Inte_Ung
Trådstartare
Kan enfald vara en orsak?På ett sätt som denne i sin enfald trodde lät trovärdigt....
Att man helt enkelt inte begriper att lögner faktiskt märks?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan enfald vara en orsak?På ett sätt som denne i sin enfald trodde lät trovärdigt....
Ja det där tror jag kan vara en orsak faktiskt. Min släkting är inte speciellt smart faktiskt men jag undrar ändå.Kan enfald vara en orsak?
Att man helt enkelt inte begriper att lögner faktiskt märks?
Nähä, det behövs inte alls.Ett sådant företag har egen server. Inte hotmail.
Jag har misstänkt just det.Deras värld är annorlunda.
Dem skulle jag mycket gärna ta del av.Hur den blev det är jag inte säker på men som sagt lite teorier har jag.
Där så borde väl drivkraften ha varit ekonomisk vinning?Personen lyckades dupera en stor del av hästsverige på olika fronter men bubblan sprack. Det kom ända till åtal.
Men hur fungerar det?
Har de en skev världsbild, typ lever i en fantasivärld eller lyckas de lura även sig själva?
Problemet uppstår ju när man blir lurad och verkligheten inte stämmer överens med de uppgifter som man fått.Man ska nog akta sig för att dra slutsatsen att någon ljuger medvetet/sjukligt, om man upptäcker något som inte stämmer helt i en story.
Men i sådana fall kan det hela ju se ut på väldigt många olika sätt. Vem avgör om en person har ljugit? Omgivningen eller personen själv?Men hur fungerar det?
Har de en skev världsbild, typ lever i en fantasivärld eller lyckas de lura även sig själva?
Så tycker jag att det ofta är. Man har olika bilder av samma händelser, och så tycker ibland den ena att den andra ljuger när den berättar sin bild. När sanningen helt enkelt är att man minns olika aspekter av händelser och har tänkt på dem på olika sätt så att man har olika bild, helt enkelt.Sen borde en del kunna vara mer omedvetna lögnare också, där minnet fungerar på ett sådant sätt att det automatiskt kopplar ihop saker som hänt på det sätt som förklarar det som hänt på bästa sätt för lögnarens sinne. Och sedan lagras i samma sekvens, oskiljaktiga.
Man ska nog akta sig för att dra slutsatsen att någon ljuger medvetet/sjukligt, om man upptäcker något som inte stämmer helt i en story. Såvida man inte är utredare såklart och har ett värde i att finna en så god objektiv sanning som möjligt.
Jag tror många berättelser om saker man upplevt innehåller diverse sakfel utan att folk medvetet tryckt dit dem.
Så försöker jag alltid att tänka. Därför ogillar jag också att prata eller höra skitsnack.Så tycker jag att det ofta är. Man har olika bilder av samma händelser, och så tycker ibland den ena att den andra ljuger när den berättar sin bild. När sanningen helt enkelt är att man minns olika aspekter av händelser och har tänkt på dem på olika sätt så att man har olika bild, helt enkelt.
När någon beskyller någon annan för att ljuga i sådana fall, tänker jag ofta att personen bara borde bukandas och inse att allting har många aspekter och versioner. (Livet är ju tack och lov inte en rättegång.)
Att personer med borderline (emotionell instabil personlighetsstörning) skulle vara kopplat till mytomani är felaktigt."Mytomani är inte en egen diagnos. Oftast rör det istället om en personlighetsstörning där mytomani är ett av symptomen. Exempel på personlighetsstörning kan vara psykopati eller borderline. " citat från mytoman.se
Det är så psykopat-mytomanen fungerar. Min "käre" far slängde ur sig nån spydig elakhet och dängde igen dörren efter sig och försvann ut när han blev påkommen med nån ny lögn (kunde hända flera gånger om dan) och fräste som en arg huggorm när sanningen slog honom på fingrarna, om nån undrar så har jag fotografiskt minne för detaljer och det var INTE bra.Sen finns det ju dom som förnekar att dom ljuger med när man ställer dom mot väggen. Ja, då har man missuppfattat allt, eller så håller dom käften med svansen mellan benen...
En sån otroligt osympatisk person.Jag tror att det finns fler anledningar men att en väldigt vanlig är att försöka vinna något på det.
Det kan vara att vinna självrespekt, att man känner sig som en bättre person när man får andra att tro på det man hittar på.
En gång hade jag en kollega som verkade ljuga om det mesta, stort som smått, och som i princip inte hörde när man sa att personen hade fel. Allt från att stjäla kollegors idéer och ta dem som sina egna, säga att man jobbat när man inte var på jobbet, till att envist upprepa sin osanna version av händelser som kollegor deltagit i och bete sig som man inte hörde när kollegorna protesterade.
Personen kunde komma så långt för att denne hade en chef bakom sig. När kollegor försökte påpeka lögnerna och fusket fick kollegorna veta att de ljög alternativt att kollegan nog inte ljög utan bara blandade ihop. Till slut gick många ihop och protesterade till en annan chef när den skyddande chefen var på semester.
Denne personen ljög helt klart för att skaffa sig en massa fördelar på jobbet. Allt från att få en massa övertid (har man arbetstid 8.00-16.50 och man kommer till jobbet 8.45 kan man ju självklart räkna att tid efter 16.50 är övertid) till att få tjänster som kollegorna inte anser att man är kvalificerad för.