Månads/veckopeng

Sv: Månads/veckopeng

kl

Hoppar in från U.

Jag har nyss börjat gymnasiet och får mitt studiebidrag, enbart! Har 2 olika konton, ett klädkonto där jag sätter in ca 700:- varje månad och ett annat konto för övriga nöjen där resten av pengarna åker in.

Jag klarar mig bra på detta och får väl lite då och då en extra peng om jag skulle behöva av mina föräldrar (men alltsom allt blir det väl MAX 1500:-/månad)

Jag tycker att det är viktigare att ställa frågan vilken ekonomi FAMILJEN har. Jag som är ensamstående kan såklart inte bidraga med lika mycket som en familj där det finns två inkomsttagare. En som är arbetslös eller sjukpensionär kan naturligtvis inte bidraga med någonting alls utöver studiebidrag, kanske rentav måste en stor del av det gå till att skaffa mat till bordet. Det är inte ungdomarnas behov som ska styra, utan betalningsförmågan i hushållet.

FAst just i den här tråden tolkade jag det som om TS inte hade "kniven på strupen" vad det gällde ekonomin, utan att hon mer undrade vad som skulle vara en rimlig summa för dottern att förfoga över själv

FAst just i den här tråden tolkade jag det som om TS inte hade "kniven på strupen" vad det gällde ekonomin, utan att hon mer undrade vad som skulle vara en rimlig summa för dottern att förfoga över själv

Därmed inte sagt att övriga kommentarer inte är tillåtna? :confused:

Du beskrev ungefär så som jag haft under min uppväxt.

Jag förfogade fritt över mitt studiebidrag som skulle täcka nöjen, smink och kläder som jag eg inte var i behova av m.m

Kläder som jag var i behova av, dyrare inköp, hästen och mobil betalade mina föräldrar.

Ungefär så hade jag det, och min syster som nu börjar gymnasiet likaså. Har fungerat/fungerar bra.

Under gymnasiet hade jag studiebidraget. När jag ville ha pengar utöver det skaffade jag jobb.

Betalade kläder, telefon, djuren och nöjen.

Edit: Ridlektioner och busskort betalade mina föräldrar. Och självklart mat, men skulle jag iväg så var det oftast "ta med matsäck eller betala själv".

Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 425
Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 388
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 292
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka