Mängd hösilage på fri tillgång

Sv: Mängd hösilage på fri tillgång

Det ska jag ha med i beräkningen, tack! Köps det i vanliga hästsportaffärer, eller på granngården?

1 dl sojamjöl per dag kommer definitivt att göra skillnad..

Nog för att soja är ett billigt och bra foder medel, ffa när man behöver extra protein. 1 dl är dock i minska laget för att göra någon jätteskillnad. 1 dl väger knappt 70gr vilket ger 25 g protein och max någon Mj. Om det däremot är protein som krävs så kan man absolut använda soja men kanske i större mängder för att göra effekt.

TS: Soja brukar finnas i välsorterade foderbutiker, Granngården bör ha det.

Soja ska inte ges i större mängd än 1dl/100g enligt vad jag fått lära mig. Amks ettåring väger max 250 kg - och det max. Så 1 dl för honom bör ge effekt från att inte ha fått någon alls.

Soja ska inte ges i större mängd än 1dl/100g enligt vad jag fått lära mig. Amks ettåring väger max 250 kg - och det max. Så 1 dl för honom bör ge effekt från att inte ha fått någon alls.

100g/100kg är det så ungefär 1.5 dl. :)

Är en häst tunn och behöver lägga på sig, då krävs oftast mer än vad enbart soja kan tillföra, just för begränsningen i utfodringen av soja. Som ex så skulle det saknas säg 250g protein (antagande, vi vet inte men det är ingen extremmängd om man har lågt protein i grovfodret) då gör ju inte 1 dl motsvarande ca 25 g protein någon skillnad. Ser du vart jag vill komma. Vikten på hästen har ju inget att göra med om 1 dl kommer att göra skillnad eller inte utan hur mycket som saknas för att hästen ska få i sig vad den behöver.
Sen väger nog hästen mer än 250 kg, den är väl närmre 1.5 år nu. Min unghäst som ska bli ungefär lika stor vägde 260 som 8 mån. Närmre 350 skulle jag gissa på. Men det är ju irrelevant i just den här diskussionen. ;)

Soja är kanon som proteinkomplement men kan sällan täcka en proteinsaknad helt på egen hand pga dess utfodringsbegränsning. I TS fall skulle hon dock kunna ge närmre 5 dl OM det nu är protein som är problemet. Det får vi ju veta när TS får sin analys.

Ok, tack för vidare upplysning! Men TS häst är pyttemini, fölungen jag sålde som 6-månaders är ungefär lika stor som TS häst är nu.

Tack för att du också engagerar dig. Jag kommer isåfall ge soja som komplement till det andra kraftfodret- om det behövs. Jag skickade in för analys i torsdags förra veckan, och hoppas den kommer snart.

Min grabb är rätt liten faktiskt, veterinären trodde han vägde runt 200 när han var här. Hästen är 133 hög, och ganska tunn. 250 är nog max, som bright_sara säger. :) Såhär såg han ut för ett par veckor sedan. Idag är han något tunnare, tycker jag.

Ok, jag ska inte insistera men i mina ögon väger den där mer än 250kg. 200 väger den då rakt inte. Man väger ofta ner sina hästar med blicken.
Jag kollade lite på min och när hon var din hästs höjd, dock yngre=mindre massa, så vägde hon 270kg. Så även om din är tunn så är den äldre och har per automatik mer massa. Men det spelar ingen roll, det kanske inte har någon betydelse när du väl får analysen. :)

Ett näringstätt foder som är smakligt och prisvärt är Hestekraft. Om du får tillbaks analysen och det är bra värden i bra balans. Tycker att man får mycket för pengarna med det fodret just när man behöver både högt i energi och lite högre i protein.

Min lillknatte som åring. Inte speciellt hög (minns inte exakt men under 130 cm), och som synes tunn. HAN vägde knappt 250 kg.. Vilket jag ALDRIG gissat..

Thumbnail.aspx

Din häst är ganska lik min i massan, så jag tror nog att min ligger runt 250 kg.

Du ska nog inte räkna under det iaf, dvs jag skulle inte vara rädd för att ge 250 gr soja till din, mer skulle jag inte våga utefter vad jag sett på bild dock. Men skulle inte räkna att den väger MAX 250, utan 250 väger den nog rätt säkert. Ska se sen om jag kan rota fram en bild på mitt arabsto som liten, där har jag vågvikter, och hon förvånade oss alla, betydligt tyngre än hon såg ut.

Docks å din uppskattade grovfodermängd känns helt rimlig för mig med.

Apropå gissa hull, det här är en tvååring, halvblod med fullblodsinslag och för dagen var hon ca 155 cm hög. Hon är vägd på våg strax efter bilden togs. Hullet ser man ju. Gissa vad hon vägde?

Ber om ursäkt ör liten bild, men. Funkar det inte ta bort http:// och prova igen.
http://hem.passagen.se/xyplex/Cactus020626tabygalopp.jpg

Jag gissar på 450 kg! Nu har jag fått min analys, och räknar så huvudet ryker :D

Det fattas följande:
170 g smrp
8 g Ca
6 g P
1 g Mg

Något väldigt proteinrikt kraftfoder behövs alltså. Soja är absolut ett alternativ. Är det någon av er som vet hur mycket protein det soja som säljs på granngården innehåller?

Jag hittade ungefärlig mängd protein för soja, tack Kirre och Planck ;)

380 gr/kg har det jag köpt haft. Dock kommer du över maxgräns.

Krafft Protein är många gånger dyrare än soja, och innehåller 330 gr srp/kg. MJ-mässigt ungefär likvärdigt med soja. Där har du inte den där maxgivan att ta hänsyn till.

½ kg krafft protein ger 6 MJ och 165 gr SRP, dvs löser ditt proteinproblem (5 gr proteinbrist behöver du inte bry dig om).

Och så en gnutta lämplig mineral, eller 'pytsa och blanda'.

Eller för den delen blanda soja och KP

Gulle dig! Jag har precis som du kommit fram till att av de färdigblandade kraftfodren är krafft protein det mest ekonomiska för mig. Därtill behövs lite mineraler, allt löser sig om jag ger 1 dl krafft miner grön förutom att det saknas lite fosfor. Hur gör man bäst för att lösa det? :confused:

Klarar han Krafft då? Har hört om flera morgans som fått allergiska reaktioner i form av utslag av just det märket, inkl Kitty, hon fick eksem. Gillar annars Krafft men det verkar vara något som finns i deras foder och inte i andras som hästarna reagerar på.

Gulle dig! Jag har precis som du kommit fram till att av de färdigblandade kraftfodren är krafft protein det mest ekonomiska för mig. Därtill behövs lite mineraler, allt löser sig om jag ger 1 dl krafft miner grön förutom att det saknas lite fosfor. Hur gör man bäst för att lösa det? :confused:

Fosforbalans, finns på granngården. Vitt pulver, innehåller fosfor + natrium.

Vill du inte pytsa, kolla om det hjälper med krafft miner vit (som dock är markant dyrare)

Oj, vad konstigt! Det har jag aldrig hört talas om. Han äter nu Krafft Groov och Krafft miner, så jag tror inte det är några problem.

Alexandra_w: jag kollade på miner vit, men då blev kalciumhalten tokig. Men det är knappt 1,5 gram fosfot som saknar om han får miner grön, så frågan är om det är något att bry sig om?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 201
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka