Månads/veckopeng

Maira

Trådstartare
Jag har en dotter som började på gymnasiet nu.

Hur mycket ger ni era barn i motsvarande ålder i månadspeng?

Tänkte att hon får sköta sitt studiebidrag själv, men då ska ju det användas till kläder osv. Hur mycket är skäligt att ge utöver det?

Sv: Månads/veckopeng

Hur mycket lägger du på dig själv per månad?

Jag skulle inte ge ett öre över studiebidraget. Kanske hjälpa till vid dyrare inköp som vinterjacka eller liknande. Vinterjackor kan man f.ö ha samma i flera år, men det vet kanske inte dagens tonåringar om :rofl:

Jag fick HALVA studiebidraget och betalade allt själv även vinterjackor :) Jag tog studenten för 10 år sedan då studiebidraget låg på 925 kr eller var det 995 kr? Jag fick i vart fall 500 kr men jobbade ihop 500-2000 kr extra genom helgjobb :)

Studiebidraget räcker till mer än kläder. Jag fick bara det och betalade alla kläder, prylar, nöjen och mina träningar och tävlingar med hästen själv. Det var för drygt 2 år sen så jättestor skillnad kan det inte vara. Man fick helt enkelt prioritera. Bra att lära sig hantera pengar själv från början.

Jag anser att det är positivt att ge barnet sitt studiebidrag. Det tillåter dom en möjlighet att lära sig ta ansvar för pengar. Vinterjackor (jackor av alla deras slagtycker jag passar in i min åsikt) och skor kan föräldern gärna få hjälpa till med iochmed att dessa saker är ganska dyra. Men såklart inte hur många skor och jackor in i detta ämne utan ett vettigt antal som är till för vardagsbruk.

Den dag jag fyllde 18 år fick jag hela studiebidraget, men då skulle jag även betala allt själv. Sen var det bara till att spara så mycket som möjligt från sommarjobben och extrajobben.

Innan 18 fick jag ungefär halva studiebidraget, men då behövde jag inte köpa varken kläder, skor eller hygeinartiklar. Ville jag ha nått dyrare klädesplagg eller nått annat speciellt fick jag spara ihop till det.

Så tror nog det räcker om din dotter får studiebidraget, det räcker, som någon sa, måste lära sig prioritera

Jag fick så mkt pengar att jag inte ens vågar tänka på hur mkt de blev på en månad :o

Fick studiebidraget, sen pengar till busskort och mat. Sen tog kanske pengarna slut å då fick jag lite till. Ibland var de pengar över.

När jag flytta hem till pojkvännen fick jag 3.000kr (då inkl. inackorderingstillägget!!), 500 kr gick till busskort och 1.000kr till hyra.

Jag skulle inte ge ett öre över studiebidraget. Kanske hjälpa till vid dyrare inköp som vinterjacka eller liknande. Vinterjackor kan man f.ö ha samma i flera år, men det vet kanske inte dagens tonåringar om :rofl:
Jag håller med. Studiebidraget räcker gott och väl, och då tycker jag barnet ska hjälpa till hemma lite också.

Jag fick studiebidraget och betalade det mesta själv, dock hjälpte pappa till med stallhyran i perioder. Så fort jag fick möjlighet tog jag extrajobb och betalade hästen själv. Det tycker jag man bör göra, tex dela reklam/gp på helger osv :D

Min 16-åring har de sista åren fått 500 till att ha som fickpengar som tack för att hon hjälpt till med hästarna , resten av barnbidraget har jag lagt undan, sen efter 3-4 månader har hon fått de pengarna och köpt kläder och sånt hon vill ha.

Skor och jacka varje ny säsong har jag köpt.

Nu flyttade hon till pappan för att gå gymnasiet i stan så då får hon hela studiebidraget.

Det är fullt tillräckligt med studiebidraget.
Vill hon ha mer så kan hon väl jobba extra?
Själv fick jag hela studiebidraget när jag var 16 och betalade ALLT själv.
Började i samma veva jobba extra på kvällar och helger.
Det har jag haft mycket nytta av senare iom att jag lärt mig tänka ekonomiskt och haft lättare att få jobb.

Min dotter började också gymnasiet nu. Hon får studiebidraget. Det ska räcka till allt. Mobil, kläder, nöjen osv. Hon jobbar lite på helgerna och har jobbat i sommar så hon har gott om pengar som reserv. Busskort får hon av kommunen eftersom hon studerar i grannkommunen.

Det beror väl på hur god ekonomi er familj har. Det som är skäligt för en familj kan vara för lite för en annan och för mycket för en tredje.

För egen del kan jag tycka att barnet får studiebidraget till nöjen, smink, mobil och annat onödigt. Nödvändiga saker såsom basbehovet av kläder och skor skulle jag som förälder fortfarande betala, om jag nu hade barn. 1000 spänn är väl ungefär vad jag själv har som fickpeng till onödiga prylar och nöjen varje månad. Ska jag ta det nödvändiga saker såsom kläder så gör jag nog av med en tusenlapp till.

Min, som är i gymnaiseåldern har fått hela studiebidraget själv att spendera som han vill. Vi föräldrar har köpt det nödvändiga i kläd & skoväg + skjutit till extra om det behövts vid något tillfälle.

Studiebidraget täcker inte allt i en tonårings liv på en månad. Långt ifrån och så länge barnen går i skolan och bor hemma anser jag det vara min skyldighet som förälder att tillgodose (allra minst) basbehoven och det gör jag med glädje dessutom!

Senast ändrad:

Min dotter får studiebidraget och har fått det sedan hon var 13, jag betalar allt för hennes häst och allt övrigt får hon klara sig med studiebidraget.
Jag har själv inte 1000 kr som jag kan göra vad jag vill för, typ köpa kläder och dylikt.
Hade jag haft bättre ekonomi hade min dotter haft det också men nu får studiebidraget räcka.

jag fick barnbirdraget/Studiebidraget från högstadiet. Betalade kläder och "nöjen, smink, mobil och annat onödigt" som någon skrev, däremot dyrare kläder som vinterjackor och skor fick jag hjälp med om det behövdes. Ridlektioner sponsrade mina föräldrar. Upplevde aldrig att jag fick för lite pengar.

Min son som också går första året får sitt studiebidrag, då får han sköta det sjäkv, både klädinköp, telefon o annat. Kan hjälpa till med lite dyrare inköp tex vinterjacka.

Jag började få hela mitt studiebidrag i början av högstadiet. Samtidigt fick jag börja betala ALLT själv. Kläder inkl dyrare inköp som vinterjackor, busskort, festivaler, konserter, ridlektioner på ridskolan (2 ggr/v) och senare hästens alla kostnader.

Jag önskade mig större nödvändiga saker till jul och födelsedag. Min mor och jag köpte ofta kläder till mig på rean efter jul som jag sedan fick ”glömma bort” och få på min födelsedag (jag fick ju då mer kläder). Jag lärde mig att prioritera och spara. Sedan sommarjobbade jag för första gången när jag var 14 år.

Ska tillägga att min familj hade mycket god ekonomi. Men mina föräldrar ansåg att vi skulle lära oss värdet på pengar. Något som faktiskt fungerade. Jag märkte en stor skillnad på mig och mina jämnårigas hantering av pengar under gymnasiet. Det var trotts, att jag igenom hästen hade mycket högre omkostnader än mina vänner, ofta jag som hade pengar att bjuda på fika. Det är till och med idag, många år senare, en avsevärd skillnad på mig och min sambos sätt att hantera pengar (han fick helt andra ekonomiska tillgångar).

Timmen är sen och Svartfot kan inte sova (har även morgonfodring i morgon) :cry:. Men därför är nog språket lite si och så.

Senast ändrad:

Jag har ju inget så gammalt barn, men tycker ändå att studiebidraget är vettigt att få förfoga fritt över. Har hon ett dyrt intresse, t ex egen häst e d behövs sponsring med det såklart, och även vid dyrare, viktiga saker som vinterjacka osv.

Jag gick ut gymnasiet för ett år sedan och jag fick studiebidraget (950, sen 1050) under hela. Det räckte och blev över för allting.

Sen om jag skulle göra större inköp såsom vinterjacka etc kunde mamma ge mig ett bidrag. Men aldrig att jag bad om mer pengar om bidraget var slut.

Man måste lära sig att handskas med pengar.

(Sen sommarjobbade jag genom hela gymnasiet så jag hade ju pengar över därifrån om jag skulle köpa någonting större. Men annars rörde jag inte de pengarna, sparade dem för en resa.)

Senast ändrad:

När mina döttrar började på gymnasiet så fick de studiebidraget.

De skulle då betala mobilräkning, del av busskort, alla kläder samt nöjen.
De har sommarjobbat varje sommar sedan de vara 13 år. Och sista året på gymnasiet så skaffade bägge två extrajobb.

Jag betalade hela hästeriet. Dock så skötte de en tredjedel var av alla sysslor.

För egen del kan jag tycka att barnet får studiebidraget till nöjen, smink, mobil och annat onödigt. Nödvändiga saker såsom basbehovet av kläder och skor skulle jag som förälder fortfarande betala, om jag nu hade barn.

Du beskrev ungefär så som jag haft under min uppväxt.

Jag förfogade fritt över mitt studiebidrag som skulle täcka nöjen, smink och kläder som jag eg inte var i behova av m.m

Kläder som jag var i behova av, dyrare inköp, hästen och mobil betalade mina föräldrar.

Jag hoppas också att vi kommer köra ungefär detsamma när Ella når upp till den åldern :)

Liknande trådar

Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 425
Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 388
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 292
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka