Sorry om det var oklart. Hade lite brådis.
Nej, jag menade Bent. Och han har glidit iväg lite från hur han både red och instruerade folk till att rida från då han började komma till Sverige för 20-ish år sedan. Det var aningens mer likt TR-dressyr på vissa sätt förr.
Det blir svårt för grupper att närma sig om man inte ser någon gemensam nämnare.
När jag jobbade som problemlösare och kom ut tex till ett islandsstall var det väl sådär om jag kom med dressyrutstyrsel med Pikeur-loggor och prata om halvblodet jag hade. Då fick man bevisa sig mkt mer för att bli hörd. Om jag istället hade typ jeans och pratade om islandskorsningen till 4-gångare jag hade var jag en i gänget direkt och man lyssnade direkt.
Lite så blir det ju överallt inom olika grenar och filosofier inom häst. Det måste finnas en gemensam nämnare för att folk en ska vilja bry sig om att lyssna.
Bents brand fick väl också att en törn av vilka som red på hans clinics i Sthlmstrakten. Det sköttes av en bokare som ofta gav platser till sina elever och sig själv. Det var då främst väldigt gröna ekipage. Alltså sådana som knappt kunde rida hästen på tygeln öht.
Att de sen också hade utrustning och kläder som stack ut väldigt ur ett TR-perspektiv gav väl än mer ”vi och dom-känsla”.
Det var ju bara mina tränare som red på svårklassnivå och tex mannen gjorde skolsprång.
Då såg ju folk på övriga som red och antog att det var vad Bent kände var bra och vad han förmådde lära ut. Det blev liksom ingen kvalitetsstämpel mkt på grund av vad för folk som bokades in på clinics.
Sen upplever nog många att Bent tyvärr också blev väldigt pengastyrd och lite kränkt om han inte fick exakt som han ville med sitt riddarskap och allt alla skulle betala och göra löpande för att vara del i det.
Så väldigt många gick ur riddarskapet.
Bent besitter oerhörd kunskap. Men för att ta del av den måste man lite grann ta en del mindre kul också.
Plus att bäst blir det nog att kombinera hand tänk med lite annat som man hämtar på annat håll.
Men IOM paketeringen så kommer väl få kunna ta del av det bra som finns i den läran.
Och det blir väl lite så med alla som inte är helt TR. Ofta blir det för konstigt eller icke-komplett.
Det vore så kul med någon som har fötterna i fler läger och kan överbrygga gränser för att sprida kunskap!