Mannen som talar med hundar

Mynta2

Trådstartare
Hur många har sett den ? Vad tycks...för/nackdelar ?

På tv4+ med Cesar Millan. Tyvärr har jag glömt villken dag det brukar gå på :crazy: ...men jag har sett 2 avsnitt och personligen tycker jag det är helt ok.

*finns det må hända redan en tråd om detta, så ber jag om ursäkt för dubbeltråd*

Sv: Mannen som talar med hundar

Hm, jag vet inte riktigt vad jag ska tycka.. Kan ibland bli lite chockad över hans metoder.
Han verkar veta vad han gör, det som jag inte gillar är om folk ska försöka ta efter hans metoder utan att veta vad de håller på med. Jag skulle aldrig kunna göra på hans sätt.

Är det samma man som varit med på Oprah? Har tyvärr inte TV4+ längre :(

Jag gillar honom inte. Känns som det är för mycket. Hunden ska vara underlägsen hit och dit. Det kanske funkar. Men man ser liksom inte den glädjen i hunden när den gör saker som jag vill se.

lite chockad? jag blev så arg att jag blev högröd i ansiktet och fullkomligt kokade efter att jag sett honom i något amerikanskt hemmafru program.. :eek:

hans metod att "bota" en dvärgpinchers "aggessivitet" (om någon höll i mig samtidigt som någon annan petade mig i magen för att retas skulle jag också hugga) genom att stå med hunden på gatan, släppa tjugo andra hundar som den aldrig träffat förut som rusar mot den och samtidigt tvinga hunden ner på rygg (kastade omkull den o tröck ner den mot marken) så de andra hundarna fick lukta på den var bland det vidrigaste jag sett. :mad:

hur jävla bränd får man vara? tycker dom det verkar lämpligt att vi testar detta hemma själva? arghhhhhhhhh........

lite chockad? jag blev så arg att jag blev högröd i ansiktet och fullkomligt kokade efter att jag sett honom i något amerikanskt hemmafru program.. :eek:

hans metod att "bota" en dvärgpinchers "aggessivitet" (om någon höll i mig samtidigt som någon annan petade mig i magen för att retas skulle jag också hugga) genom att stå med hunden på gatan, släppa tjugo andra hundar som den aldrig träffat förut som rusar mot den och samtidigt tvinga hunden ner på rygg (kastade omkull den o tröck ner den mot marken) så de andra hundarna fick lukta på den var bland det vidrigaste jag sett. :mad:

hur jävla bränd får man vara? tycker dom det verkar lämpligt att vi testar detta hemma själva? arghhhhhhhhh........

Låter helt vansinnigt:mad: Fyfan!
Jag har sett programmet två gånger och tyckt han varit då, däremot att han varit väldigt dålig på beröm vilket jag retar mig på. Det här däremot lät ju helt sinnesjukt.

Nu har jag inte sett det programmet men en del andra.....som folk har åsikter om....
Visst tar han till tuffa metider, men facit talar ju för sig själv och de hundarna jag har sett har ju inte fått några men av det, mer än att dom blivit lyckligare och husse o matte med...
Ibland sjåpas det för mycket med djuren, såpass att dom får beteenderubbningar.....det är samma med "rädda" hästar, det GÅR inte med lock o pock....man måste vara målmedveten och göra det som göras skall...det uppskattar faktiskt både hästar o hundar...med lock o pock så är "dom där" vid minsta lilla antydan igen....

Djur ska ha en TRYGG ledare, en ledare som inte viker undan, en ledare dom kan lita på.....dessa hundar har INTE det, dessa hundar har tagit över på nåt sätt och så kan man ju bevisligen inte ha det.

*kl*

Jag har sett två program och tycker faktiskt de var helt OK.
Jag ska väl erkänna att jag inte är någon höjdare på sånt men jag tyckte han löste det på ett naturligt sätt....

Det har varit duskussioner ang. detta program här tidigare.

Serien har även visats i Danmark, vilket även det ledde till livliga dikussioner, och den danska kennelklubben valde att helt ta avstånd från de träningsmetoder som rekommenderas i serien.

Se kommentar från danska kennelklubben här.

Nja har sett två program, och en del saker har han löst bra,faktistk på samma sätt som jag skulle - medan det fanns annat som absolut inte gillade.
Tror victoria ("Cruella") "min hund styr mitt liv" metoder är mer oförarligare, och framförallt - svårare att misslyckas med för en ovan hundägare.
T
ex chihuahuan som försvarade sin ägare, nästan likdana fall har viktoria löst med.
Genom förändring av ägarnas kroppsspråk och vardaliga bahandling av hunden. Medans Mannen som kunde tala med hundar löste det genom att trycka ner hunden.
Kanske är en sak att göra det med en chihuahua - men när medelsvennson får för sig att göra på samma sätt med sin eller grannnens rottis på 55 kilo..........

Det har varit duskussioner ang. detta program här tidigare.

Serien har även visats i Danmark, vilket även det ledde till livliga dikussioner, och den danska kennelklubben valde att helt ta avstånd från de träningsmetoder som rekommenderas i serien.

Se kommentar från danska kennelklubben här.

Hhehe de skrev precis vad jag gjorde!
(läste ditt inlägg o länken efter jag skrev mitt)

Jag måste hålla med Martha lite i sitt inlägg.....de här hundarna som visats i programmen....bla. chihuauan....har ju totalt fått övertaget. De har ju stora problem. Här kanske det behövs direkta metoder på ett eller annat vis.

Jag kan tycka att fallet med den lilla vavvan var helt OK. Han gjorde väl inte så mycket mer än vad en ledarhund/varg hade gjort i det naturliga.......eller har jag fel?

Jag diggar Victoria! Kan säga att jag gillar Jeppe Stridh som han är till största del med ett par avståndstaganden, men hans metoder lämpar sig helt enkelt för tv. Som jag sagt så många gånger förr. Undrar hur många människor som trott sig få en "aha" upplevelse och numera ägnar halva promenaden åt frenetisk nack knäckande med kopplet..:confused: :crazy:

kl

Jag har sett programmen och jag tycker han fixar det galant och det händer på en gång. Jag förstår inte alls vad det är han gör för fel:confused: För lite beröm kan jag hålla med om, men annars, kan någon förklara vad som är så hemskt.

tjoho! där slog du huvudet på spiken....

trygghet ja. inte skapar jag ett förtroende mellan mig och min hund genom tvång? självklart kan jag nå samma mål genom straff, skrik och hot men frågan är varför? när det går att göra på HUNDENS vis...? när jag kan få en lycklig och lydig hund utan att den för den skull behöver vara rädd eller jag vara en dålig ledare? (jag kan ju om jag skulle gå till mig själv som chef säga att jag är en fruktansvärt dålig ledare om jag slår, skriker eller hotar min personal ;) )

vi tänker ju bevisligen ruskigt mänskligt.. (och det är kanske inte så konstigt, egentligen ;) ) om vi pratar om "tuffa metoder". äcklig prestige är vad jag kallar det!! som att det hela tiden ska pågå någon sorts maktkamp? det funkar liksom inte så i hundvärlden... bara för att en hund morrar åt oss (tex i en matsituation) och vi backar så tror vi att hunden har vunnit och "klättrat i rang" och att vi har förlorat. när den i själva verket morrat pga brist på förtroende för oss just den stunden. om vi då backar så vinner vi bara MER förtroende hos den hunden. kolla på våra underbara vargar... det finns massor av exempel där på detta. det var liksom på 80-talet vi trodde att ledarparet rangordnade genom aggressivitet när vi nu vet att det snarare stöter bort... och hade dom då använt sig av aggressivitet så hade de inte varit ledare. ganska logiskt, eller hur?

att få samma förtroende som ledarparet (i vargflocken) och skapa trygghet i min relation med mina hundar kommer jag ALDRIG att få genom tvång, maktspel, hot och skrik... inte om jag ska tro på de många etologer jag litar på.

(:o nu är inte detta riktat mot dig martha fast det var meningen från början, utan jag blir upprörd bara av tanken på diverse program som ger så knasiga budskap till folk och ändrade totalt fokus)

saken är väl den att dessa hundar som visas i programmen inte är representativa för hundar övht, utan det är ju hundar med stora problem ( pga korkade ägare som i många fall MENAR väl)

Om nån av dessa hundar befunnit sig i en flock med vilda hundar så hade dom fått så mycket stryk och blivit avvisade från flocken direkt....å andra sidan hade det aldrig gått så långt om hundarna själva får bestämma...Trygghet är ju även makt och tillsägelser, en hund ska kunna lita på dig, gör den inte det , ja då slutar det ju som många hundar i programmet..typ....Berömmelse har jag skrivit nån annanstans är överskattat för många...klart dom ska ha beröm och eftergifter...men lagom är bäst.
Alla hundar eller situationer behöver inte berömmas, och en del hundar får beröm för helt fel saker...saker som kan förstärka rädslor osv

när jag såg honom första gången (länge sedan) stod han mest och ryckte och drog i ett stackel och sa inte så mycket. sedan såg jag honom igen för några veckor sedan, och då sa han mycket vettiga saker, men han verkar ha problem med att föra över ideerna rent praktiskt.

jag tror att han har en hel massa erfarenhet och säkert är väldigt duktig på det teoretiska planet, men att han saknar verktyg och stirrar sig blind på "quick fixes".

Jag såg 3 minuter när han drog nån vizsla i en pool, sen bytte jag kanal för jag såg hur alla i Sverige skulle ut och bogsera i hundarna i sjöar och dammar....

//E

saken är väl den att dessa hundar som visas i programmen inte är representativa för hundar övht, utan det är ju hundar med stora problem ( pga korkade ägare som i många fall MENAR väl)

Om nån av dessa hundar befunnit sig i en flock med vilda hundar så hade dom fått så mycket stryk och blivit avvisade från flocken direkt....å andra sidan hade det aldrig gått så långt om hundarna själva får bestämma...Trygghet är ju även makt och tillsägelser, en hund ska kunna lita på dig, gör den inte det , ja då slutar det ju som många hundar i programmet..typ....Berömmelse har jag skrivit nån annanstans är överskattat för många...klart dom ska ha beröm och eftergifter...men lagom är bäst.
Alla hundar eller situationer behöver inte berömmas, och en del hundar får beröm för helt fel saker...saker som kan förstärka rädslor osv

:bow: :bow: :bow:

Håller med till 100%. Man såg tex hur ägarna sitter o klappar hunden när den inte uppförde sig som den borde eller var stressad..

Kan översätta detta till min svärmor som har en cockerspaniel. En gång nös hennes systers karl o hunden blev rädd. Genast sa hon stackars hund o tog upp henne i famnen. Detta resulterade i att så fort denna karl harklar sig eller låter lite blir hon rädd o svärmor har låtit henne komma upp....

Nu ett år efteråt har detta trissats upp så att det räcker om han kommer in i huset så sitter hon i knät o flåsar o väntar på en nysning.. Helt sjukt!!!

Där kan man se vad lätt det är att förstöra något i all välmening.. hunden älskade denna man förut. Nu är hon även rädd om någon annan råkar nysa.. men inte lika farligt. MEN det kanske kommer om man inte gör något åt det???

Långt, svamligt inlägg.. Ja kanske, men med hans metod med ett koppel, och utan klappar o kel kanske hon kan botas? Tycker att det verkar vara snällare än att hon ska vara stressad nästan varje dag..

Jag har inte sett något av programmen. Tyvärr verkade det inte gå att ladda ner programmen från tv4 hemsida.
Vet ni om det går att få tag i programmen på internet någon annanstans?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 622
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 862
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 982
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka