Mängd hösilage på fri tillgång

Amk

Trådstartare
Hur mycket beräknar ni som har fri tillgång på hösilage/hö, att era hästar får i sig under ett dygn? Det beror ju enormt mycket på individ, väder osv, men på ett ungefär?

Sv: Mängd hösilage på fri tillgång

Arab ca 152 cm hög åt 15 kg av ett finstråigt hö och 12 kg av ett annat grövre hö men aldrig mindre än 9kg/dygn av de hö sorter vi har haft.

Islandskorsning nu ca 150 cm hög kom som väldigt mager och åt då 9 kg av det finstråiga och 8 kg av det grövre äter aldrig mindre än 7 kg/dygn.
Det här är i snitt/vinter, de äter ju mer när det är kallt (jag räknar med ca 3 kg/ häst) och mindre (aldrig under 9 resp. 7 kg) när det är varmt.

Hade jag haft möjlighet att ha dem på lösdrift hade förmodligen islandskorsningen ätit mer eftersom hon äter väldigt dåligt inne, hon äter inte mer än 2-2,5 kg de åtta timmar de står inne.

Hästarna väger 450 kg resp. 400 kg.

Jag mäter en natt inne, och dubblar.

Varit väldigt olika. Arabvalacken åt 12 kg hö/torrt silage alt 15 kg lite blötare (ca 55% TS). Arabstoet åt 20 kg torrt silage alt 25 kg lite blötare. Kblstoet åt lika som arabstoet. Fullbloden åt ca 10 kg hö, 12 kg torrt silage eller 15 kg blötare (ca 50%) ts. Nuvarande fbl äter 10 kg hö eller 6 kg torrt silage (Han avskyr det) och 14 kg ganska blött eller 20+ kilo blött.

Ponnyn skulle lätt äta 25 kg om han fick. Som jmf så fbl äter 5 kg silage inne mellan kl 00 - 08. Ponnyn äter 5 kg på 1½ h...

Min 20 åring, islandshäst skulle lätt få i sig 12-14 kg hösilage 60 % Ts, kanske mer ändå. Hö har han inte fått på många år så det vet jag inte.

När mina tinkrar hade fri tillgång till hösilage åt de utan problem 30 kg hösilage per dygn och häst. Oftast mer. Glufs glufs... Shettisarna vågar jag inte ens tänka på hur mycket hösilage de skulle kunna tugga i sig vid fri tillgång. Bara tanken ger mig rysningar. Men gräsfröhalm som inte är så smakligt lyckas de ändå tugga i sig runt 7 kg per dygn och häst (komplement till hösilage).
/Sessiagh

Halvblodsvalacken (numera insomnad) kunde gå loss på 25-30 kg/dygn (ts 75 %), fullblodet ligger på 5-12 kg/dygn (samma ts ungefär).

*och alla andra: tack för svaren!

Det varierar alltså väldigt mycket mellan olika hästar. Jag har ett hösilage med ts på runt 60 skulle jag tro (väntar på analys). Mina vuxna hästar får i sig tillräckligt med näring via hösilaget, men min 1-åriga Morgan är lite tunn. Jag har en vision om att göra en foderstat till honom, för att veta hur mycket kraftfoder jag behöver komplettera med. Men det är så svårt att veta hur mycket han äter av hösilaget! Jag skulle kanske tippa på 10 kg/dygn, för han är inte jätteglupsk och äter långsamt.

Har du bra balans i hösilaget (näringsmässigt) hade jag nöjt mig med att fodra till lusern till tunnisen.

Jag skulle i så fall räkna på den minsta mängd som du i princip vet att han får i sig. Tror du att han får i sig 10, räkna då kanske på 8 el 9. Skulle han sen öka i vikt mer än du vill, ja då vet du att han äter mer grovfoder än du räknat på och då kan du ju bara minska på kraftfodret i så fall. :)

Jag har ju en sån där som äter ok men inte tillräckligt så jag räknade på 10kg hö, det vet jag att det äter hon. Knåpade ihop foderstaten på det. Nu när det gått ett tag så ser jag att hon äter 11.5-12kg och då ändrar jag bara utefter det.

Lycka till!

Den enda mängd jag vet att han får i sig är ju den mängd jag ser att han äter när jag är i hagen, och det är ju inte alltid de äter när jag är där. Eller hur menade du?

Jag kan tro att mellan 8-10 kg är rimligt, men att veta är ursvårt. Om jag skulle ställa honom på box skulle han säkjerligen äta betydligt mer än vad han gör i lösdriften, eftersom de där rör sig betydligt mer, sover en stund i ligghallen (kanske äter av halmen där) osv. I box är de ju alltid nära maten, så att säga:)

Jag har fodrat med lusern tidigare, och är det bara protein som fattas tycker jag att det är ett bra alternativ. Nackdelen är att det tar tid att äta upp, och jag måste vara där och vänta medan han äter eftersom det bara är han som får extra. Jag får nog analysen nu i veckan, så får jag se vad det innehåller. :)

Jag menar att om du antar, baserat på det du vet om din häst, äter långsamt, kanske ranglåg osv, en minsta mängd som verkar rimlig.

Vet du hur mycket som går åt totalt över ett antal dgr för alla hästar? Tex att en 300kg bal går åt på säg 4 dgr på 4 hästar. (vet ju inte hur ni fodrar) Då kan man ju räkna ett genomsnitt vad varje häst äter och sen då anta att den här individen äter mindre än det.

Du kommer ju aldrig kunna VETA men man får väga in alla faktorer och göra en sannolikhetsberäkning och sen lägga sig ytterliggare lite lägre än det och lägga på kraftfoder utefter det sen.

Hur mycket beräknar ni som har fri tillgång på hösilage/hö, att era hästar får i sig under ett dygn? Det beror ju enormt mycket på individ, väder osv, men på ett ungefär?

För mig är fri tillgång just fri tillgång, fodret tar aldrig slut. Jag har fri tillgång till min Paint, han har bla en 50 kg hösilage bal i sin box och jag ser till att det alltid finns. Hur mycket han äter kan jag eg inte säga men det går åt ca 2-3 st i veckan beroende på väder mm. Jag kan tänka mig att han äter ca 15 kg per dygn, då har jag ett ganska torrt hösilage med kanonvärden

Kanske ska tillägga att han är 2 år och väger omkring 350 kanske

Senast ändrad av en moderator:

Nu förstår jag vad du menar. Förra vintern har jag för mig att de åt knappt 20 kg var, men den här ettåringen är den som äter allra minst. Så runt 9-10 verkar rimligt. Han har ju liten mun att tugga med:)

Tack för ditt svar!

Tycker också det låter som en rimlig mängd för en långsamätande ettåring. När min numera 2.5-åring var i din hästs ålder stoppade hon i sig 12-13kg och då tyckte jag att hon åt bra. Har inte fri, FRI tillgång, men får äta så mycket hon vill utan att lämna, vid fodertillfällena. Så på riktigt fri tillgång skulle hon nog fått i sig ett par kg till.

Om lucern tar tid för honom att äta upp så rekommenderar jag soja, för det är så högt proteininnehåll i det lilla man ger så det är snabbt uppätet.. Ang hömängden - får han i sig 8-10 per dag så känns det som att det inte får plats så mycket mer i den lilla magen. :)

Har också funderat på hur mkt det äts när det är fri tillgång? Har en 2 1/2 åring som går ute på dagarna och har fri tillgång till ett bra hösilge. Jag tycker att hon står med huvudet i balen i hela dagarna och äter…. Hon kommer in på kvällen och jag har gett henne minst 7 kg till kvällen och det finns inget kvar på morgonen. Snart kommer hon att byta hage och inte ha fri tillgång under dagarna, och jag undrar lite hur mkt hon tidigare fått i sig. Jag ser inga problem med att hon äter ”mest hela dagarna” för hon är fin i hullet och växer. Men hon kommer nu att gå med en äldre häst som inte kan stå på fri tillgång under dagarna.

Tror du inte han får i sig mer än så? Jag tycker det är ursvårt att beräkna, som sagt. Det är helt klart att han nu, när han äter 0,8 kg kraftfoder har massor med plats för det, för han är helt galen i det, och han står sällan och hänger några längre stunder vid höet vad jag kan se. Hur mycket äter din åringar, vet du det?

Vad jag menade var att om det är ett bra hö och han får i sig så många kilo så känns det fullt tillräckligt. Betty äter runt 8 kg per dag och 1 kg hippo breed och håller sig i vikt på detta. De har fortfarande gräs i hagen att tugga på även om det inte är så mycket näring i det. Fölungen har fri tillgång så han vet jag inte riktigt vad han får i sig.. När mina ston var högdräktiga i vintras fick de 12-14 hösilage som max och 1 kg musli + 5 dl soja. Det klarade de sig alldeles utmärkt på. Jag brukar säga: är de smala - ge mer mat. Går de inte ner så klarar de sig på vad de får - men vill man ha upp dem lite mer, ge mer mat. ;)

Jo, man måste som du säger använda ögat. Nu tycker jag att han gått ner något, men det är ju pälssättning nu plus att han växer hela tiden. Jag vill inte ge honom mer kraftfoder än det han får åt gången (0,8 kg), och jag orkar bara fodra honom en gång om dagen. Därför ska jag, när jag fått analysen, klura ut vilket kraftfoder som ger honom mest näring på den mängden foder. Hippos foder har jag inte kikat på, det ska göras.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 201
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka