Delvis kl
Jag tycker att det är fruktansvärt det som har hänt familjen men ställer mej ändå väldigt frågande till varför det har blivit som det har blivit?!
Jag vet flera fall där föräldrarna öppet har misshandlat sina barn, bl.a ett fall där just överarmbenet var rakt av, där barnet hade mycket märken, sår och blåmärken, barnet försökte skydda huvudet varje gång någon höjde rösten, där familjen inte blev utredd av soc. trots upprepade anmälningar.
Är det helt upp till enskilda handläggare att bestämma om anmälan ska tas vidare eller läggas ner?
Och var finns i såfall dessa handläggare när barn själva kommer till soc. och förklarar långvarig misshandel/övergrepp där barnet med ett leénde och en klapp på huvudet skickas hem till förövarna? Med förklaringen att barnet har livlig fantasi?
Hur kan det ens förekomma?
Jag vet flera fall där sjukvården upprepade gånger anmält att de misstänker misshandel/andra övergrepp där det absolut inte har hänt något alls.
Jag har väldigt svårt att förstå hur det kan bli så? I det här aktuella fallet i tidningsartikeln kommer det också fram att personer runt om familjen har tillfrågats om sin syn, hur kan de personerna veta vad som händer när människor är ensamma med sina barn?
Beror det fortfarande på vem man känner/inte känner hur man blir bedömd på soc? Vad för status man har i samhället?