”Många hästar i Sverige avlivas i onödan”

Veterinär Izabella Granswed menar att vi i Sverige förbrukar hästar på ett sätt som inte är bra. Hon menar att när hästen inte håller för det den är avsedd för så avlivas den framför att omplaceras. Där ligger Sverige efter andra länder vilket Maria Gretzer håller med om.

Oavsett så är det ju egentligen orimligt överhuvudtaget prismässigt att samla på sig rehabhästar när man måste stå inhyrd, vem har råd med det liksom?

Om vi tänker att den billiga lösdriftsplatsen (med hö och strö inkluderat) kanske ligger på 2000kr/månad... Och så försäkring, tillskott, hovvård, veterinärvård, diverse behandlingar...

Dom flesta som har häst har ju bara råd med 1. Vem ska ta alla rehabhästarna?

Handlar det om skadade tävlingshästar är ju ofta temperamentet sådant att inte hobbyryttaren klarar av dem om man inte är jätteduktig. De flesta som är duktiga tror jag ofta vill ha mer än en promenadhäst. Det kostar ju nästan lika mycket att hålla en konvalecent som det kostar att hålla en tränings och tävlingshäst.

Jag både håller med och inte.

Jag är ju verksam en hel del inom rehab, problemlösning och dressyr. Och sambo som kiro i team med vet/tandis/sjukgymnast/kiro/hovis/rehabtränare etc åt DKs största försäkringsbolag som ”sista chansen”.
Och ja, jag håller med om att för många hästar avlivas. Vi som är yrkesverksamma antingen i form av tränare, tandläkare, kiro, tandis, vet etc pratar en del om det. Många veterinärer är eniga om att ca 90% som man avlivar är för att ryttaren rider sönder hästen.
Ja det avlivas för mycket! Men tyvärr ser jag inte tillräckligt många vettiga ställen att omplacera hästarna till.
Vissa av dem kräver sjukgymnastiskt upplägg i ridningen och en riktad träning som gemene man inte kan. Och det finns för få tränare som kan lära ut hållbar träning/sjukgymnastisk ridning. Samtidigt som folk tror att tränarna är bra.
Jag har tränat hästar med problematik som absolut skulle vara symptomfria hos mig och jag vet inte hur många hästar folk velat ge mig genom åren pga det. Samma med duktiga kollegor. Men det går ju liksom inte.
När man står där med ägare till känslig, utåtagerande häst med medicinska fynd så är det svårt att att rekommendera att sälja. Speciellt som man jobbat med en uppsjö sådana hästar som folk inte märker har ont, tycker är dum och plågar igenom saker hästen inte vill IOM att det gör ont etc. Den får byta ägare gång efter gång under kort tid.
Avlivas den så slipper den ju iaf det. För det är få som är duktiga som köper sådana hästar.

Jag ser nog problemet som att folk måste lära sig rida bättre och i många fall ändra fokus/plan. Ta lektioner och var inte så extremfixerad på tävling. Sätt grunderna, lär dig rida hästen lösgjord i balans. Allt för många vill rida svårare saker än de klarar. Och då blir det på bekostnad av lösgjordhet och balans.
Plus att folk måste lära sig varför det anses farligt att rida på ridbanan för mkt. Alla säger att böjda spår sliter. Det är bullshit! Det som sliter är att folk inte har system att påverka balansen i manken och hästen blir hängande på inner fram i böjda spår. Det sliter, obalansen.
Det gör folk onödigt rädda för böjda spår. Böjda spår är ju början till skolor. Och det man vill med en ridhäst är ju att den bär mer bak för att undvika skador. Det finns ingen samlande övning som är rak. Eller som ger korrekt effekt i spänning/hästen inte är lösgjord.

Sen ska folk rida ut IOM att alla säger att det är bra att variera/slippa böjda spår. Hästen kommer inte automatiskt bära upp sig och ryttare bättre för att man rider rakt fram på hyfsat platt underlag. Ska hästen naturligt på grund av terrängen balansera upp sig måste det vara rätt mycket mer terräng än de flesta rider i.

Vi gör alla en massa fel. Men för att vi ska bli bättre måste vi ju få veta vad vi gör fel och varför.
Många har en knepig bild av vad som bör göras för att hålla hästar friska.
Det behövs mer utbildning av både tränare och gemene man om hållbarhetsträning.

Jag både håller med och inte.

Jag är ju verksam en hel del inom rehab, problemlösning och dressyr. Och sambo som kiro i team med vet/tandis/sjukgymnast/kiro/hovis/rehabtränare etc åt DKs största försäkringsbolag som ”sista chansen”.
Och ja, jag håller med om att för många hästar avlivas. Vi som är yrkesverksamma antingen i form av tränare, tandläkare, kiro, tandis, vet etc pratar en del om det. Många veterinärer är eniga om att ca 90% som man avlivar är för att ryttaren rider sönder hästen.
Ja det avlivas för mycket! Men tyvärr ser jag inte tillräckligt många vettiga ställen att omplacera hästarna till.
Vissa av dem kräver sjukgymnastiskt upplägg i ridningen och en riktad träning som gemene man inte kan. Och det finns för få tränare som kan lära ut hållbar träning/sjukgymnastisk ridning. Samtidigt som folk tror att tränarna är bra.
Jag har tränat hästar med problematik som absolut skulle vara symptomfria hos mig och jag vet inte hur många hästar folk velat ge mig genom åren pga det. Samma med duktiga kollegor. Men det går ju liksom inte.
När man står där med ägare till känslig, utåtagerande häst med medicinska fynd så är det svårt att att rekommendera att sälja. Speciellt som man jobbat med en uppsjö sådana hästar som folk inte märker har ont, tycker är dum och plågar igenom saker hästen inte vill IOM att det gör ont etc. Den får byta ägare gång efter gång under kort tid.
Avlivas den så slipper den ju iaf det. För det är få som är duktiga som köper sådana hästar.

Jag ser nog problemet som att folk måste lära sig rida bättre och i många fall ändra fokus/plan. Ta lektioner och var inte så extremfixerad på tävling. Sätt grunderna, lär dig rida hästen lösgjord i balans. Allt för många vill rida svårare saker än de klarar. Och då blir det på bekostnad av lösgjordhet och balans.
Plus att folk måste lära sig varför det anses farligt att rida på ridbanan för mkt. Alla säger att böjda spår sliter. Det är bullshit! Det som sliter är att folk inte har system att påverka balansen i manken och hästen blir hängande på inner fram i böjda spår. Det sliter, obalansen.
Det gör folk onödigt rädda för böjda spår. Böjda spår är ju början till skolor. Och det man vill med en ridhäst är ju att den bär mer bak för att undvika skador. Det finns ingen samlande övning som är rak. Eller som ger korrekt effekt i spänning/hästen inte är lösgjord.

Sen ska folk rida ut IOM att alla säger att det är bra att variera/slippa böjda spår. Hästen kommer inte automatiskt bära upp sig och ryttare bättre för att man rider rakt fram på hyfsat platt underlag. Ska hästen naturligt på grund av terrängen balansera upp sig måste det vara rätt mycket mer terräng än de flesta rider i.

Vi gör alla en massa fel. Men för att vi ska bli bättre måste vi ju få veta vad vi gör fel och varför.
Många har en knepig bild av vad som bör göras för att hålla hästar friska.
Det behövs mer utbildning av både tränare och gemene man om hållbarhetsträning.
Problemet är att det typ inte finns tränare som kan lära ut grunderna. Jag är ingen expert, långt därifrån, men om tränaren inte ens kan lära ut en korrekt grundsits hur ska den då kunna lära ut balanserad ridning?

Alla är inte intresserade av att lära sig heller
Så sant men om tränaren inte ens försöker lära ut så kan man ju inte få med sig kunskapen.
Jag har alltså sett folk jag känner som jag VET vill lära sig saker sitta och rida ett helt pass i stolsits, med bäckenet helt felvinklat och överkroppen som balanserat upp det hela så sitsen blir helt vansinnig utan ett enda påpekande om sitsen. Jag har sett massor av folk som tränat som suttit uselt och inte en enda gång hört tränare, med ett undantag, säga ett ord om sitsen. Alla de kan inte var ointresserade utan något måste brista hos tränarna, och ja det rör sig om fler än en tränare

Så sant men om tränaren inte ens försöker lära ut så kan man ju inte få med sig kunskapen.
Jag har alltså sett folk jag känner som jag VET vill lära sig saker sitta och rida ett helt pass i stolsits, med bäckenet helt felvinklat och överkroppen som balanserat upp det hela så sitsen blir helt vansinnig utan ett enda påpekande om sitsen. Jag har sett massor av folk som tränat som suttit uselt och inte en enda gång hört tränare, med ett undantag, säga ett ord om sitsen. Alla de kan inte var ointresserade utan något måste brista hos tränarna, och ja det rör sig om fler än en tränare
Fast en tränare som inte korrigerar en felaktig sits är ju ingen tränare? Vad ska du träna på om hjälperna inte är rätt?

Jag håller delvis med, har inga direkta problem med att hästarna avlivas men tycker att det är problematiskt att användbarhetsförsäkringringarna gör det till en ekonomisk fråga och bidrar till en splittrad syn på veterinärvården och rehaben vid den typen av skador.

De gör det möjligt att köpa dyra hästar ”riskfritt” och ger ett ekonomiskt incitament att vid en skada få hästen utdömd snarare än såld för enklare ridning för en låg summa.

Jag ser inga problem i sig med att någon väljer att ta bort sin häst, och vill han ha sin häst till sport är det såklart tråkigt att stå med hästar som inte kan användas till det. Men jag kan tycka att den ekonomiska risken vid tex förslitningsskador är något man skulle få stå för själv.

Travet har ju en mindre omfattande användbarhetsförsäkring, någon som har insikt i hur det fungerar för dom?

Jag håller delvis med, har inga direkta problem med att hästarna avlivas men tycker att det är problematiskt att användbarhetsförsäkringringarna gör det till en ekonomisk fråga och bidrar till en splittrad syn på veterinärvården och rehaben vid den typen av skador.

De gör det möjligt att köpa dyra hästar ”riskfritt” och ger ett ekonomiskt incitament att vid en skada få hästen utdömd snarare än såld för enklare ridning för en låg summa.

Jag ser inga problem i sig med att någon väljer att ta bort sin häst, och vill han ha sin häst till sport är det såklart tråkigt att stå med hästar som inte kan användas till det. Men jag kan tycka att den ekonomiska risken vid tex förslitningsskador är något man skulle få stå för själv.

Travet har ju en mindre omfattande användbarhetsförsäkring, någon som har insikt i hur det fungerar för dom?
Här är ett exempel
Screenshot_20230701_195210_Samsung Notes.webp

Jag tycker du har en viktig poäng här. Livförsäkringen/användbarhetsförsäkringen borde kanske skrotas för hästarnas skull.

Jag tror det skulle "öka insatsen" så att färre köper dyrare häst än dom har råd att förlora. Färre kommer ta lån för att köpa häst. Och förhoppningsvis, motivationen blir högre till att inte rida sönder hästen för ens egen dumma drift att statustävla.

Jag tycker du har en viktig poäng här. Livförsäkringen/användbarhetsförsäkringen borde kanske skrotas för hästarnas skull.

Jag tror det skulle "öka insatsen" så att färre köper dyrare häst än dom har råd att förlora. Färre kommer ta lån för att köpa häst. Och förhoppningsvis, motivationen blir högre till att inte rida sönder hästen för ens egen dumma drift att statustävla.
Precis, i bästa fall skulle det kanske kunna leda till fokus på en mer hållbar hästhållning. Och eventuellt minska svårigheterna med att sälja ofta fullt fungerande hästar utan ”blanka papper” på besiktning och röntgen?

Livförsäkring vid tex olyckor, kolik eller liknande ser jag inga problem med.

Vet inte om travet är så mycket att jämföra med. Det är ju en inte obefintlig utslagning av hästar som inte håller för träningen eller som inte är tillräckligt snabba. De som man lägger pengar och energi på att rehabilitera är som jag förstått det till största delen de riktigt bra individerna.
Den stora skillnaden är väl att man inte får försäkringspengarna om man tar bort dem.

Problemet som jag ser det är att folk rider alldeles för ensidigt. Hade folk bara skrittat ut på lång tygel och låtit hästen sträcka ut sig i en framåt power-walk en gång i veckan så hade många av problemen varit lösta, men inte ens det klarar folk av. Eller människor som inte tycker att hästen behöver vila alls, utan vila handlar om att gå i skrittmaskinen 30 minuter eller rida ett lättare pass.

Rider man varierat är det heller inte samma krav på ryttarens jobb med lösgjordhet och balans eftersom man inte sätter samma spänningar i hästarna dag ut och dag in.

Och jag tänker fortfarande på projektet det stora försäkringsbolaget gjorde där det visade sig att många hästar blev friskförklarade efter långa viloperioder (ibland år) och behandling. Veterinären berättade att närmare 80% av hästarna i projektet (om jag minns rätt) faktiskt blev friska.
De kritiserade både veterinärer och ägare som inte tog mer ansvar, mellan raderna, och avslutade med att berätta att projektet blev för dyrt så det lades ner. Inte ens försäkringsbolaget ville alltså lägga pengar och tid på dessa hästar men ville att ägare skulle göra det.

Nä, jag håller med @EZMK.
Vi kanske är mer ansvarstagande än andra länder?
Det där projektet har jag funderat endel över. Jag är av åsikten att alla ska få en ärlig chans men jag undrar, hur många av dessa kom tillbaka på samma nivå? Är de fortfarande där efter ett, fem, tio år? Eller klarade de igångsättning och ridning ett halvår och gick sönder igen? Klarade de ett normalt hästliv eller behövde de en massa special? Hur upplevde hästarna rehabiliteringen? Hade de ont/led av lång boxvila/annat som de upplevde som jobbigt och isåfall hur länge i förhållande till förväntad livslängd? På vilken nivå var de och vilken utbildningsnivå hade ryttarna?

Jag har inte lyssnat på podden men jag undrar ändå, vem ska ta hand om alla halvtrasiga hästar om inte ens ägaren som förhoppningsvis har känslor för hästen vill/kan göra det och till vilket pris? Ekonomiskt och i lidande.

Jag ser helt klart hellre att hästen får somna in i trygghet hos sin människa än att harva runt hos någon som varken har kunskap eller pengar nog för att förhindra att hästen blir lidande. Eller bli en vandringspokal som säljs som hel av skruppelfria/okunniga och drivs till att prestera och när hästen protesterar säljs hen igen och igen. Det är inget roligt liv och en häst har rätt att kräva av oss att vi gör det bästa för hen. Ibland är det att få slippa.

Problemet som jag ser det är att folk rider alldeles för ensidigt. Hade folk bara skrittat ut på lång tygel och låtit hästen sträcka ut sig i en framåt power-walk en gång i veckan så hade många av problemen varit lösta, men inte ens det klarar folk av. Eller människor som inte tycker att hästen behöver vila alls, utan vila handlar om att gå i skrittmaskinen 30 minuter eller rida ett lättare pass.

Rider man varierat är det heller inte samma krav på ryttarens jobb med lösgjordhet och balans eftersom man inte sätter samma spänningar i hästarna dag ut och dag in.
Nu när du säger det så... Med tanke på hur extremt många hästar det finns där jag bor, och hur otroligt mycket jag är ute med mina hundar på promenader i områdena nära stallen vid alla möjliga tidpunkter på dygnet så är det märkligt att vi inte möter fler som rider ut. På ett sätt lite skönt, eftersom de ryttare som rider ut håller sig till gång- och cykelvägarna istället för ridvägarna (och inte bryr sig när hästarna bajsar utspritt över hela vägarna) men nog hade det varit bra för hästarna att komma ut och röra på sig annat än på ridbana lite då och då.

Det händer max någon gång per år att vi faktiskt möter ryttare ute. Och då behöver ryttarna här inte lasta hästarna och åka iväg för att ta sig till skog, de behöver bara välja att gå åt höger istället för vänster när de ger sig av från stallet så är de i skogen istället för i ridhuset.

Det där projektet har jag funderat endel över. Jag är av åsikten att alla ska få en ärlig chans men jag undrar, hur många av dessa kom tillbaka på samma nivå? Är de fortfarande där efter ett, fem, tio år? Eller klarade de igångsättning och ridning ett halvår och gick sönder igen? Klarade de ett normalt hästliv eller behövde de en massa special? Hur upplevde hästarna rehabiliteringen? Hade de ont/led av lång boxvila/annat som de upplevde som jobbigt och isåfall hur länge i förhållande till förväntad livslängd? På vilken nivå var de och vilken utbildningsnivå hade ryttarna?
Dom kom tillbaka till en bra nivå, många användes som skolhästar och höll fint. Vilken nivå dom var på när dom kom dit innan dom blev skadade vet jag dock inte men dom höll för ett vanligt hästliv med vanliga ryttare utan problem. Väldigt lyckat faktiskt, var kul att följa dom.

Problemet är att många har för bråttom och vill inte ge hästarna tiden det tar att komma tillbaka..tror jag. Det är inte att hästarna inte håller utan många ger inte hästarna rätt förutsättningar för att komma tillbaka, framförallt kanske inte har lust att ändra sin egen ridning och anpassa den efter hästens behov.

https://hastsverige.se/hast-manniska/profiler-i-hastsverige/hans-delling/

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 223
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 456
Senast: Wille
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka