Mängd hösilage på fri tillgång

Sv: Mängd hösilage på fri tillgång

Man måste ju veta vad hösilaget har för mineralvärden, går inte att med blotta ögat. Analys, finns det?

Sitter med miniräknaren i högsta hugg :confused: och mina hästar, en shettis och en fjordhäst, med fri tillgång på hösilage äter 15-20 kg tillsammans per dygn.

Under den kalla perioden som var så har de i genomsnitt ätit 13kg hö var/dygn.

Tar jag min D-ponny 147cm 440kg enl. mått band så åt han runt 17-20 kg av hösilage runt 50ts i höstas när de stod på fri tillgång och nu ca 13 kg hö fri tillgång.

Jag har räknat ut hur mycket mineraler de får i sig via höt genom att räkna på en ungefärlig mängd hö de får i sig. Jag räknar på att min lilla ettåring äter 10 kg, de andra ponnysarna (D-ponnies) cirka 15 kg.

Mitt sto lär lätt kunna smälla i sig 10-15 kg hö, så jag antar att det blir ännu mer hösilage... För att inte tänka på när det är riktigt kallt. ;)

Ja, när det är kallt är det inte omöjligt att de äter 20 kg/dag. Men några exakta siffror är omöjligt att få. Det man kan se är vilka hästar i flocken som ägnar mest tid åt ätandet. Hos oss är det de hästar som rids mest, medan unghästarna inte äter några längre stunder.

Hur klarar du då energin och proteinet? Som du säger att du gör.

För mycket eller för lite energi syns på hullet (ibland humöret). För mycket protein syns på avföringen. För lite protein syns på muskelavsaknaden. :grin:

Jag har ju inte balen i hagen utan vid stallet och kan på så vis väga allt hästarna får.
jag har ett st fullblod på snart 4 år som växer fortfarande är i dagsläget i närheten av 170 .sen har jag en travare på ca 160 mankhöjd. tippar på att fullblodet väger ca 600 kg och travaren ca 550 kg. Nu har vi haft väääldigt kallt (-33) och som mest satte dom i sig ca 40 kg var om dagen. Nu (-6) äter dom ca 30 kg var. Har en ts på 52%.

matglada kusar :D

Jätte fina i hullet är dom oxå. Så jag är glad .har en kvot på strax över 6 vilket verkar lagom på dem båda. travaren är svårfödd och den andra växer så det går lite på ett ut nästan.

Men jag fick hicka ska jag säga när jag upptäckte hur mycket dom satte i sig till en början. :eek: De småäter ju inte precis.

Efter en tid ja, varför inte veta från dag ett.?

Nu hänger jag inte med. Det går ju inte att veta, just för att det inte går att veta hur mycket hästen stoppar i sig per dag. Men skillnaden mellan energi/protein och mineraler/vitaminer är ju att man åtminstone ser någon gång med det förstnämnda.

Men jag fick hicka ska jag säga när jag upptäckte hur mycket dom satte i sig till en början. :eek: De småäter ju inte precis.

Men jösses vilka mängder ändå! :eek: Det är ju verkligen toppen att du ger dem möjlighet att äta så mycket, men jag börjar starkt oroa mig för att min fjording kommer att rulla fram nästa vinter. :rofl: Då kanske 15 kg är för lågt räknat, får nog tänka mig 20 kg istället...

Jag har ju inga lättfödda kusar så jag låter dem äta så mycket som dom vill ha. Blir billigt ändå i slutändan eftersom hösilaget har så pass bra värden att jag endast behöver smussla i dem lite kalk och mineraler vid sidan av.

sen får man ju tänka som så att jag har ju ändå ganska låg ts. hälften av det som sätter i sig är ju vatten. :)

Nu hänger jag inte med. Det går ju inte att veta, just för att det inte går att veta hur mycket hästen stoppar i sig per dag. Men skillnaden mellan energi/protein och mineraler/vitaminer är ju att man åtminstone ser någon gång med det förstnämnda.

Men du måste ju ändå ha ett hum om hur mycket dom sätter i sig, 6 kg eller 15 kg ? Om du då har analyserat så ser du om du ligger mycket under behovet eller inte.
Lycka till med mineralerna.

Men du måste ju ändå ha ett hum om hur mycket dom sätter i sig, 6 kg eller 15 kg ?

Det är ju det jag undrat tråden igenom. Hur sjutton kan man veta hur mycket de stoppar i sig? I mitt fall handlar det ju om 4-5 hästar och det är inte jag som kör in ny hösilagebal med traktorn. Visst kan man höra hur mycket en bal väger och ungefär hur ofta det körs in en ny, men fortfarande vet man ju inte hur mycket varje enskild häst sätter i sig.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 201
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka