Man för liten ponny

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Linas matte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 485
L

Linas matte

Hur har ni manen på era SMÅ ponnysar? Vår har tjock man som är väl lång nu och jag funderar på vad man kan hitta på. Kan man tunna den bra på något vis? Jag har gjort det tidigare på annan ponny men det var ju ett evinnerligt jobb och denna ponny har ännu tjockare man. Klippa eller ej och hur i så fall?
Visa gärna bilder på era småttingars man.

Sv: Man för liten ponny

Inte klippa en tjock man, de ser inte sluga ut!

Ryck den eller låt den vara. Och ja det är ett mastodontjobb att rycka ner en tjock man, men sen är det rätt lätt om man håller efter det.

Men akta dig för genvägar i form av trimknivar och urtunningssaxar, det straffar sig i längden.

Så ryck ner den om du vill tunna ut den.

kamma igenom manen mkt. och ofta, det "rycker ur" manen väldigt ;)

Förra gången jag gjorde detta så tog jag och ryckte en hel del i mitten (om man nu kan säga så) lagret av manen. Eller är det bättre att ta översidan eller under istället?

Använde ingen kniv eller sax utan bara mina stackars fingrar.

Du rycker ju, om du vill korta den med, vilket jag antar du vill eftersom du skriver den är väl lång, de längsta stråna? Sen om de är placerade underst, överst eller mitt emellan i själva manen spelar ju ingen roll, utan du rycker de längsta stråna hela tiden, tills du är nöjd. Är manen väldigt lång och/eller har väldigt slitna 'toppar' kan man klippa lite FÖRSIKTIGT först och få av värsta spretet.

Tejpa fingrarna eller ta hjälp av kam så blir det lite behagligare för händerna =)

Jag brukar klippa ur lite underifrån, då tunnas den ur lite plus att det blir en "luftficka" under, bra så att de inte blir så varma där!

Fölrufs kallar vi detta! Något lång just här... Trimkniv är redskapet för denna frisyr. Funkar strålande.

http://i142.photobucket.com/albums/r108/beverlyV/Tummelisa1.jpg

Tummelisa1.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 153
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 444
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 300
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 943
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka