Människor som luras.

Huruvida Refaat el Sayed har disputerat eller inte, är så klart inte särskilt öppet för tolkning. Det går också att kolla upp (fast jag vet inte hur, måste man kolla alla universitet i hela världen, då?).
Nej det räcker med det som han påstod sig ha disputerat på.
Och det hade han inte.
Då så är det en lögn som inte kan vare sig tolkas eller diskuteras.
..men man ljuger väl inte om man själv tror på vad man säger.
Jo det måste man ju göra eftersom att det är en lögn.
Och det är just det som jag undrar, tror man på det själv?
Kan det vara så illa?
men jag lutar åt att det nog ofta är så att något inte har en sådan där klar sanning i sig,
Men det är en annan sak.
Det är när sanningen liksom hoppar upp och biter en i strupen som lögnen blir ett problem.

Det jag menar är att det inte alls är så lätt att döma någon för att medvetet ljuga och hitta på bara för att man hittar felaktiga samband i olika uttalanden en person gjort.
Nej men det är så som man hittar att det är en lögn då det ger indikationer på att ta reda på hur det verkligen förhåller sig.

(Livet är ju tack och lov inte en rättegång.)
Nej men rättegångar är.
Och jag har hört lögner även där.
Inte för att någon trodde på dem men ändå.
Att man ljuger när man blir åtalad kan ju i alla fall vara begripligt om man vill komma undan.
Men om man blir dömd ändå så blir ju resultatet bara att man för evigt blir klassad som en lögnare.

Men vad anser du vara en "riktig" lögn då?
Alltså, dina exempel är väl rätt tydliga så sett. Om jag tex säger att jag är veterinär, så är det inte sant.

Men om vi bortser från alla möjliga vita lögner som gör livet trevligare - du visar mig din nya häst, jag säger att den.är fin fast jag inte tycker det - så lutar jag åt att riktiga, uppenbara lögner inte är så vanliga.

Jag tror att de flesta fall där vi TYCKER att det är en sådan där riktig uppenbar lögn, så är även det bara en sida av saken, vår tolkning. Utifrån hade vi nog sett att det snarare är en del av den vardagliga förvirringen än en riktig lögn.

Jag tror att de flesta fall där vi TYCKER att det är en sådan där riktig uppenbar lögn, så är även det bara en sida av saken, vår tolkning. Utifrån hade vi nog sett att det snarare är en del av den vardagliga förvirringen än en riktig lögn.
...och i detta är vi djupt oense.

Jag tror tvärtemot dig att väldigt många människor inte har någon svårighet i att skilja en "riktig lögn" från en tolkning av verkligheten eller en felaktig minnesbild.

Jag har tänkt massor på detta med lögner sen det visade sig att en bukefalist jag hängde med en del var en mytoman och dessutom en kleptoman. Personen i fråga var fullt medveten om sina lögner och försökte hålla sina olika umgängeskretsar isär för att vi inte skulle avslöja allt för varandra. Och hon snackade massor med skit mellan gängen. Det var inte förrän vi började prata med varandra som vi fick upp ögonen för exakt hur illa det var ställt och då hade det försvunnit pengar, någons mormors bröllopsring, kläder etc.

Denna människan ljög/ljuger om allt - sin utbildning, antalet syskon, civilstatus, vad hon ätit till middag etc. Skönt att man kom på det och slipper ha sådana människor i sitt liv.

- så lutar jag åt att riktiga, uppenbara lögner inte är så vanliga.
Problemet är att de är vanligare än man tror.
För man går ju på det i de flesta fall.
Jag har under de senaste åren blivit utsatt för så många lögner att jag mår illa.
Och det är riktiga i Reefat el Sayed stil.
Där sanningen har funnits med olika bevis och lögnen har kommit ur munnarna på dem som luras.
Det är, tvärt emot vad man kan tro, inte roligt att avslöja lögnare.
Det är bara osmakligt och deprimerande.

Jag tror att de flesta fall där vi TYCKER att det är en sådan där riktig uppenbar lögn, så är även det bara en sida av saken, vår tolkning.
Nej inte alls så.
Utifrån så handlar det om brott och svåra svek.
Som att upptäcka att sambon är gift t.ex.
Eller att pengar saknas på ett konto.
Vad jag har råkat ut för bör jag inte skriva om då det bryter mot forumreglerna.

Men hur fungerar det?
Har de en skev världsbild, typ lever i en fantasivärld eller lyckas de lura även sig själva?
Ingen aning, mytomanerna tror jag har skev världsbild.
De som ljugit för mig har vad jag vet normal världsbild, men kanske inte tycker att lögnerna är så farliga. Tja, svårt att veta egentligen.

Nej den typ av sanning som jag menar är pengar på ett konto, en bil som är på en viss plats eller något annat som är mycket tydligt.
Det går inte att beskriva olika.
Antingen så är det eller så är det inte.

Fast det behöver ju inte vara en medveten lögn ändå.

Om någon frågar mig om jag vet var den röda golfen är och jag drar mig till minnes att jag såg den igår på Sågspånsgatan 15A, ljuger jag om jag säger att jag vet att den är på Sågspånsgatan 15A?. Jag kan mycket väl ha fel. På flera sätt. Måste jag säga exakt det som borde varit det exakta minnet för att inte hamna i kategorin "medveten lögnare". Dvs är enda valet att säga "Igår när jag var i stan vid kl 21.43 och vände runt hörnet på Sågspånsgatan 13 - efter 100 m så såg jag den röda golfen parkerad där.".

Självklart kan mitt kortfattade svar medföra följdfrågor och då får man ju förklara - men måste alla orden rabblas för att man inte ska bli kallad "medveten lögnare". Jag såg förmodilgen inte vikten av tusentals detaljer den kvällen och lagrade säkert nästan inga av dem i minnet.

- men måste alla orden rabblas för att man inte ska bli kallad "medveten lögnare".
Nej det är bara den allmänna förvirringen.
Men om någon frågar dig om du vet var den röda golfen är och du har kört den till grannen och gömt den i grannens garage för att din sambo inte skall kunna åka hemifrån, så ljuger du om du svarar att du inte vet var den är.

@tanten @Inte_Ung guuuud vad ni är GLÖMSKA! Redan i januari kom vi fram till att hotmail är lika seriöst som nåt annat (jag håller dock inte med :cautious:)

http://www.bukefalos.com/threads/det-har-med-mailadress.1365227/

Mvh, bukearkivarien

Äh, det är väl du som är glömsk! Det var högst delade meningar genom hela tråden. :p (Jag hör till dem som anser att hotmail varken signalerar brist på seriositet eller brist på tekniskt kunnande hos privatpersoner men att företag bör skaffa egen domän)

Tillbaka till topic:

Jag har en känsla av att många lögner även handlar om att folk ljuger för sig själva. Man vill inte att den närstående ska ha begått det där brottet, man vill vara en framgångsrik och förmögen person, man vill att ens häst ska vara så där fantastiskt talangfull - och så kämpar man med näbbar och klor mot all fakta som säger att det där inte stämmer, oavsett om det är ens egna tvivel eller (ännu värre) någon utomstående som ifrågasätter.

Intressant diskussion. Jag tycker mycket klokt har blivit skrivet redan, men vill lägga till att det som komplicerar det har med lögner ju är att vi kopplar moraliska aspekter till det. "Det är fult att ljuga" . Då blir ju frågan om alla lögner är lika 'fula' och om en som ljuger då per automatik är en 'dålig människa'? Är man en mindre 'Dålig människa' om man ljuger av ett osjälviskt skäl - t ex för att skydda sina barn från ngt behagligt än om man ljuger för att nå egen vinning osv ..
När vi stöter på en lögn så häftar liksom omdömet om personen som ljugit på och vi reagerar på det.
Jag träffar i jobbet på lögnare tämligen ofta - allt ifrån de som ljuger om sådant som går lätt att kolla ( jag har skickat in mina papper till x-myndigheten) till att skylla på andra ( det är x som ljuger på mig för att x inte gillar mig) till ha en version av händelse som markant skiljer sig från övriga som var med om samma sak ...Jag har bestämt mig för att professionellt aldrig döma utan bara konstatera fakta' har inte x-myndigheten pappret så kan du inte visa att du skickat in det" "om x säger en sak och du en annan så stor ord mot ord - om x är din chef kommer x sannolikt att bli trodd ..." "om alla andra har en annan version av händelsen än din så kommer du sannolikt deras version att gälla" osv ...Jag har i jobbet slutat fundera över varför individen ljuger och försöker lägga alla moraliska aspekter åt sidan, men tycker ändå 'fenomenet' är intressant. Privat så står jag ut med små vita friseringar av sanningen, men skulle bryta banden med ngn som var uppenbart opålitlig. För mig är jobb och privatliv vitt skilda saker. I privatlivet vill jag kunna lita på människor och jag noga med vem jag litar på.

Senast ändrad:
En fundering till - vad är en lögn? Om man t ex tvärsäkert påstår att 'så här är det' och det vissr sig att man har fel ... Har man då bara ljugit om man medvetet svarat fel för att lura ngn eller är det lika mycket lögn om nan faktiskt trodde att man svarade rätt? Inte så ovanligt fenom här på Buke ...I förhandling och spel brukar man kalla det först nämnda för att "bluffa" och personer som ofta hemfaller åt det senate brukar ju kallas 'besserwisser' snarare än lögnare..

Har man då bara ljugit om man medvetet svarat fel för att lura ngn
Ja som jag ser det i alla fall.
Och gissningsvis även andra.
Det här var en bra artikel om skillnaderna.
http://www.corren.se/nyheter/en-lognare-vet-nar-han-ljuger-4472423.aspx
är det lika mycket lögn om nan faktiskt trodde att man svarade rätt?
Nej det är en missuppfattning eller att ha fel rätt och slätt.
För att vara en "riktig" lögn så måste man ju veta att det som man påstår inte stämmer.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
3 027
Senast: tanten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 713
Senast: karl_h
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 419
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V