Mark/arrendefråga

AssoSarastro

Trådstartare
Om mark är utarrenderat, fortsätter arrendet vid försäljning eller måste det göras upp ett nytt kontrakt med nya ägaren?

Sv: Mark/arrendefråga

Vid en försäljning så kvarstår ett arrende tiden ut enligt kontraktet. Den nya ägaren kan sedan välja att arrendera ut det helt eller delvis eller inte alls när tiden för förnyelse kommer (brukar vara några månader innan det går ut precis som med alla andra kontrakt).
Är det (som det oftast är) en bonde som arrenderar marken så vill de ju gärna få lite framförhållning på ett arrende så att de kan planera sådd osv om de fortfarande ska ha kvar det eller inte.

Jag lånar tråden lite.
Jag är i sitsen att jag bjuder på en gård som har mark utarrenderad till 2010.
Det verkar inte finnas något skrivet arrende utan arrendet är bara muntligt överrenskommet, enligt arrendatorn finns det ett kontrakt men han kan inte plocka fram det. Ägaren av marken (säljaren av gården) är gammal och dement och kommer inte ihåg något. Arrendatorn hävdar han har arrende till 2010. Vad händer om man inte hittar något kontrakt? Är marken i alla fall utarrenderad till 2010?

Arrendatorn i sin tur har endast betalat 2500:- för 10 ha åker för 2 år, vilket jag anser skamligt eftersom han själv plockar in alla bidrag som är bra mycket mer. Den gode mannen ifrågasatte givietvis detta och fick ett snorkigt svar att "vi har minsann vår egen svarta överrenskommelse som du inte ska lägga dig i". Han skulle alltså betala resterande pengar direkt till den gamla gubben, något som inte skett på 2 år.
I sin tur har sedan arrendatorn arrenderat ut marken till tredje part som han tar betydligt mer betalt för. Inget vet om gubben har blivit tillfrågad själv och han är heller inte i tillstånd att reda ut den frågan.

Är det okej att arrendera ut mark i tredje hand och dessutom lägga på mer pengar på arrendet?

Vad händer om inget kontrakt kan visas upp? Bryts avtalet då?

Jag vet att man måste säga upp ett arrende 1 år i förväg men om inget avtal finns så kan jag ju inte veta till 100% att det gäller till 2010... Det kan ju vara både mer eller mindre?

Rent generellt gäller ju ett muntligt avtal men det åligger ju då den "arrenderande" parten att vara bevisskyldig... Dvs ord står ju mot ord.

Skulle bett att få se det skriftliga eller sagt att nästa år återställs åkrarna enligt praxis per den 1/3 eller 1/4 vilket nu e "brukligt".... (om jag köpte den gården dvs...)

Om mark är utarrenderat, fortsätter arrendet vid försäljning eller måste det göras upp ett nytt kontrakt med nya ägaren?

Ett arrende gäller oavsett ägare av marken... Förr i tiden fanns tom livsarrenden, inget att göra åt om man köpte en gård som hade en bonde på "livstid"... Samma gäller ju då även vid tex försäljning av hus med arrenderat bete tex men det är ju den som har arrendet som fortsätter vilket inte förutsäger att den nya ägaren av huset kan ta över arrendet, så i praktiken men främst teorin är ett arrende ett väldigt "stadigt" kontrakt som är i stort sett "orubbliga"...

Arrendatorn i sin tur har endast betalat 2500:- för 10 ha åker för 2 år, vilket jag anser skamligt eftersom han själv plockar in alla bidrag som är bra mycket mer.

Men nu måste man hålla isär äpplen och päron här. Bidragen ska ju gå till den som sköter och brukar marken inte till den som äger den och har den utarrenderad. Hur mycket pengar läggs inte ned på t.ex. täckdikning!? Något som höjer markens värde och finns kvar även efter arrendetiden.

Kicki :laugh:

Skulle bett att få se det skriftliga eller sagt att nästa år återställs åkrarna enligt praxis per den 1/3 eller 1/4 vilket nu e "brukligt".... (om jag köpte den gården dvs...)

Men eftersom muntligt avtal gäller och den som nu brukar marken mest troligt har sökt bidrag för den, samt har den i sin växtodlingsplan så är det ju inte så kul.

Slarvigt att inte hitta kontraktet, men hade personen varit ute för att lura till sig längre tid på markarrendet så borde man väl ha tagit i några år till och inte bara 2!?

Men nu måste man hålla isär äpplen och päron här. Bidragen ska ju gå till den som sköter och brukar marken inte till den som äger den och har den utarrenderad. Hur mycket pengar läggs inte ned på t.ex. täckdikning!? Något som höjer markens värde och finns kvar även efter arrendetiden.

Men värdehöjande investeringar skall ju arrendatorn få betalt för när arrendet tar slut.

Du som köpare gör ju ingen ekonomisk förlust om du arrendatorn betalar vad du anser vara för lite. Allt sådant är ju med som en del av priset. Om en gård har mark som arrenderas ut till höga priser blir gårdens pris högre. Om det tvärtom är så att det finns ogynnsamma arrendeavtal så blir priset på gården lägre.

Så gör vi inte här uppe. Visserligen så är arrendetiderna rätt långa så att det jämnar ju ut sig lite där vad gäller täckdikning och liknande. Men det som då är påkostat tillfaller marekägaren, därav ligger arrendekostnaden inte så högt, även om det varierar lite.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 610
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka