Fast alltså de behöver inte "köpa det". Du är vuxen. De är vuxna. Hon vill fira på sitt sätt. Du vill fira på ett annat sätt. Din pappa verkar inte vilja fira alls. Du förklarar lugnt, sansat och sakligt för din pappa (hans sambo behöver inte vara inblandad) att DU tänker fira/inte fira jul på sättet X för du mår bäst av det och vill han komma och vara med dig och din bror är han hjärtligt välkommen men du tänker inte medverka på hans sambos firande för du tycker inte om det.Önskar jag kunde säga det så enkelt och rakt. Men ingen av dem skulle köpa att man hellre sitter själv hemma än firar med allt de har att erbjuda med mat, klappar, gran, sällskap och allt man ska ha inför jul. Det är då jag menar att man låter så otacksam, som att det inte duger, det de erbjuder.
De behöver inte "köpa" nånting av dina anledningar, de får respektera det för du är vuxen och väljer själv. Säg att det handlar inte om dem utan om dig och att du tänker fira på det sätt du mår bra av. Känn inte att du måste rättfärdiga dina känslor för dem för du har alltid rätt att känna som du känner, hur de uppfattar dina känslor får stå för dem. Du kan aldrig säga ifrån på ett sätt som känns bra för alla, det går inte. Det kommer förmodligen kännas jobbigt just då men det blir bättre och det finns bara 2 alternativ i det här läget:
1- Du säger ifrån och firar som du vill med eller utan pappa och du mår bra.
2- Du säger inte ifrån och får för alltid sitta med påklistrat leende och må dåligt på pappas sambos julfriande.
Det vore jättemysigt med ett alternativ där alla får som de vill men det är inte rimligt, duktig flicka syndrom är väldigt vanligt och jag led länge av det själv men de som mår bra av att du sätter alla andra före dig själv och tar ansvar för alla andras känslor är just alla andra- inte du själv. Att sätta sitt eget välmående först är inte att vara egoistisk eller självisk det är att vara vuxen och ansvarsfull- mot dig själv.
Det skadar faktiskt inte din pappa om du firar på eget håll för han har ett eget val också. Han kan säga till sin sambo att han inte mår bra av fullt hus och stort firande- han är också vuxen oavsett om han är melankolisk eller inte. Han kan ta diskussionen hur de kanske kan kompromissa så både han och hans sambo blir nöjda med julen. Men det är HANS ansvar och HANS val hur han hanterar sina problem- inte ditt. Jobbigt? Absolut! Kommer det kännas pissigt och som du är världens sämsta dotter? Mycket möjligt! Men det är övergående, tro mig jag har gjort precis det här med att säga ifrån och välja mig själv först.
Har man levt med duktig flicka syndromet länge så kommer det aldrig kännas bra med en gång när man säger ifrån, det är bara att acceptera men det går över och sen blir allting så mycket lättare.
Det finns ingen sugarcoating, bomull eller känslomässig bubbelplast du kan använda för att få det att kännas bra för er båda, man får bita i det sura och tänka på att inte ursäkta dig själv för hur du känner. Du gör inget fel. Du känner inget fel. Du väljer harmoniskt före jobbigt.