Märklig kritik...

Humelibumlan

Trådstartare
Min BVC lämnar lite övrigt att önska och en hel del funderingar efter besök..

Var där idag med min 6,5 månaders flicka och berättade att hon är mycket rörligt, rullar och hasar runt och därför har vi lagt 2 bäddmadrasser på golvet och en bit uppåt väggarna...
När jag berättat det, Fnyser BVC tanten och tycker att barn kan ju ligga direkt på golvet?

Jo, men det verkar ju skönt, att ligga, rulla och hasa runt på golvet?

Nu struntar jag ju som vanligt i vad hon tycker, men hur gör ni?
Ligger era småttingar direkt på golvet och rullar o hasar...

Jo, jag vet naturligtvis att hon kommer hamna där när hon börjar krypa och nej, jag tänker inte madrassera hela huset...
Men just nu har hon ingen större kontroll, utan rullar o slår ner ansiktet osv..

Sv: Märklig kritik...

Nu kommer jag inte ihåg hur gammal Alice var när hon tog sig fram rullandes men vi la henne på en filt och sen rullade hon iväg på golvet. Hon tog sig rullande dit hon vill och vi har nästan inga mattor så oftast vart det på golvet hon höll till.

Gör som du känner och ta INTE åt dig av det dom säger på BVC. Jag kan för mitt liv inte tänka att du gör din dotter en otjänts genom att hon nu har det "madrasserat". ;)

Hej!

Ha du madrasser på golvet!!

Tjejen kommer ju förr eller senare att ta sig iväg från madrasserna, men än så länge kan hon gott och väl ha det mjukt och skönt.

Martin har en tjock filt på golvet som han ligger på då det är väldigt golvkallt just nu :crazy:

BVC var väldigt noga med att ituta att bebisarna skulle ha mjukt under huvudet då de var späda eftersom huvudformen påverkas. Jag hade en hemmasydd filt av fleece med ett tjockt täcke i eller madrass.

Jag skulle inte bry mig om vad din bvctant tyckte om saken.

Vi hade inget extra utover de mattor vi normalt har i huset (=inte sa manga), och vi har klinkergolv pa nastan hela nedervaningen och tragolv i resten. Verkade inte bekymra vara tva sma tjejer, som bada satt/krop/gick ratt tidigt och jag maste erkanna att jag inte ens tankte tanken att det var hart pa golvet :o

Men du ska saklart gora som du vill och bry dig inte om bvc tanten. Min erfarenhet av (iofs engelska) bvc ar att de ar ratt vardelosa och att jag hellre gar efter mina egna instinkter :idea:

Edit: nar mina var pyttesma sa lag de forstas pa mjuka filtar etc men sa fort de borjade rulla osv sa hamnade de dar de hamnade liksom, och det var inget som bekymrade oss.

Senast ändrad:

Vi hade en lekmatta som sonen uppskattade mycket. En sån med olika attiraljer och mönster på. För övrigt direkt på golvet.:)

Enda anledningen till att jag gillar vår (smått antika) heltäckningsmatta på övervåningen är att den är mjuk för bäbisar att ligga på och "inte hal" att lära sig gå på. När minstingen har lårt sig gå så åker den obönhörligen UUUUUUUT! När de har varit små har de legat på filt på den, eftersom den i ärlighetens namn är rätt äcklig...
Nere i köket har de legat på fleecefilt, men när de börjat förflytta sig har filtarna tagits bort - både uppe o nere.

*kl*

Gör du som du känner är rätt för ditt barn! Det är lite samma visa för oss på bvc oxå. Mycket åsikter o tankar ibland om sånt som vi inte kan se nån mening med att leva efter....

Jag hade täcker på golvet som var lite mjukt. En del barn kan ju kasta sig rätt frisk :p

Jag säger som dom andra, skit i hennes åsikt och gör som du själv känner är bäst!

Vi hade ett tjockare täcke som Rasmus låg/satt på tills han kunde förflyttta sig ifrån den..

När vi fick vårt andra barn var det någon som tipsade mig om att ha en uppblåsbar barnbassäng, en sån här:
images

I den la vi ett täcke och leksaker, den var toppen! Bilderna på bassängen var färggranna och roliga att titta på, leksakerna for inte ifrån en och för oss föräldrar innebar det att bebis var lätt att hitta;) det gick inte rulla bort och försvinna.

*kl*

Jo jag skiter ett långt stycke i vad hon säger, jag vart bara så häpen över reaktionen och sen undrade jag hur det var vanligt att man gör..

Känns ju märkligt att någon anser att man "gör fel" för att man skyddar en 6 månaders bebis från att dunka i huvud/ansikte i golv o väggar?

För mig har det lixom varit så självklart att man lägger bebisar på mjukt underlag. :)

Det enda jag kan tänka mig som skulle vara bättre för bebben med bara golv, är att det lättare att lära sig krypa;)
Men jag tycker att det är hemskt när de är så små och dunkar huvudet i allt möjligt, på det viset var bassängen bra, täcket skyddade mot golvet och kanterna var mjuka.

När jag berättat det, Fnyser BVC tanten och tycker att barn kan ju ligga direkt på golvet?

Det finns ju en del som tycker att barn ska härdas, och som känner att de minsann inte vill göra mer för sina barn än vad som absolut krävs. De är, enligt min erfarenhet, ofta nästan lite stolta över sin "hårdhet".

Vi resonerar tvärtom. Vi ger våra barn mer än vad de kanske behöver för att bli trygga och må bra. Så länge vi har möjlighet till det. Men om det skulle börja kännas jobbigt att t ex lägga ut filtar och madrasser, då skulle jag sluta med det, för annars finns risken att jag börjar göra mer än vad jag egentligen orkar, och då kan man bli bitter och sur. Det kanske är nåt sånt din BVC-sköterska har erfarenhet från, och vill förskona dig från.

Min yngste plutt blir snart 8 månader och nu i vinter har vi hittat en ny användning för storebrors pusselmatta i (skumgummi?). Lillebror har först legat på den och numera sitter han på den! Den är lagom stor, den gör att det blir varmt under honom (kalla golv pga ouppvärmd källare), den är mjuk men ändå fast och så är den lätt att skölja/torka av. :)

Liknande trådar

Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 913
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 333
Senast: Tarantino
·
  • Låst
Övr. Barn Fy vilka hemska dygn min stackars flicka tvingats sig igenom.. Allt började förra veckan på torsdagen med att Amelia började hosta...
Svar
12
· Visningar
1 581
Senast: cewe
·
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 408
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!