Mantorp??? Vilka ska och vem vet hur det ser ut?

Sv: Mantorp??? Vilka ska och vem vet hur det ser ut?

Det finns faktiskt dom som debuterar även på hösten. Jag vill gärna att ett litet barn på sin älskade B-ponny ska ha nåt kul att minnas hela vintern och komma igen till våren.;)

Det finns säkert många som debuterar som känner sig väldigt glada och trygga över att det finns en "lätt" bana hos er. ALLA måste inte spetsa till sina banor, jag tycker det är bra att man träffar på lite olika svårighetsgrader på olika banor.:banana:

Sen är också det här med hur svår eller lätt en bana är HELT beroende på hur ekipaget uppfattar det och vad just JAG och MIN häst har för hinder som vi tycker är lätta resp.svåra.

Visst är det så, men jag som ryttare skulle tycka att det vore roligare att tävlingsarrangörerna varierade sina banor mer. En viss klubb måste inte alltid ha enkla banor och en annan klubb måste inte alltid ha knepiga banor.
I fallet med Mantorp uppfattade i stort sett alla jag pratade med att banan var enkel. Därmed inte sagt att det var fel, inte alls. Däremot måste den kanske inte vara lika enkel nästa gång, eller nästa gång, eller gången efter det.
Debutant är absolut till för att skola in nybörjarna och det ska på inget vis vara farligt för de orutinerade. Men uppenbarligen går det att spetsa till även Deb-banor.

Debutanten som D-ponnyerna gick i våras var väldigt enkel. En liten uträkning bara för att det är kul med siffror ;)
Sammanlagt 44 startande i terrängen:
2 uteslutna
1 med 45 straff
1 med 40 straff
6 med 20 straff
1 med 2 straff
33 med 0 hinderfel (75%)

Jämfört med Kindas veckan innan:
41 startande i terrängen:
5 uteslutna
12 med hinderfel (gissningsvis då det inte redovisas separat hinder- och tidsfel.)
24 med 0 hinderfel (58,5%)

Eller med Vallas för någon månad sedan (som iofs sades väldigt tuff för Deb):
30 startande i terrängen
13 uteslutna
2 med 80 hinderfel
6 med 60 hinderfel
3 med 20 hinderfel
6 med 0 hinderfel (20%)

Ganska stora skillnader i resultaten. Jag tror inte att det skiljer särskilt mycket på de deltagande ekipagen.

Det var intressant att se siffror från andra banor. Tack. Har du tid nån gång på fredan eller lördan kan vi ta en promenad runt deb-banan.
Bara det inte går som för stackars Sara A.

Det optimala resultatet för en debutant måste ju vara så få uteslutna som möjligt. En debutant är ju bara en introduktion i fälttävlan och målet för banbyggaren bör ju vara att alla startande ska komma runt på ett säkert sätt.

Den i Valla ser ju resultatmässigt ut att ligga långt över svårighetsgraden som den borde.

Jag kommer tyvärr inte ha möjlighet att vara på plats under tävlingshelgen. Skulle gärna vara för min ponny ska tävla men jag har inte tid att resa dit, tyvärr.
Annars hade jag gärna gått runt banan där, utan att bryta foten :)

Senast ändrad:

Absolut, antalet uteslutna bör vara lågt. Men som jag ser det tycker jag nog att Kinda var de, som just den här gången, lyckades bäst med resultaten. Jag tycker, rent personligen, att runt hälften bör kunna komma runt utan hinderfel.
Valla ansågs, precis som jag skrev, vara väldigt tufft för en Deb. Jag var inte där så jag kan inte jämföra banan med Kindas eller Mantorps men bekanta var där och sa att den var svår. Självfallet är inte det heller bra men det är lite intressant, tycker jag, att se lite jämförelser mellan banorna.

Jag red själv på valla och det var precis att vi tog oss runt.
När vi gick banan var det ngr hinder jag reagerade på, 3 st som jag tkt var för svåra.
Men den var betydligt scårare att rida, det ska helt enkelt inte vara så att den sistplacerade har runt 150 straff :confused:

Var och tränade på Mantorp idag :)
En ny "låda" har de fått upp, där rishäckarna stod innan. Den var lite större(vilket jag tyckte var bra;))

Och travhästen har också ändrad så den blev lite större, sen såg jag ingen annan ändring(?)

Det var ungefär de uppgifter jag också fick. På övriga ft i Östergötland har ju de sista placerade i Deb ofta haft runt 60 straff kanske, inte ett dubbla. (107,2 straff hade den sista placerade i kategori D.)
Men ni blev uteslutna enligt resultatet? :confused:

Okej, lite rejälare hinder är inte fel :) Ska be att Jennifer tar med sig en kamera när hon går banan så jag också får se :D

Travhästen (numera betäckt) har inte blivit större, bara säkrare.
Det betyder inte att man ska ta den i vild fart, gör ni det kan ni räkna med 25 straff för farlig ridning!!!!
Lådan (minikopia av den som står i närheten av startfållan ersätter häckarna, vilket gör att hinderdomarna kan placeras så att de inte stör ponnyerna. Det klagades på det sist.
Häckarna har hamnat en bit efter graven där den mesiga bruna lådan stog.

Osch, inte behöver man ta de hindren i vild fart, inga hinder öht, så de där utropstecknen var kanske att ta i. Särskilt som jag inte ens ska rida ;)
Men ändå bra att ni förbättrar sådant som ni fått kritik för. Tyder på kloka arrangörer.

Ooops, glömde att säga att 100-klass fick ett vattenhinder till idag;)

Inte tyckte jag att det var så farligt senast jag var i Mantorp. Okej, en hel del fick straff för att de hade för kort tid men det tror jag mer berodde på korta vägar på fältet än för högt tempo.

Inte tyckte jag att det var så farligt senast jag var i Mantorp. Okej, en hel del fick straff för att de hade för kort tid men det tror jag mer berodde på korta vägar på fältet än för högt tempo.

Jag vet inte hur det varit i Mantorp med farten men i t ex Mariestad fanns det ett flertal debutant ryttare (90-klass häst alltså) som borde haft 25 straff för farlig ridning 3 ggr om och ett antal utropstecken efter!!!!!

Det är ju bara att söka lite här på buke så hittar man en tråd av en som var där och red 40 sek UNDER tiden....:eek::eek:

Nu kan jag i första hand utgå från ponnyekipage då det är det jag har tittat på. Men absolut är det helt otroligt hur man kan vara 40 sek under tiden, några sekunder kan man alltid missa på men inte med mer än en halvminut. Då har man inte lärt sig att hålla rätt tempo öht.
Men om jag minns rätt, var det inte problem med tidtagningen i Mariestad? :confused:

Nej, den gången jag menar var i maj....då var det inga problem med tidtagningen!:eek:

Aha, då var det ju en annan femma. 40 sekunder är ju en halv evighet på en Deb-bana, som sällan är sådär våldsamt lång. (1400-1800 m enligt TR för 90-klass.)
I vilket fall som helst ska det bli kul med en fälttävlan för Jennifer och Cinna, de har ju inte startat sen Lag-SM så vi får väl se :)

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 017
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 040
Senast: shebeen
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 320
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka