Marknadsvärde bödsbo

karamelldrottningen

Trådstartare
Hej, nu har jag fastnat lite med hur man ska tänka angående marknadsvärde på bödsbo. På booli ser det ut att skilja sig ganska mycket på kvm priset. Vilket ska jag gå efter? Och hur ska man tänka? Det är bara jag som ärver och allt är nästan klart utan just den lilla detaljen. Ska jag bara dra till med någon summa?

Hej, nu har jag fastnat lite med hur man ska tänka angående marknadsvärde på bödsbo. På booli ser det ut att skilja sig ganska mycket på kvm priset. Vilket ska jag gå efter? Och hur ska man tänka? Det är bara jag som ärver och allt är nästan klart utan just den lilla detaljen. Ska jag bara dra till med någon summa?
Taxeringsvärde och sedan plussa på aktuell procent för den trakten?

Gick in och letade efter taxeringsvärdet men det står bara detta:

Bifogade filer

• 095C42C7-C29E-4A02-9AE9-F5D55A008025.webp
    095C42C7-C29E-4A02-9AE9-F5D55A008025.webp
    34,5 KB · Visningar: 48
Kan du titta på senaste deklarationen, kanske? Annars så kommer ju snart årets deklaration, och där borde det finnas ett förtryckt värde.

Begreppet sammanföring har jag aldrig hört förut.
Var inne på Skatteverket för att få ut de två års senaste deklarationerna. Stod inget om det där :(

Eftersom det bara är du som ärver (och arvsskatten inte finns längre) så spelar det egentligen ingen roll. Om det finns någon likadan lägenhet såld i någorlunda närtid så hade jag tagit slutpriset på den.
Ok! Bara det att de lägenheter som varit till salu har varit i bra skick. Denna är renoveringsobjekt deluxe dvs elen är kaos. Badrummet är sen huset byggdes och tex munskycket till kranen funkar inte osv

Ok! Bara det att de lägenheter som varit till salu har varit i bra skick. Denna är renoveringsobjekt deluxe dvs elen är kaos. Badrummet är sen huset byggdes och tex munskycket till kranen funkar inte osv
Då skulle jag ta ett lägre värde. Kanske 75% av slutpriset på liknande lägenhet. Återigen, så spelar inte värdet du anger i bouppteckningen någon egentlig roll, eftersom du är ensam arvinge. Du ärver liksom lägenheten alldeles oavsett vad den är värd.

Hade ni varit flera arvingar så skulle jag ha tagit dit en (eller flera) mäklare för att få en värdering. Men nu känns det ju onödigt. Frågan är om det värde du anger i bouppteckning har betydelse när (om) du säljer lägenheten. Vid försäljning så baseras ju vinstskatten, mer eller mindre, på försäljningspris minus inköpspriset/anskaffningsvärdet. Om värdet som anges i bouppteckning blir ditt anskaffningsvärde som ska användas vid beräkning av vinstskatt så hade inte jag velat ta ett värde under marknadsvärdet. Men kanske har värdet i bouppteckning ingen betydelse för detta.

Hade ni varit flera arvingar så skulle jag ha tagit dit en (eller flera) mäklare för att få en värdering. Men nu känns det ju onödigt. Frågan är om det värde du anger i bouppteckning har betydelse när (om) du säljer lägenheten. Vid försäljning så baseras ju vinstskatten, mer eller mindre, på försäljningspris minus inköpspriset/anskaffningsvärdet. Om värdet som anges i bouppteckning blir ditt anskaffningsvärde som ska användas vid beräkning av vinstskatt så hade inte jag velat ta ett värde under marknadsvärdet. Men kanske har värdet i bouppteckning ingen betydelse för detta.
Värdet som anges i bouppteckningen påverkar inte anskaffningsvärdet. Ärver man en bostad så ärver man anskaffningsvärdet också.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 257
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 898
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 219
Senast: Presto
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka