Mandela för dig?

golit

Trådstartare
Nelson Mandela, vem är han för dig?

för golit var han en påminnelse, ett perspektiv. Då, innan han blev frigiven om att det finns de som suttit fängslade längre än golits liv.

att fixa det, tänkte golit, som kunde fundera över hur sur han hade varit över en del saker under uppväxten, eller hur glad han varit över andra... att fixa det och sen gå och försonas.. Kräver sin man.
 
Sv: Mandela för dig?

Mandela har varit en stark symbol för mig under hela den tid jag vetat vem han är.
Jag jobbade aktivt här hemifrån med södra Afrikas frigörelse. Kan fortfarande nynna på "free, free Nelson Mandela..." ( http://www.youtube.com/watch?v=lCZKZILvE70 ) Hade pins med ANC och SWAPO. Fick nyhetsbrev direkt därifrån varje månad.

Han är en statsman. Att kunna stå stark efter så många års fängelse - det är fantastiskt.
 
Sv: Mandela för dig?

Jag känner igen mig i båda era svar.

Mandela som en symbol för något och hur jag aldrig i hela mitt liv hade köpt någon enda produkt från Sydafrika, och sedan började köpa vin därifrån.

Mandela som ett slags förankring i min egen livshistoria.

Och en påminnelse om vikten av att vara okuvlig.
 
Sv: Mandela för dig?

Jag känner igen mig i båda era svar.

Mandela som en symbol för något och hur jag aldrig i hela mitt liv hade köpt någon enda produkt från Sydafrika, och sedan började köpa vin därifrån.

Mandela som ett slags förankring i min egen livshistoria.

Och en påminnelse om vikten av att vara okuvlig.

stuff moderaterna did... NOT. Dvs bojkotten av Sydafrika, men golit minns konserverad frukt han köpte i Tyskland, tills han såg att den var från Syd-Afrika. Då smakade den illa.

... och hur han funderade i unga år över vilka de där RSA som fanns på gamla sportklipp kunde vara??
 
Sv: Mandela för dig?

Ändrar då jag läste fel.......

Håller med i både Petruskas och tantens inlägg, han är en man som gjort stort intryck i mitt liv.

/B
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
15 341
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 410
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 910
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
678
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp