Markarbetesövningar?

evis

Trådstartare
Ja, med bommar, cavaletti & upphöjda bommar ("hinder") - har ni några idéer?

För att träna känslan på bommarna, avstånd, förändra steglängd osv.

ALLA övningar och idéer tages tacksamt emot!

Sv: Markarbetesövningar?

En enkel men bra övning att börja med är att lägga ut två (om du har trång paddock) eller tre bommar/cavaletti jämnt fördelade på en långsida. Variera sedan antalet galoppsprång mellan bommarna. Om du har tre bommar kan du till exempel börja med normalt-normalt, sedan framåt-framåt (alltså ganska få galoppsprång på båda distanserna), tillbaka-tillbaka (många galoppsprång), tillbaka-framåt och svårast är framåt-tillbaka.

Räkna galoppsprången och se hur stor variation du klarar.

Vad räknar du med för grundavstånd i galopp då?
3,5 för stor häst? Eller mer?

På en häst med relativt stor galopp på 152 cm, vad kan man räkna med egentligen?

Tack för tips i alla fall!

Det spelar ingen roll i den här övningen, du anpassar galoppsprången efter avstånden istället för tvärtom. Det är själva vitsen med det hela. Men alltför tätt ska man ju givetvis inte ha; då blir det ju för svårt. Så kanske åtminstone sisådär 17, 18 meter emellan bommarna, för att det ska gå att variera ordentligt.

Ja, "grundavståndet" är ju 3.5m när man hoppar riktiga hinder. Men har du exempelvis 17.5 m emellan två bommar på marken får man rida på riktigt ordentligt för att rida på fyra; och när man har bommar vill man väl oftast träna precision, noggrannhet och lydnad och inte "sparka på" för mycket. När det gäller din hästs galoppsprångslängd så får du väl helt enkelt prova dig fram.

För tips på bra övningar kan jag rekommendera boken "Strömsholmsmetoden".

Liknande trådar

Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 241
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 406
Senast: Ullmerkott
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 139
Senast: WildHorse
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 679
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar