Man häpnar!

Sv: Man häpnar!

okej, creds för att de tog det på allvar, men fy fa* för hur de behandlade den oskyldiga familjen!!! hur fn kan man hålla på sådär... jag blir rädd och ledsen av att läsa det!

Tråkigt när man läser om kvinnor som blir misshandlade som inte får någon hjälp alls, och så detta paret som inte gjort nåt fel som blir inspärrade och misstänkta för värsta grejjerna. Någon har gjort jättefel här, hoppas det kommer fram vem. Stackars familj!

I 995 fall av 1000 är det misshandel när ett spädbarn har en fraktur på ett långt rörben.
I 4 av 1000 fall är det en riktig olyckshändelse.
I ett fall av 1000 har barnet osteogenesis imperfecta. Och i de flesta av de fallen är sjukdomen redan känd eftersom den nästan alltid är ärftlig.

(inga exakta statistiska siffror, men för att ge en bild av "vanligheterna")

Vad tycker ni att man ska förutsätta i första hand?

Visst är det synd om just denna familj, men en sån här artikel innebär att fler barn blir kvar i misshandlande familjer eftersom "det kan ju vara OI"

Ja usch stackars familj :(

Men som sagt, OM det rör sig om misshandel så hur skulle man göra då ... ? Sånt här är svårt. Alltid kommer ju någon i kläm. Men att man får frihetsberöva folk utan en dom tycker jag känns märkligt.

Jag vet också om siffrorna. Men om den första behandlande läkaren, i detta fallet, tror att det rör sig om benskörhet, hur kommer det sig att man inte kollar upp det då? Eftersom läkaren även skrev att det inte fanns NÅGRA tecken på att skadan kan ha uppkommit genom misshandel?

Fast det står såhär längre ner i artikeln:

"Men varför utreddes inte benskörheten?

- Det gjordes utredningar på Drottning Silvias barnsjukhus där man inte fann några tecken på skelettskörhet. Man såg från sjukhuset sida ingen anledning då att gå vidare med noggrannare utredningar bland annat av kostnadsskäl. Men jag vill trycka på att sjukhuset gör sin medicinska utredning och socialtjänsten den sociala utredningen."

Samtidigt som;

"Liams arm var bruten men det märkliga var att den var bruten rakt av. Några andra skador hade han inte. Inte ens något blåmärke. Liam undersöks och det finns inga andra tecken på att han skulle ha varit utsatt för misshandel, säger AnnSofi.

I de första journalanteckningarna från sjukhuset skriver läkaren att det är möjligt att Liam lider av benskörhet. I ett intyg skriver läkaren att skadan inte kan ha uppkommit vid ett normalt handhavande av ett barn i Liams ålder
"

Vi är tvungna att anmäla till sociala myndigheter om vi misstänker att barn under 18 år far illa.

Hur en enskild läkare har bedömt fallet och hur denne har uttryckt sig är svårt för mig att veta.

Många tar nog till tanken att det kan vara benskörhet, inför sin egen ångest när det gäller misshandlade barn.

Är det verkligen sjukvården som hanterat den här familjen "fel"?

Hur en enskild läkare har bedömt fallet och hur denne har uttryckt sig är svårt för mig att veta.

Många tar nog till tanken att det kan vara benskörhet, inför sin egen ångest när det gäller misshandlade barn.

Är det verkligen sjukvården som hanterat den här familjen "fel"?

Var har jag skrivit att det är sjukvårdens fel?? Jag anser att soc kanske kunde ha uträtt spåret den första läkaren var inne på och tro att denne faktiskt kunde har rätt, när ingenting annat tydde på misshandel.

Vi måste också anmäla vid misstanke och sen är jag också väl medveten om mörktalet inom misshandelsfall etc.

:)

KL
Han blev ju inte dömd och fram tills dess ska man ju anses vara oskyldig.
Jag ser inte vad som gick fel,flera olika bedömningar ligger till grund för handhavandet och då är det naturligt att det blir lite snårigt.

Sorgligt att det blev så fel,sorgligt att bebisen är sjuk och mest sorgligt att det skrivs om det på det här sättet.Risken finns ju att någon tror att soc gjort fel och inte vågar agera nästa gång.

Sedan tycker jag skadeståndskraven är rent löjliga,betydligt mer än Arboga.

Det är möjligt att just du inte skrivit exakt det, men det framgår mer eller mindre tydligt i flera inlägg.

Vill mig minnas att en mamma o pappa körde sin dotter till sjukhus för det var något fel, minns ej vad. Analen var slapp och pappan misstänkes för sexuella övergrepp. Det ordnade sig till slut och pappan var inte längre misstänkt.

Bra sjukvård vi har .. *not*.. förvisso är det väl bra att de tar allt på allvar, men att anklaga någon? Då går man för långt.

Som en av dem som INTE togs omhand när hon borde kan jag bara säga att sjukvården är jättebra och skall anmäla vid MISSTANKE. Sedan är det soc som skall utreda och en DOMSTOL som skall döma.
Jag fattar inte hur man bara kan få frihetsberöva folk och/eller tvinga dem ur sina hus för en misstanke? Måste det inte finnas en dom?

Bra sjukvård vi har .. *not*.. förvisso är det väl bra att de tar allt på allvar, men att anklaga någon? Då går man för långt.

Sjukvården anklagar ingen, men sjukvården har skyldighet att anmäla till sociala myndigheter vid misstanke om att ett barn far illa.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 212
Senast: Linn-Nora
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 165
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar