P
Paxinarion
Är lite inovokativ. Tänkte höra om det är någon som provat att markträna (tömköra) på stångbett? Jag har, o det var en possitiv upplevelse. Vore kul med en liten disk o nya infallsvinklar i träningsarbetet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Innan diskussionen börjar, hur är man när man är inovokativ ?Är lite inovokativ. Tänkte höra om det är någon som provat att markträna (tömköra) på stångbett? Jag har, o det var en possitiv upplevelse. Vore kul med en liten disk o nya infallsvinklar i träningsarbetet.
Innan diskussionen börjar, hur är man när man är inovokativ ?
Innan diskussionen börjar, hur är man när man är inovokativ ?
lite OT, men bara en allmän fundering....
man "tömkör in" ofta westernunghästar (rätta mig om jag har fel), då lär man ju dem följa efter bettet/bli styrd av bettet, men när man ska rida så ska man helt plötsligt träna bort det?
Själv tömkörde jag med grimma o tömmarna över nacken på hästen
Förstår inte riktigt hur du menar, med grimma och stångbett?
Det finns lite olika sätt. Själv tömkörde jag med grimma o tömmarna över nacken på hästen, följden blir, tryck från yttersidan . För att Bill inte ska tro att jag är hel idiot, utan bara halv idiot så är det ytter tömmen som är över nacken
Jag tycker också att det verkar lite lurigt att tömköra med stångbett... Förutom att de långa tyglarna 'förstärker' bettets inverkan måste det även vara ganska svårt att ge precisa hjälper? Och att se till att tyglarna inte flaxar omkring om man byter position osv (det är väl iofs en övningssak...).
Tycker som tender skriver att det verkar svårt (omöjligt?) att lägga tygeln mot halsen utan att det påverkar hästens mun? Var står du i förhållande till hästen?