Ja, och högt tempo maskerar också obalans. De vinglar inte lika lätt i sidled om de skottar på framåt. Men de hänger i bogarna fortfarande i många fall. Så för en hel del blir det rätt tydligt om man drar ner tempot i trav tex och fokuserar på att rida enligt en viss linje en bra bit innanför spåret. Än mer om man gör det enhändigt eller med mindre kontakt i tygeln än man brukar. För vissa vinglar det rejält, förutsatt att man kommer ihåg att rida på linjen som man planerar en bra bit framför sig.
Det är rätt invecklat att förklara ändra om rörelsemönster när man inte är van vid det mer omfattande signalsystemet och systemet öht.
Kortfattat så handlar det om balans, lösgjordhet och aktivera rätt muskelkedjor. Vissa hästar rasslar runt i gruset markbundet när de är i obalans. Det skvätter grus och rasslar. Vissa lyfter mer och dammar i hovarna hårt. Det kan leda till skador.
Man måste kika på individen för att se varför just de rör sig som de gör och se vad mer som sker än just att de dammar i hovarna. För det är ju ett symptom på ngt i resterande kropp.
Jag vet inte varför jag fått för mig att du har fullblod. Stämmer det eller är jag ute och cyklar?
Jag har rehabat rätt många fullblod som lite grann vaggar fram. Syns mest i skritt att de sätter ut frambenen ngt och inte välver och öppnar upp kroppen så att de kan göra framåtrörelsen rakt under kroppen och landa korrekt. De för benen ngt utåt, ställer ner lite utanför där det borde vara och eftersom benet är utanför kroppen blir belastningen också ökad när de drämmer ner hoven och häver all vikt på frambenet som är i marken i stället för att arbeta genom kroppen och skicka vikten bakåt. Samma syns en hel del på andra raser med. Men fullblod tycker jag just detta är rätt vanligt på.
Där lär jag in ett signalsystem för att kunna påverka formgivning öht med även ena frambenet i taget, först inner fram och sedan ytter. Så kan man lära hästen att hålla sina framben, bogar och balansen i manken där man vill och där det är sunt.
De brukar ta med sig det ut i hagen så att säga sen efter ett tag. Det går att förändra en hästs kroppshållning rejält med rätt träning. De kan ju bli ett gäng cm högre i manken om man inte rider ner dem i bogarna. Bålen hänger i en muskelgunga och sitter inte fast i leder. Så om man lär dem att inte spänna underhalsen och suga upp den(vilket de kan göra om de är i balans) och lär dem flytta vikten bakåt så kan framdelen komma upp flera cm. Man vill att de ska lära sig släppa ut halsen ur manken och sträva fram med hjässan med halsen väld korrekt. Då kan den upplevas som högre ansatt. Och längre. Man vill få hästen längre framför sadeln. Samma med att bogarna då lägger sig när hästen är i balans och inte spänner sig utan kan bredda sig mellan frambenen och hästen får annan bogvinkel. De kan upplevas som att själva "kroppsklumpen" mellan bröst och deras sittben blir kortare iom att musklerna i bålens undersida aktiveras och buken/ryggen inte hänger. Då får man in bakbenen under hästen.
Givetvis har hästarna olika förutsättningar! Men i många fall kan man ändra mycket. Och generellt mår de bra av att avlasta fronten.
Här på första bilden är min kusling när han skulle börja utbildas som färdigvuxen. Jag sitter som en skadeskjuten cowboy iom galet ont i knävecken av nya stövlar och lyssnar när tränaren gör en utläggning. Hade jag bara tagit tyglarna där hade det inte sett så mkt roligare ut än det gör då han står där. Han hade dragit ihop halsen åt fel håll och allt hade varit välvt åt fel håll både hals och bål. Bild två är väl ca 1,5 år senare när hästen är på ca MSV C nivå plus lite tramp etc, dvs inte särskilt utbildad. Men skolad i form av omfattande hjälpgivningssystem för att påverka alla kroppsdelar. Han har en del jox i kroppen som gör att han av naturen har en benägenhet att hamna i osunt rörelsemönster om han inte får hjälp genom träningen. Får han inte det är både jag, tränare, sambo(kiro), vet, tandis etc övertygade om att han skulle både gå sönder och bli farlig(igen). Han fick gå en hel del för hand i början och jag jobbade med de individuella issues han hade.
Man ser att manken/fronten kommit upp, han är inte nerkörd i bogarna, bogarna ligger mer, halsen har kommit ut mer och är mer korrekt formad, han söker så bra kontakt han kunde med tygeln iom oupptäckt bettfel, han har aktiverat bålen, benen är automatiskt mer under även fast jag inte gjort en korrekt halt utan bara slafsat till ett trött stopp efter när jag lyssnar på tränaren och fipplar med min handske.
Det var gott om jobb kvar så klart! Det är det ju alltid.
Men man ser ändå skillnad i hur hästen ser ut i kroppen.
Visa bifogad fil 122682