Märkligt kan ni någon förklara????

Sv: Märkligt kan ni någon förklara????

Jag förstår att det är svårt, alla som ska göra den här bedömningen att avliva/inte avliva tycker det är svårt och man hittar hela tiden på försvar mot tanken att behöva ta bort hästen. "Men han verkar så glad" "men han äter så bra" "men han busar i hagen" eller vad det nu må vara. Jo visst är det så men det förändrar inte saken.

Din häst klarar inte ens 10 min ridning i skritt utan att halta, och är dessutom "haghalt" dvs det har inget med belastning under ryttare att göra utan handlar om en kronisk, smärtande skada. Han har redan behandlats utan resultat. Han kommer inte att bli bättre helt plötsligt. Man kan inte vänta tills den dagen då hästen står där och skakar av smärta och inte kan röra sig alls - eller hur? Utan man måste klippa bandet när hästen fortfarande har lite livsglädje kvar.

Din plikt - och jag menar din PLIKT - gentemot den här hästen, som du säger att du älskar, är nu att ge den ett värdigt och smärtfritt slut.
 
Sv: Märkligt kan ni någon förklara????

Jag förstår att det är svårt, alla som ska göra den här bedömningen att avliva/inte avliva tycker det är svårt och man hittar hela tiden på försvar mot tanken att behöva ta bort hästen. "Men han verkar så glad" "men han äter så bra" "men han busar i hagen" eller vad det nu må vara. Jo visst är det så men det förändrar inte saken.

Din häst klarar inte ens 10 min ridning i skritt utan att halta, och är dessutom "haghalt" dvs det har inget med belastning under ryttare att göra utan handlar om en kronisk, smärtande skada. Han har redan behandlats utan resultat. Han kommer inte att bli bättre helt plötsligt. Man kan inte vänta tills den dagen då hästen står där och skakar av smärta och inte kan röra sig alls - eller hur? Utan man måste klippa bandet när hästen fortfarande har lite livsglädje kvar.

Din plikt - och jag menar din PLIKT - gentemot den här hästen, som du säger att du älskar, är nu att ge den ett värdigt och smärtfritt slut.

+1 på den!
 
Sv: Märkligt kan ni någon förklara????

en sjuk häst kan visst springa..
Jag gick för att hämta min häst i hagen och han kom som vanligt glatt i galopp men han kunde knappt skritta utan släpade det ena frambenet och kunde inte lyfta det själv (det visade sig bara vara en muskelskada som gick fort att läka)
Min häst var alltså 5 grader halt men kom ändå glatt mot mig i galopp för han ville ut på ridtur....

Är hästen din halt så ta den till en klinik och gå igenom och blir han inte frisk så ta bort honom... han mår inte bra om han har ont...
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 805
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 722
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp