Ja klart att det finns män som sköter mkt i hemmet. Det är väl en annan sak?Min sambo har varit hemmaman åt mig, men han försörjde sig själv samtidigt.
D.v.s. han gjorde allt medan jag bara åkte till jobbet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja klart att det finns män som sköter mkt i hemmet. Det är väl en annan sak?Min sambo har varit hemmaman åt mig, men han försörjde sig själv samtidigt.
D.v.s. han gjorde allt medan jag bara åkte till jobbet.
Ang varför det inte är lika vanligt med det omvända..
Det finns nog en hel hög kvinnor som försörjer män, men det blir troligen lute annorlunda.
Kvinnor "ska" ju vara generösa, omhändertagande och givmilda. Jag tror inte att de lika ofta agerar ut i bitterhet efter att relationen slutat. Och kanske inte heller ställer samma krav på männen som blir försörjda?
Hur många av dessa män är sk hemmamän inkl hårt arbete m hus och barn? Och hur många lämnar en stor del av arbetet till kvinnan även fast atg hon står för hela inkomsten?
Jag har inte statistik nej men jag har en tydlig uppfattning i frågan iaf. Jag TROR att det är vanligare att kvinnor som blir försörjda också sköter all markservice än att män som blir försörjde gör det. Jag tror att det finns en andel kvinnor som både står för försörjning OCH sköter barn och hem medans männen typ.. kollar på fotboll?Jag vet inte, vet du? Vet du hur och varför det görs på det sätt som det görs?
Men det är väl samma sak?Ja klart att det finns män som sköter mkt i hemmet. Det är väl en annan sak?
Fast jag skrev ju om män som blir försörjda/kvinnor som försörjer män. Och jag har aldrig påstått att alla dessa män/kvinnor beter sig lika, självklart finns variationer.Men det är väl samma sak?
Han var hemma och skötte allt medan jag var den som åkte till ett arbete.
Jag behövde dock inte försörja honom då han hade egna inkomster.
Men det var samtidigt den patriarkala strukturen fast omvänt.Fast jag skrev ju om män som blir försörjda/kvinnor som försörjer män
Jag tror inte att det är lika vanligt att kvinnor försörjer män. Jag tror att det är mycket vanligare att en kvinna som blir försörjd av en man är en kvinna helt utan utbildning eller större karriärsmöjligheter eller ambitioner än män som blir försörjda.Jag har inte statistik nej men jag har en tydlig uppfattning i frågan iaf. Jag TROR att det är vanligare att kvinnor som blir försörjda också sköter all markservice än att män som blir försörjde gör det. Jag tror att det finns en andel kvinnor som både står för försörjning OCH sköter barn och hem medans männen typ.. kollar på fotboll?
Så du ser inga strukturella problem i det alls då?Oavsett vilket som är vanligast så är det trots allt mellan två vuxna människor och förhoppningsvis utan tvång.
Ja så är det nog.Jag tror att det är mycket vanligare att en kvinna som blir försörjd av en man är en kvinna helt utan utbildning eller större karriärsmöjligheter eller ambitioner än män som blir försörjda.
Nej inte direkt. Om det är något båda är nöjda med så är det bra och om man inte är nöjd med det så är det något mellan dessa personer att lösa. Vad skulle det strukturella problemet bestå utav?Så du ser inga strukturella problem i det alls då?
Liten utvikning.Jag tror inte att det är lika vanligt att kvinnor försörjer män. Jag tror att det är mycket vanligare att en kvinna som blir försörjd av en man är en kvinna helt utan utbildning eller större karriärsmöjligheter eller ambitioner än män som blir försörjda.
Dvs det är mycket vanligare att den rika mannen försörjer kassörskan från ica än att den rika kvinnan försörjer kassören från ica.
Oavsett vilket som är vanligast så är det trots allt mellan två vuxna människor och förhoppningsvis utan tvång.
Liten utvikning.
jag känner flera män - för många för att det ska kännas som en tillfällighet - som är välutbildade och välbetalda och som är tillsammans med vackra men inte lika välutbildade kvinnor. Kvinnor som dessutom står för all markservice.
Kamratgänget diskuterade det mer än en gäng. Vad dessa briljanta personer kunde ha gemensamt med de kvinnorna. De samtal vi observerade var dessutom helt andra än de vi normalt förde i kamratkretsen. Samtalet med kvinnan var ...enklare, inte lika djuplodande. Vi funderade på om det var så att de där männen hade någon sorts tillfredsställelse i att inte ha en jämbördig disskussionspartner i hemmet.
Jag kan tänka att det är lättare att leva med någon man beundrar än att leva med någon man ser ner på?Samma tillfredställelse gäller väl isf för kvinnorna? Vad har kvinnorna gemensamt med mannen?
Liten utvikning.
jag känner flera män - för många för att det ska kännas som en tillfällighet - som är välutbildade och välbetalda och som är tillsammans med vackra men inte lika välutbildade kvinnor. Kvinnor som dessutom står för all markservice.
Kamratgänget diskuterade det mer än en gäng. Vad dessa briljanta personer kunde ha gemensamt med de kvinnorna. De samtal vi observerade var dessutom helt andra än de vi normalt förde i kamratkretsen. Samtalet med kvinnan var ...enklare, inte lika djuplodande. Vi funderade på om det var så att de där männen hade någon sorts tillfredsställelse i att inte ha en jämbördig disskussionspartner i hemmet.
Det där har jag faktiskt också undrat över.Samma tillfredställelse gäller väl isf för kvinnorna? Vad har kvinnorna gemensamt med mannen?
Då blir det två följdfrågor för mig. Varför förutsätter du att männen ser ner på kvinnorna? Hur kommer det sig att kvinnor oftare lyckas bli ihop med män som man beundrar?Jag kan tänka att det är lättare att leva med någon man beundrar än att leva med någon man ser ner på?
Det är bra att ni bygger patriarkatet åt männen! Det kanske inte är så konstigt att männen oftast inte hittar nycklar till huset som patriarkatet byggde när byggherren(kvinnan) är en annan!Det där har jag också funderat på ibland. Det är väl samma visa som vanligt, de här männen ser inte kvinnor (åtminstone inte deras partner) som människor, vänner, utan som just Kvinnor, nåt som man ska ha. Kvinnan är ingen samtalspartner i djupa diskussioner utan nån man delar huset med, som fixar med mat och som man ligger med ibland och skaffar barn med - allt det där praktiska och jordnära. Hon varken behöver eller bör ha nåt intressant att säga. Samtal har man med andra, företrädesvis män.
Det är bra att ni bygger patriarkatet åt männen! Det kanske inte är så konstigt att männen oftast inte hittar nycklar till huset som patriarkatet byggde när byggherren(kvinnan) är en annan!