• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
K

knyttet

Är det bara slumpen som avgör vilken förälder som fölet "ärver" sin blivande mankhöjd från? Kan man aldrig påverka storleken genom att välja en större/mindre hingst, mer än att välja en bra hingst och hoppas på god tur?
;)

Nog påverkar vissa föräldrar avkommans storlek mer än andra! De kan du ju framför allt se på BLUP-indexen (asvh.se) över hbl-hingstarna att de förärver storlek olika. Man brukar också titta på stostammen som kan ge stora eller små avkommor, oavsett vilken storlek den blivande modern egentligen har.
MEN, visst är slumpfaktorn stor också, det ser man allra helst på helsyskon som kan ha både olika storlek och utseende.
Tänk inte så krångligt, titta på oss människor - vi fungerar ju likadant vad gäller arvsanlag! Långa föräldrar - långa barn, men inte utan undantag. En lång och en kort förälder behöver inte ge "genomsnittslängd" på barnen utan ena föräldern kan ha mer dominanta längdanlag än den andra.

Summa summarum: Du kan öka oddsen för att påverka avkommans storlek genom att använda en hingst med känd storleksförärvning (BLUP-statistik) samt känna till stoets bakgrund (om hon inte redan lämnat avkommor).

Mitt tips är ju att kolla bakåt en bit både på stoet och hingsten.

Mitt sto är ju ganska litet (ca 158-159 cm), trots att hennes mor o far är stora (165-171 cm). När jag kollade ett par led bakåt i stostammen så visade det sig att det slog igenom därifrån. Från mormor ner till mormors mormors mor är alla ston mellan 153-158 cm!

Så ibland spelar det ingen roll húr stora nån av dem är! :smirk: Av stoet och hingsten alltså...

Jag känner en häst som är cirka 173 cm och är e:Kaliber 474 som var 165 cm undan ett sto på 160 ue:Ulex 426 som var 158 cm! Mormor och mormorsmor är tyvärr inte stamboksförda så jag har ingen aning om vad de hade för mankhöjd.

Det lustiga är att jag en gång kände en häst som var 176 cm e:Ursus 431 (164 cm) ue:Polarstern 319 (163 cm) och som har samma mormorsmorsmorsmor eller något sådant som den första hästen!

Ingen av hästarna har/hade några stora förfäder bakåt i stammen!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 663
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar