Om jag vill rida på den lokala ridklubben, endast utomhusbanor men med stort material av hinder och man får oftast vara själv där, så måste man vara medlem i klubben, vilket kostar 200 kronor/år för senior tror jag, och sen ska man ha ett anläggningskort värt 250 kronor för hela året eller 50 kr/gång, det är knutet till hästägaren och då får "vem som helst" rida på hästen där.
Ibland åker vi till närmaste ridhus, som är privatägt. Det kostar också 50 kr/gång, vet faktiskt inte riktigt vad de tar och om de ens har anläggningskort, de flesta som rider där har förmodligen sina hästar installade på gården och därmed ingår kostnaden för ridhuset i deras stallhyra. Jag betalar i alla fall 50 kr för varje gång jag rider där, pengarna läggs i ett kuvert och sen i en postlåda. Ridhuset är jättefint, nytt och fräscht och gott om hinder ifall man vill hoppa. Eftersom jag pluggar på distans och tjejen som brukar följa med och köra jobbar oregelbundna arbetstider i vården så brukar vi kunna åka tidiga förmiddagar när det inte är så många andra som rider, och hittills har vi varit där helt själva.