalt:mad:
Man anpassar väl farten efter underlaget.

Konstiga undersökningar.

Tycker iallafall att det verkar att bli en mest optimal stötdämpning av om hovbenet är en i liten lutning, såvida resten av hoven är optimalt verkad för individen.

Mjo men procentuellt sett var det enorma skillnader, asfalt representerar här hård mark som även nämns i texten.
Självklart är det ingen som galopperar på asfalt men det nämns att kör/trav och distanshästar ligger i farozonen och vad jag vet används inte heller dom på asfalt utan hård mark utav annat slag.

Man kan tänka sig att skillnaderna blir mindre ju mer lämplig underlaget är men att de finns oavsett tror jag på. Men visst mer forskning skulle inte kunna skada.

Mumin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka