Mängd hösilage på fri tillgång

Sv: Mängd hösilage på fri tillgång

Kolla även på Galax Utmärkt som proteinfoder. Vettigt innehåll och betydligt billigare än KRAFFT. Näringsvärde ungefär som PLUSS Grön. Finns en gammal tråd om det nånstans.

Nej men då ska det vara lugnt! På Kitty uppstod det direkt och sen försvann det så fort jag bytte foder. Grattis förresten..

Oj, vad konstigt! Det har jag aldrig hört talas om. Han äter nu Krafft Groov och Krafft miner, så jag tror inte det är några problem.

Alexandra_w: jag kollade på miner vit, men då blev kalciumhalten tokig. Men det är knappt 1,5 gram fosfot som saknar om han får miner grön, så frågan är om det är något att bry sig om?

På en vuxen - nä. På en växande unghäst skulle JAG inte acceptera underskott dock. Men jag är pipig.

Men, höj miner grön lite då och se om det blir okej ändå?

(ändrade mitt tidigare svar - börjar bli väldigt nära individuell foderstatshjälp nu, och då kommer Boj att radera)

Oj, vad konstigt! Det har jag aldrig hört talas om. Han äter nu Krafft Groov och Krafft miner, så jag tror inte det är några problem.

Alexandra_w: jag kollade på miner vit, men då blev kalciumhalten tokig. Men det är knappt 1,5 gram fosfot som saknar om han får miner grön, så frågan är om det är något att bry sig om?

Jag skulle liksom Alex inte heller acceptera ett underskott på en unghäst.

Kolla lite annars på vad Krafft Pluss Grön ihop med lite soja skulle ge. KPG har rejält med mineraler och du slipper kanske pyttsa med det och toppa med sojan för att få ner totalmängden du ger, det är ju önskvärt med de små.

Jag har nu kollat på krafft pluss grön, och då täcks mineralbehovet genast. Det är ju suveränt! Ger jag, som Kirre hjälpt mig att räkna ut, 2 hg soja och 0,5 kg KPG så löser sig det hela :) Så då är frågan bara: det är inte för mycket att ge 2 hg soja till en så liten häst? Jag förmodar att det blir ca 2,5 dl.

Jag har nu kollat på krafft pluss grön, och då täcks mineralbehovet genast. Det är ju suveränt! Ger jag, som Kirre hjälpt mig att räkna ut, 2 hg soja och 0,5 kg KPG så löser sig det hela :) Så då är frågan bara: det är inte för mycket att ge 2 hg soja till en så liten häst? Jag förmodar att det blir ca 2,5 dl.

100g/100kg häst kan man ge. 1 dl väg mellan 60 och 70 gr, när jag vägt 66g, så ska du ge 200gr behöver du alltså ge 3 dl ungefär. (2.85 dl på 70g och 3.3dl på 60 gr).

KPG innehåller ju själv soja (det värdet har jag dock itne i huvudet ;) )men du har ju marginal uppåt så det bör inte vara några problem med den lilla mängd KPG du ger.

Okej, då borde det ju gå bra. :) Tusen tack för all hjälp allesammans!

Ser att du gjort dina val men tänkte ändå tipsa om att kli kan fungera om man behöver mer fosfor. Är det stor obalans kanske det är bättre att välja annat men i begränsad mängd kan det vara bra.

**KL**

Puttar tråden lite.

Har en fundering, skall jag vara nöjd med mitt hösilage? Är det bra värden??
(Enligt er här på buke)

Ts 75 %, sm råprot 64g/kgts, E 9.4 Mj/kgts.

Hästarna får fri tillgång dygnet runt och är alla i fint hull..

En vän fick nyligen svar på sin analys av sitt hösilage, Ts 62 %, sm råprot 55 g/kgts ,E 10.2 Mj/kgts.

Vilket av dom är "kraftigast" ?

Senast ändrad av en moderator:

Har just ikväll räknat ut hur mycket våra äter. Vi brukar beräkna ca 15-20 kg per häst/dygn. Nu kan jag konstatera att det ligger på 16½ kg dygnet ca. Vi gör således av med ett halvt ton hö per dygn här :cool:

Gira :banana:

Jag skulle föredra ditt. Men det beror ju på vad man har för hästar.

Gira

Ditt har bäst kvot, drygt 6. Så jag skulle föredra ditt, om jag inte hade extremt lättfödda hästar, då kan det nog bli väl mycket energi på fri tillgång. Då hade jag hellre blandat ut det med halm, men det fungerar ju bra för sina hästar :)

Ditt har bäst kvot, drygt 6. Så jag skulle föredra ditt, om jag inte hade extremt lättfödda hästar, då kan det nog bli väl mycket energi på fri tillgång. Då hade jag hellre blandat ut det med halm, men det fungerar ju bra för sina hästar :)

Halm finns det massvis av i vindskyddet som dom även mumsar på när dom står där. Är nöjd med mitt silage :)
Men om man skulle ha en häst som inte är så jätte lätt att hålla i fint hull, utan är lite mer svårtfödd... Ge gärna tips på hösilage med bra värden?
(Menar värden på hösilage)

Vad är det för värden på hösilage som ni anser som väldigt bra, kraftigt.??
Ja ni silagefolk, förstår nog vad jag menar om det låter krångligt.:rofl:

Som jag har förstått det handlar det mycket om kvoten mellan smrp och MJ. Om du alltså tar ditt värde för smältbart råprotein (smrp) och delar det med energimängden (MJ), så får du en siffra. Man brukar säga att runt 6 är bra för en normalfödd häst, att en högre kvot (upp emot 8) är för dräktiga, växande unghästar och digivande. Under 6 så har du ett hö med låga värden, och kan behöva komplettera med annat foder om du inte har en lättfödd häst.

Rätta mig gärna om jag har fel, ni andra fodergurus!

..om man skulle ha en häst som inte är så jätte lätt att hålla i fint hull, utan är lite mer svårtfödd... Ge gärna tips på hösilage med bra värden?
(Menar värden på hösilage)

Vad är det för värden på hösilage som ni anser som väldigt bra, kraftigt.??
Ja ni silagefolk, förstår nog vad jag menar om det låter krångligt.:rofl:

Puttar upp tråden lite, någon som kan ge tips på kraftigt silage med bra värden för svårfödda hästar? Med bra värden?

Och vad ni tycker det ska vara för värden på ett kraftigt silage till ex växande unghästar..
Hjälper en vännina som behöver få tag i ett kraftigt silage..
(Jag själv är nöjd med mitt till mina hästar, men hon behöver lite kraftigare till sina)

Tips & råd nu :angel:

Jag skulle även jag leta efter ett hösilage med kvot 8 och uppåt. Hösilaget mina hästar äter, har ca 65 i smrp, energin ligger runt 6. Hästarna står på fri tillgång, ålder 1-6 år.
Bara sitta och ringa runt på olika annonser, finns tyvärr mkt dåliga värden i år :(

*kl*

Bygger på den här tråden då mitt sto (äntligen!) skall få börja gå på fri tillgång på hösilage till hösten.

Jag är helt med på resonemanget att man får fodra mer med ögat när de har fri tillgång, och det är inga problem för mig när det kommer till energi och protein. Men hur sjutton tänker man med mineraler och vitaminer? :confused: De går ju inte att se med blotta ögat? Kan man utgå ifrån att de får behoven tillgodosedda så länge kvoten är vettig? Eller hur tänker man? :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 201
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka