Människor som luras.

Inte_Ung

Trådstartare
Vad har de för drivkraft egentligen?
Är det girighet?
Är det skam?
Eller är det en känsla av att vinna genom att vara smartast?

Som sambon som var hemligt gift.
Eller alla andra lögner som vi läser om här på Bukefalos eller i tidningen.
Tror de på allvar att de skall komma undan med lögnerna?
Eller saknar de förmåga att räkna ut att det inte kommer att hålla?
Eller struntar de i om det håller i längden och bara kör på så länge som det går?
Enligt principen att det är kul så länge som det varar.

Jag tänker att det lätt blir en negativ spiral. En lögn kräver en annan och så vidare. Sedan ska man väl inte heller underskatta människors vilja att undvika att konfronteras med sitt eget obehag samt viljan att konstruera sin egen identitet på ett särskilt sätt.

Eller så handlar det kanske om empati. Det är lättare att ljuga om man tänker att människorna man ljuger för inte är lika mycket värda, eller att lögnen "inte spelar roll".

Skulle det vara ett personlighetsdrag som så att säga sitter fast?
Så att det inte går att göra något åt?
jo, jag tror nog det....
Steget från en liten vit lögn till en riktig lögn tar man nog bara om den vita lögnen inte besvärar alls?

OT
Sedan finns ju riktiga mytomaner också. Men de brukar ljuga om så uppenbara saker att man avslöjar dem rätt fort. Som den person på ett jobb som skröt om sin skog och beskrev virkesbeståndet så att en kunnig person räknade ut att de avverkningsmogna träden stod med ca 20 cm mellanrum :rofl:
Eller hon som besökte vår gård och skröt om sin förmögenhet och sitt företag och ville att vi skulel ha kontakt. Samt lämnade en mailadress med företagsnamnet - på hotmail....

En lögn börjar ofta med något bagatellartat som sedan täcks av en ny lögn och så vävs en allt mer svekfull väv av lögner.
Det är väl så en normal människa hamnar bland lögner och förkastligt.Att sedan ljuga för att tjäna pengar eller på annat vis tillskansa sig fördelar, ja det är mänsklig.

Vad har de för drivkraft egentligen?
Är det girighet?
Är det skam?
Eller är det en känsla av att vinna genom att vara smartast?

Som sambon som var hemligt gift.
Eller alla andra lögner som vi läser om här på Bukefalos eller i tidningen.
Tror de på allvar att de skall komma undan med lögnerna?
Eller saknar de förmåga att räkna ut att det inte kommer att hålla?
Eller struntar de i om det håller i längden och bara kör på så länge som det går?
Enligt principen att det är kul så länge som det varar.
Världen är full av fegisar :mad: som på nåt sätt tror att de inte kommer att bli fast för sitt lurendrejeri/sina lögner.

Folk ljuger av olika anledningar. Det finns folk som tror att ingen kommer på dom och vill framstå som duktiga.
Har haft en sån på jobbet och det var verkligen jobbigt.
Sen finns det dom som verkligen tror på sina lögner, typ mytomaner och så dom som saknar empati och ljuger för egen vinning genom att utnyttja andra människor. Den senare typen är väl den absolut värsta enligt min mening då man känner sig totalt grundlurad och rånad på tid, känslor och ibland även pengar.

Det finns folk som tror att ingen kommer på dom och vill framstå som duktiga.
Tror de att andra människor är så korkade att de inte fattar?
Eller har de svårt att förstå konsekvenser och sammanhang?
Jag ser ju igenom en lögn med hjälp av ett överdrivet gott minne och mönsterpassning.
Har de kanske dåligt minne?
Eller bristande logik?

Som den person på ett jobb som skröt om sin skog och beskrev virkesbeståndet så att en kunnig person räknade ut att de avverkningsmogna träden stod med ca 20 cm mellanrum
Det där är ju bristande logik.
Lögnen går inte ens ihop med sig själv.

Men hur fungerar det?
Har de en skev världsbild, typ lever i en fantasivärld eller lyckas de lura även sig själva?
"Mytomani är inte en egen diagnos. Oftast rör det istället om en personlighetsstörning där mytomani är ett av symptomen. Exempel på personlighetsstörning kan vara psykopati eller borderline. " citat från mytoman.se

Eller har de svårt att konsekvenser och sammanhang?
Jag ser ju igenom en lögn med hjälp av ett överdrivet gott minne och mönsterpassning.
Eller bristande logik?
Haha det kan man undra! Jag var lika ställd själv då jag kom på personen flera gånger och personen bara fortsatte att ljuga!
Jag tror att dom set sig själva som smartare än dom egentligen är och kanske söker bekräftelse i att vara bra och duktiga. Sen när dom blir påkomna så försvarar dom sig in i döden och tror väl att det ska få den lurade att tro på lögnen. Men icke! Hon åkte ut med huvudet före!!!

Eller har de svårt att förstå konsekvenser och sammanhang?
Eller bristande logik?
Jag tror att deras resonemang inte har mycket gemensamt med ditt?
Konsekvens och sammanhang är inte faktorer i hos dem så som de är hos dig. Och mig.

Deras värld är annorlunda. Hur den blev det är jag inte säker på men som sagt lite teorier har jag.

Det behöver visserligen inte betyda något.
Jag har en hotmail-adress till mitt företag, det är enklast så.
Ja. Visst kan det vara så.
Men ett stort företag som genererar äckligt mycket pengar och är väldigt framgångsrikt. Och ger ägaren så mycket pengar att hon inte behöver bekymra sig om ekonomi alls. Ett sådant företag har egen server. Inte hotmail.
Personen lyckades dupera en stor del av hästsverige på olika fronter men bubblan sprack. Det kom ända till åtal.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
3 027
Senast: tanten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 713
Senast: karl_h
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 419
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V