Sv: Mammor!
Min förlossningsberättelse:
http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-52/b82763.html
Under förlossningen tänkte jag bara på att slappna av, speciellt i benen och andas. Sen att ta bort lustgasmasken så fort värken börja gå över för att inte bli helt borta
Dag 1 så åt Rasmus på bb och det kändes i brösten att han sög ordentligt.
Sen sov han hela dagen, jobbigt att komma till världen.
Dag 2 så åt han var 4e timme, kändes verkligen tomt i brösten men han kissade = får i sig mat. Sen kom första bajset ut och det är bra kletigt
Dag 3 är han lite gul, bb på väg kommer ut och visar mig hur man handmjölkar och vi matade honom med sked för han skulle börja äta sen åt han från bröstet.
Dag 4 rann mjölken till och brösten är stenhårda och mega stora och gör jätte ont, men de lägger sig.
Mjölksamlare är suverän att ha på andra bröstet när bebis äter, jag fyllde 1 hel kopp + att det svämmade över varje gång han åt
Sen ska barnet lära sig skillnad på dag och natt, på dagen ska det vara intressant att vara vaken, ljust, mycket att titta på mycket ljud, även när bebis sover ska man inte va rädd för å typ dammsuga osv.
På natten ska det vara tråkigt, vi har en svag nattlampa bara som lyser tillräckligt för jag ska kunna amma på natten.
Rasmus är väldigt tuttig av sig så han har fått börja med napp för att inte snutta sönder mina bröstvårtor. Den spottar han ut sen när han fått nog och "tung-snuttar" istället. Är han hungrig funkar inte napp!
Jag mjölkar alltid ut lite innan han börjar amma för mjölken ska rinna lättare och sen smörjer jag in bröstvårtorna efteråt med mjölk.
Kläder *hrm* Rasmus skulle jag helst bara vela ha blöja på eftersom han alltid äter för mkt och spyr trots att han rapas ordentligt
Vissa plagg i stl. 50 har han vuxit ur nu redan. Är 18 dagar och var 48 cm när han föddes.
Edit: Jag ammar oxå liggande i sängen på natten, så jag kan sova samtidigt! På dagarna så kan jag amma sittandes framför datorn eller halvliggandes i soffan med honom liggandes från bröstet och ner mot motsatta sidas ben. Då ligger han mer upprätt och luften han får i sig hamnar överst i magen och han rapar väldigt lätt efter det.