Markarbete på stångbett

P

Paxinarion

Är lite inovokativ. Tänkte höra om det är någon som provat att markträna (tömköra) på stångbett? Jag har, o det var en possitiv upplevelse. Vore kul med en liten disk o nya infallsvinklar i träningsarbetet.:D

Sv: Markarbete på stångbett

Är lite inovokativ. Tänkte höra om det är någon som provat att markträna (tömköra) på stångbett? Jag har, o det var en possitiv upplevelse. Vore kul med en liten disk o nya infallsvinklar i träningsarbetet.:D
Innan diskussionen börjar, hur är man när man är inovokativ ?

lite OT, men bara en allmän fundering....

man "tömkör in" ofta westernunghästar (rätta mig om jag har fel), då lär man ju dem följa efter bettet/bli styrd av bettet, men när man ska rida så ska man helt plötsligt träna bort det?

lite OT, men bara en allmän fundering....

man "tömkör in" ofta westernunghästar (rätta mig om jag har fel), då lär man ju dem följa efter bettet/bli styrd av bettet, men när man ska rida så ska man helt plötsligt träna bort det?

Det finns lite olika sätt. Själv tömkörde jag med grimma o tömmarna över nacken på hästen, följden blir, tryck från yttersidan . För att Bill inte ska tro att jag är hel idiot, utan bara halv idiot så är det ytter tömmen som är över nacken:rofl:

Inom AR så jobbar man ibland på lång tygel, dvs tömkörning utan gjord och att man går närmare hästen. Då kan man ha stång. Har bara provat lite på skoj en liten stund, och det gick bra. Har inga egna bilder på det tyvärr, men här finns på andra (längst ner på sidan)

Förstår inte riktigt hur du menar, med grimma och stångbett?

Paxinarion svarade på frågan om hur man tömkör unghästar. Till det använder h*n grimma, inte stångbett.

(Så uppfattade jag det som i alla fall)

Det finns lite olika sätt. Själv tömkörde jag med grimma o tömmarna över nacken på hästen, följden blir, tryck från yttersidan . För att Bill inte ska tro att jag är hel idiot, utan bara halv idiot så är det ytter tömmen som är över nacken:rofl:

jo så kan man ju göra, men nu tänkte jag speciellt på de som använder bett... skulle jag försöka styra i tyglarna(utan neck-rein) i tex skritt skulle hästen troligtvis gå rakt fram, då han är tränad att inte följa bettet... eller så kanske hästen "automatiskt" förstå att det är annan betydelse av bettet när man inte sitter på? många hästar är ju lärda onereinstop, vilket borde göra att den "stannar" när man kör "kringelkrokar"? för man kan väl inte ha stöd i båda tyglarna på en w-häst, då tyglarna "endast kontrolerar huvudet" sas?
eller är jag helt ute å cyklar?

tömköra är kul, men jag gör det bara på mina "engelsktränade" ponnys, har varit rädd för att förstöra styrningen på storisen som jag jobbat länge med.. att hon inte ska följa bettet...

Eftersom en längre tygel (som när man tömkör) också ger en större inverkan... Ska man nog tänka efter bra mkt. före innan man sätter på ett stångbett, men det är ju bara vad jag tycker.... :angel:

Hoj. Efter som jag har tränat mitt sto med grimma , så sitter inte styrningen i stången, utan bara samlingen. Jag kan lätt göra en skänkelvikning. Det är frågan om att ha koll på bogarna. Dit bogen går dit går hästen;). Min tränare tycker att hästar kan bli för hårda i munnen av tömkörning, men det tycker inte jag. Fördelen med stång är att man inte blir hängande i innertömmen. Låter nog lite kluddigt:smirk:, men det är mycket intressant.:)

jo, men när du ska "trycka" med tömmen så dras ju ändå hästen i munnen? och ska du styra med spöet så är det väl förstochfrämst bakdelen man får med sig då?

Jag tycker också att det verkar lite lurigt att tömköra med stångbett... Förutom att de långa tyglarna 'förstärker' bettets inverkan måste det även vara ganska svårt att ge precisa hjälper? Och att se till att tyglarna inte flaxar omkring om man byter position osv (det är väl iofs en övningssak...).

Tycker som tender skriver att det verkar svårt (omöjligt?) att lägga tygeln mot halsen utan att det påverkar hästens mun? Var står du i förhållande till hästen?

Jag tycker också att det verkar lite lurigt att tömköra med stångbett... Förutom att de långa tyglarna 'förstärker' bettets inverkan måste det även vara ganska svårt att ge precisa hjälper? Och att se till att tyglarna inte flaxar omkring om man byter position osv (det är väl iofs en övningssak...).

Tycker som tender skriver att det verkar svårt (omöjligt?) att lägga tygeln mot halsen utan att det påverkar hästens mun? Var står du i förhållande till hästen?

Lite kluddigt ses det nog:angel:. Att tillägga så använder jag tömkörningsjord, när jag tömkör med stångenbett. Om du har hästen på volten så är min utgångs pose, som navet i et hjul. Den posen har jag på raka spår , vill jag att hon ska forma sig i en liten volt runt mig, så tar jag en pose som är i höjd med skanken. Jag använder inte spö som förlängd arm, bara mitt kroppsspråk.:confused: Det här är inget tråd för , ska vara , bör vara, utan försök att hitta nya vägar till en lyhörd häst.:idea:

OK, ja alla sätt är bra utom dom dåliga, och ibland vill man ju testa ngt nytt ;)

men tror jag håller mig till att tömköra med snaffle eller bosalito iaf...

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 033
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp