Ja, "utan högre krav" för mig är snarare utan högre krav på samling eller hoppa högt.
I min värld är det det som sliter på hästarna, men vad vet en enkel "skogsmulle" som jag
Samling sliter absolut INTE! Det är en gammal skröna som kommer av att folk inte är redo för samling och inte får till det.
När du samlar måste hästen vara lösgjord för att den ska vinkla alla leder korrekt och inte få för lite vinkling i någon och för mycket i annan. Den måste också använda bålen till att tilta bäckenet så att den sätter sig.
Många försöker samla genom att bromsa och sätta i mer energi i hästen. Då tappar den korrekt formgivning, aktiverar fel muskler, spänner sig, får inte till samling och man riskerar överansträngdhet i lederna iom att inte alla leder tar upp belastningen utan det landar mer på vissa av dem.
Korrekt samling får bort vikt från frambenen som inte har möjlighet att fjädra. Bakbenen kan fjädra och därmed stötdämpa bättre. Man bör sträva efter att hästen ska bära mer bak för att få en hållbar häst.
Men du kan inte ha spänning i en häst och få till korrekt samling. Och det är ju just det som är det svåra, lösgjordheten/balansen. Sitter det är det inte svårt att samla de flesta hästar. Det är mkt mer teknik än folk tror och mycket mindre styrka än folk tror. Du kan så klart inte rida hur länge som helst i övningarna på en icke stark häst. Men en avställd och utbildad häst orkar absolut piaffera fint en liten stund tex.
Hoppa högt sliter så klart iom att hästen landar på frambenen som inte kan fjädra.
Det som dödar de flesta ridhästar är obalans, spänning och fart. Saktare tempo ger mindre skador iom att hästen får mindre negativt påslag så att säga i balanskontot som är på minus.
Sen är ju hästar olika känsliga. Min första ponny red jag väl som skit under ganska många år utan att han blev skadad. Och han blev ju 30 år och reds in i det sista. Det var förmodligen ren tur och tålig häst i ca 10 år.
Många rehabhästar jag haft kräver ju en otroligt mer noggrann sjukgymnastisk träning.