Manegehyra

Ela

Trådstartare
Hur mycket betalar ni i manegehyra?
Vad ingår?
Betalar ni per häst eller ryttare?
Någon rabatt vid flera hästar?
Hur betalar ni?
Hur har er klubb/anläggning koll på att man betalt?

Tacksam för svar :bow:
 
Jag betalar 50:- per gång eller 200:- i månaden.
Ingår är själva ridhuset med el och hinder, självklart även parkering.

Betalar per ekipage. Ingen koll på rabatter, är billigt nog som det är.

Lägger pengar med namn i kuvert.
Liten privat anläggning, det skulle märkas snabbt om man försöker fuska.
 
Jag betalar 60kr per gång eller 400 i månaden. Det ingår el, hinder, parkering, själva ridhuset samt ridbanan precis utanför.

Jag betalar per häst, det finns inga rabatter som jag vet om.

Kan betala både kontant med kuvert i en brevlåda i ridhuset, samt direkt till anläggningens konto. Det är en privat anläggning och står man i ett annat stall (som jag gör) så måste man presentera sig för ridhus-ägaren innan man får börja använda det så jag tror att de har relativt bra koll på om alla betalar.
 
Nu har jag inget kort och betalar då 60kr/gång
Nästa år blir det dock att köpa plusmedlemsskap för 700kr/år och då ingår medlemskap i ridklubben och att få använda anläggningen fritt då det inte det är ridlektioner etc. Brukar dock alltid finnas tider för det finns två ridhus och två utebanor.

Dock får man med detta medlemskap hjälpa till lite under året på tävlingar etc, men alternativet att betala för samma utan att hjälpa till tror jag ligger på 1500 eller nå så jag tycker det är en bra deal.
Engångsbetalniningar lägger man märkta i en låda i ridhuset, medlemskap och sånt betalas över nätet
 
Hur stora är de ridhus som ni betalar för?
Skulle större ridhus vara mer värt?
Om tillgång till resten av banorna ingick i priset, skulle det vara okej att betala mer?
Tex, stora banor och ridhus på riktigt bra underlag?
 
80 kr per gång, jag brukar betala per gång men man kan även köpa 10- kort, kvartal, halvår och helår. Halvår kostar 1100 och helår 2000 kr.
Tillgång till två ridhus, hinder etc. Det går att lösa manegekort på ryttaren så då kostar det ju inget extra även om man har 10 hästar att rida.
Betalar via faktura.
Om man betalar per gång så måste man maila innan varje gång.
Negativa är att man måste vara medlem i den klubben för att få lösa något annat än per gång och 10-kort.
 
Där jag stod innan hyrde vi in oss i ett privat ridhus intill stallet där vi stod. Vi betalade 3700 kr för 5 månader. Då ingick att vi fick rida i ridhuset när det inte va bokat. Detta var ett hoppstall så ridhuset var oftast fullt av hinder (inte jättekul om man ville annat än hoppa). Man betalar per ekipage. Kontant betalning.

Där jag står nu ingår ridhus men andra som vill kan hyra in sig för 400 kr i mån eller 60 kr per gång. Då ingår ridhus eller utebanan, hindermaterial finns men man måste plocka undan efter sig (självklarhet enligt mig) Tror man betalar per häst här. Betalar till deras Pg.
 
Jag betalar 1200 kr/år inklusive medlemsavgift på 300 kr för ett stort ridhus 80*40 (tror jag det är) med läktare och flera utebanor. Hinder, parkering och toa ingår

Kan också välja att betala medlemsavgift på 300 och 50 kr/gång
Icke medlemmar betalar 100kr/gång

Jag betalar per ryttare. Det finns familjerabatt.
Betalar in avgiften på bg.
 
Senast ändrad:
Dit jag åker är det 20 * 40.
Har bra utebana hemma så det gör ingen skillnad.

Viktigast för mig är att det är ett lugnt ställe. Vill helst rida ensam, max ett par stycken.
 
Där jag ridit tidigare, och kommer göra det denna vintern ìgen, har de olika hyror.

jan – mar 900 kr
apr – jun 500 kr
jul – sep 500 kr
okt – dec 1000 kr

Det får vara max 6 ekipage i ridhuset samtidigt. Man bokar innan så man vet hur det ser ut.

Ridhuset är 24x60m och isolerat (en gammal industri byggnad) och utebanan är 30x80m.

I anslutning till ridhuset finns en liten terrängbana och anlagda ridvägar, dock en annan förening men "ägs" av samma personer som har ridhuset.
 
Om jag vill rida på den lokala ridklubben, endast utomhusbanor men med stort material av hinder och man får oftast vara själv där, så måste man vara medlem i klubben, vilket kostar 200 kronor/år för senior tror jag, och sen ska man ha ett anläggningskort värt 250 kronor för hela året eller 50 kr/gång, det är knutet till hästägaren och då får "vem som helst" rida på hästen där.

Ibland åker vi till närmaste ridhus, som är privatägt. Det kostar också 50 kr/gång, vet faktiskt inte riktigt vad de tar och om de ens har anläggningskort, de flesta som rider där har förmodligen sina hästar installade på gården och därmed ingår kostnaden för ridhuset i deras stallhyra. Jag betalar i alla fall 50 kr för varje gång jag rider där, pengarna läggs i ett kuvert och sen i en postlåda. Ridhuset är jättefint, nytt och fräscht och gott om hinder ifall man vill hoppa. Eftersom jag pluggar på distans och tjejen som brukar följa med och köra jobbar oregelbundna arbetstider i vården så brukar vi kunna åka tidiga förmiddagar när det inte är så många andra som rider, och hittills har vi varit där helt själva.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej igen! Tänkte kolla med er om hur era matkostnader ser ut i genomsnitt per månad? Gärna ni som är ensamstående. Men ni andra får...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
5 914
Senast: Enya
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
787
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
823
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 763
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp