Mantorp??? Vilka ska och vem vet hur det ser ut?

Sv: Mantorp??? Vilka ska och vem vet hur det ser ut?

Ja, vilka ska dit och vem vet hur hindren ser ut i Lätt klass banan i Mantorp? tänkte avsluta säsongen där om det är en juste bana....

Jag är en Mantorpsryttare, och har tränat och tävlat många ggr i mitt liv på den underbara banan. Lätt klass banan kan upplevas som lite tuff, men mkt rolig!
Några hinder som är med: Pallisad med grav, rumpnissarnas platå (smalhinder), spets, uthopp, hus i kombination, stor öppen grav osv. Det är en jätterolig bana, som jag verkligen kan rekommendera :)

Du har ju hela vintern på dig att öva spetsar?! Det brukar inte vara några som helst problem om din häst är lydig och styrbar...tror det sitter mer hos ryttaren än hästen att hindret är smalare på ena sidan...:angel:

Ang. proppar så för FT finns ingen termin ute än men om du ändrar år till 2008 på förbundets sida så kommer hopp och dressyrtävlingarna för 2008 upp.

haha jo visst men nu är det så att terrängbanan närmast mig stänger över vintern och jag kan inte klura ut hur jag skulle träna på spets annars... vi är båda ganska nya i det här...:crazy:;)
å sen är min häst faktiskt varken lydig eller styrbar i vissa lägen (låter värre än det är) så man får väl se men jag håller med om att det sitter nog mest hos ryttaren (mig);):crazy::D
men brukar den vara med?:smirk:
blir nog inga problem om den måste vara med men man kanske hinner träna nån gång på en spets om man vet att en sån kan komma med... ok, visst kan det komma men om den var med förra året (2007)????

Du kan träna på spetsar och smalhinder inomhus på banhoppningshinder, t.ex block, halva murar, lådor etc eller bygg av bommar och tre hinderstöd och sätt nåt "ivägen" på breda sidan om det bara finns långa bommar

Som du ser ovan så har ju banbyggaren i Mantorp, Old Q svarat att den inte kommer att vara med....men det är ju bara 1 bana av alla som finns i vårt avlånga land...på t ex Ljuslingsbacken brukar det alltid finnas med en väldigt fin liten spets som de flesta hästar hoppar utan problem.

Träna spetsar inomhus i vinter såsom rookie beskriver för dig så får du nog lite mer lydnad alldeles "gratis" på din pålle!:banana:

Om spetsar och andra smalhinder. Grunden är att banorna ska vara utbildande. Vi ska inte lära hästarna att springa bredvid hindren. Därför infångare i lägre klasser. När man kommit till Msv A och CNC** kan smalhinder utan infångare förekomma.

Om spetsar och andra smalhinder. Grunden är att banorna ska vara utbildande. Vi ska inte lära hästarna att springa bredvid hindren. Därför infångare i lägre klasser. När man kommit till Msv A och CNC** kan smalhinder utan infångare förekomma.

Om det är DET som lärs ut på banbyggarkurser så behöver många banbyggare GÅ OM den kursen!

T ex hinder nr 4 i 100 Klass Mariestad, tycker du att det är väl infångat?:
IMG_5927.jpg

Sen spetsen som kommer i slutet, inte infångad överhuvudtaget:
IMG_5946.jpg

Skulle vara väldigt intressant att höra dina kommentarer om dessa hinder?

Faktiskt duger en liten björkruska förvånansvärt bra som infångare enligt vad jag sett. Själv brukar jag använda granar, modell julgran eftersom björkar inte har några blad när vi har tävling. Bilderna av skimmlar i 100-klass. Stenen på första bilden tycker jag är lite liten. Spetsen är jag lite förvånad att TD släppte igenom. Finns en risk att fastna i.

Faktiskt duger en liten björkruska förvånansvärt bra som infångare enligt vad jag sett. Själv brukar jag använda granar, modell julgran eftersom björkar inte har några blad när vi har tävling. Bilderna av skimmlar i 100-klass. Stenen på första bilden tycker jag är lite liten. Spetsen är jag lite förvånad att TD släppte igenom. Finns en risk att fastna i.

Jo, om björken/granen står vid SIDAN av hindret och inte bakom så håller jag med om att det är ok infångare men som du ser står ruskorna BAKOM bägge hindren.

Ang spetsen så var jag mest bekymrad över flaggan på vänster sida, min häst har en tendens att dra sig åt vänster och med olyckan i Skåne i gott minne så har jag fått mina värsta mardrömmar besannade. På såna här hinder MÅSTE det komma nån annan lösning än fastspikade fyrkantslister som kan gå av och spetsa hästar.

Ang. stenen så är den väldigt smal och ligger som sagt precis i början av banan, nu finns det dock ett alternativ hinder som är väldigt enkelt men kräver givetvis en längre väg. Jag hade önskat att stenen för det första legat längre bort på banan och för det andra haft REJÄLA infångare så man kunde övat med en unghäst.

Men det var ju inte mkt som var som det skulle i Mariestad....

Jag var i Mantorp för många år sen och red Lätt med B-ponny. Banan är skitfin och rolig att rida, tycker inte att den var snirklig, men däremot var det grymt maxat, tittigt mm. Det var ju Lag SM men alltså, det var inte många som kom i mål.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 017
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 040
Senast: shebeen
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 320
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur