miss_kala

Trådstartare
Alla mammor, erfarna och nyblivna! Jag vill höra era bästa råd och tips om allt vad gäller förlossning och tiden efter, amning och mat i övrigt, spädbarnstiden, prylar, kläder.. ALLT!
Vad hade ni velat veta innan ni fick barn? Vad fick ni höra som inte alls stämde för er?
Pappor är naturligtvis välkomna att svara också. ;)

Miss Kala, dräktig och vetgirig :D
 
Sv: Mammor!

Jag hade önskat att jag vetat hur skönt det kan vara att amma liggande. Varje natt med första killen gick jag upp alla gånger, satte mig i soffan, och sedan tillbaka till sängen. När jag väl började försöka så var det svårt att få till det. Med andra barnet började jag ligga och amma direkt, kalasskönt att inte behöva lämna sängen och amma.

Så mitt tips är; fram för liggande amning :bump:
 
Sv: Mammor!

Min förlossningsberättelse:
http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-52/b82763.html

Under förlossningen tänkte jag bara på att slappna av, speciellt i benen och andas. Sen att ta bort lustgasmasken så fort värken börja gå över för att inte bli helt borta ;)

Dag 1 så åt Rasmus på bb och det kändes i brösten att han sög ordentligt.
Sen sov han hela dagen, jobbigt att komma till världen.

Dag 2 så åt han var 4e timme, kändes verkligen tomt i brösten men han kissade = får i sig mat. Sen kom första bajset ut och det är bra kletigt ;)

Dag 3 är han lite gul, bb på väg kommer ut och visar mig hur man handmjölkar och vi matade honom med sked för han skulle börja äta sen åt han från bröstet.

Dag 4 rann mjölken till och brösten är stenhårda och mega stora och gör jätte ont, men de lägger sig.

Mjölksamlare är suverän att ha på andra bröstet när bebis äter, jag fyllde 1 hel kopp + att det svämmade över varje gång han åt :eek:

Sen ska barnet lära sig skillnad på dag och natt, på dagen ska det vara intressant att vara vaken, ljust, mycket att titta på mycket ljud, även när bebis sover ska man inte va rädd för å typ dammsuga osv.
På natten ska det vara tråkigt, vi har en svag nattlampa bara som lyser tillräckligt för jag ska kunna amma på natten.

Rasmus är väldigt tuttig av sig så han har fått börja med napp för att inte snutta sönder mina bröstvårtor. Den spottar han ut sen när han fått nog och "tung-snuttar" istället. Är han hungrig funkar inte napp!

Jag mjölkar alltid ut lite innan han börjar amma för mjölken ska rinna lättare och sen smörjer jag in bröstvårtorna efteråt med mjölk.

Kläder *hrm* Rasmus skulle jag helst bara vela ha blöja på eftersom han alltid äter för mkt och spyr trots att han rapas ordentligt ;) Vissa plagg i stl. 50 har han vuxit ur nu redan. Är 18 dagar och var 48 cm när han föddes.


Edit: Jag ammar oxå liggande i sängen på natten, så jag kan sova samtidigt! På dagarna så kan jag amma sittandes framför datorn eller halvliggandes i soffan med honom liggandes från bröstet och ner mot motsatta sidas ben. Då ligger han mer upprätt och luften han får i sig hamnar överst i magen och han rapar väldigt lätt efter det.
 
Sv: Mammor!

Hur är det där med rapningen? Måste man se till att få en rap efter maten? Har för mig att en kompis sa att det inte "är så längre"..eller nåt.. nya råd och rön hela tiden..! :confused:

Bra tips!! Mer!!:bump:
 
Sv: Mammor!

Fast jag kanske är knäpp eller en "super kvinna" för jag tyckte inte det gjorde ont att föda ;)

miss_kala Är nog väldigt olika, halv ligger jag när jag ammar så brukar han rapa under matningen och då rapar jag honom inte. Annars tar jag alltid upp honom högt på axeln och klappar honom på rumpan och sen strycker handne upp över ryggen. Inte alltid han rapar men oftast.

Gör jag inte så så kaskad-kräks han ;)


Ha handdukar i hela huset! Vill man inte bli ner kräkt av min bebis är det handduk som gäller för å skydda kläderna, han kräks nästan efter varje mål mat.

Blir det en pojke så ha en handduk på skötbordet som han ligger på och sen en handduk att skydda dig och allt runt ikring med ;)

Öppna blöjan försiktigt, kolla åt vilket håll snoppen ligger, öppna blöjan helt och lägg över en handduk.

Rasmus kissar alltid när jag tagit av blöjan trots att han kissat i blöjan, skönare i det fria ju ;)

Edit: Bebisar skriker för allt, och de kan inte avgöra om något gör super mega jätte ont eller pytte pytte ont.
 
Senast ändrad:
Sv: Mammor!

Jag tycker alla som föder barn är superkvinnor, smärta eller ej.

Det där med att bebisar skriker för allt, oavsett hur ont det gör, tycker jag inte stämmer. Har flera exempel på när Alvin reagerar olika på olika sortes smärta. Att storebror biter honom t.ex. Det gör olika ont beroende på hur hårt den sabla bitbaggen tuggar på honom :crazy:

När Rasmus är äldre kommer du känna igen att skriken betyder olika saker, just nu kanske det är svårt att skilja på hur ont han har, men ganska snart kommer det märkas. Men du kanske syftade enbart på magknip?
 
Sv: Mammor!

Hur är det där med rapningen? Måste man se till att få en rap efter maten? Har för mig att en kompis sa att det inte "är så längre"..eller nåt.. nya råd och rön hela tiden..! :confused:

Bra tips!! Mer!!:bump:

Vi brukar ju oxå rapa, det bästa är ju att göra det eftersom de kan få i sig luft & ist få ont i magen.
När Vincent blir kinkig fast man rapat & matat & bytt blöja så brukar det oftast vara för att han vill rapa ännu mer, sedan är han nöjd.
Får han inte rapa tillräckligt så spyr han ist.
 
Sv: Mammor!

Hmm att man inte alls vet när förlossningen har satt igång på riktigt.
En på sjukhuset sa det. Då jag inte visste om jag skulle få barn nu. Hmm så jag blev hemskickad. Halv 9 på kvällen var ungen ute....

Näe en del kanske vet men inte jag. Jag visste bara att det gjorde förbaskat ont hela tiden även när inget hände..

Sen är det väl mest ta en dag i taget. Var beredd på att få amma över 20 gr per dag. Jag räknade en dag och när jag kom upp till 20 så slutade jag... :angel:

Sen visste jag inte att man kunde nicka till när man ammade för man får något hormon. Jag trodde jag var dum i huvudet tills mamma berättade det för mig.
 
Sv: Mammor!

Alla mammor, erfarna och nyblivna! Jag vill höra era bästa råd och tips om allt vad gäller förlossning och tiden efter, amning och mat i övrigt, spädbarnstiden, prylar, kläder.. ALLT!
Vad hade ni velat veta innan ni fick barn? Vad fick ni höra som inte alls stämde för er?
Pappor är naturligtvis välkomna att svara också. ;)

Miss Kala, dräktig och vetgirig :D
Jag tog snitt på båda. Ammade inte. Båda barnen somnade vid ca. 19 tiden på kvällen och sov till 07.30. Så det som inte stämmde var att dom vaknade på natten.
 
Sv: Mammor!

Instämmer i det pernilla skriver om att amning är som att ta ett sömnpiller. I alla fall i början.

Var beredd på att lägga MYCKET tid på amning. Ha mat och dryck framme så du kan nå det även om du ammar. Man blir både hungrig och törstig.
 
Sv: Mammor!

Mat och dryck när man ammar.??

Jag förstår inte frågan. Det är väldigt vanligt att man blir törstig när man ammar. Hur vanligt det är att man blir hungrig vet jag inte, men jag blir det i alla fall. Jag var vrålhungrig flera veckor efter förlossningen.
 
Sv: Mammor!

Ja, att man blir törstig kn jag mycket väl förstå. Men att ställa fram en hel middag när man ammar det låter lite knepigt tycker jag.
 
Sv: Mammor!

Lita på dig själv!
Du vet bättre än barnmorskan, hon kan bara ge dig råd och tips.
Du vet bättre än BVC, det är ditt barn och du känner det bäst själv, men var mottaglig för tips och råd.
Lyssna på din bebis, den berättar vad som är bäst för er.
Tveka aldrig att be om hjälp om du känner att ni behöver det!
 
Sv: Mammor!

Jag hade velat veta att moderskänslorna inte alltid infinner sig omedelbart när bebisen fötts. Min son föddes med akut snitt och var otroligt efterlängtad. När jag såg honom första gången kändes det bara overkligt - jag tyckte han var jättesöt men det kändes inget mer än så. Första dagarna tyckte jag ungefär likadant, sen kändes det mer och mer och från att han var ungefär en månad gammal började jag förstå vad alla pratade om hur otroligt mycket man älskar sitt barn. Nu är han mitt allt, jag har en ständig värk i hjärtat så fort han inte är i min närhet och min kärlek för honom går inte att jämföra med något annat! Det är UNDERBART att vara mamma!

Kanske är det annorlunda om man föder vaginalt eller med planerat snitt. Jag fick bara se min son några minuter vid födseln, de la honom kort på mitt bröst men jag var bedövad upp till halsen så jag kände honom inte och kunde bara ta lite på honom med ena handen, sen åkte jag till uppvaket och först efter 4 timmar fick jag se honom igen.

Annars är det vanliga tipset att inte köpa massa kläder i storlek 50 som de bara har ett par veckor (om ens de en del nyfödda är stora)
 
Sv: Mammor!

Det absolut viktigaste rådet är att lita på din känsla! Känns det som om något är fel eller inte stämmer kolla upp det oavsett om det känns löjligt eller inte.

Sen min nästa goda råd är, tänk på att vara barn är unikt! Bara för att det fungerade på ett visst sätt med barn A så är det inte säkert att det fungerar med barn B...

Lite mer handfasta tips då... Köp inte hem en massa saker i onödan, det vi hade hemma när Elin föddes var ett skötbord och ärvda kläder. Sen skickade jag karln att köpa det som behövdes allt eftersom, eller någon annan släktning/vän... Jo förrestän vi köpte med oss blöjor, amningskupor och jättebindor från apoteket innan vi åkte hem oxå.
Bärsjalen var guld värd med Fredrik, även om jag hade önskat att jag hade vetat om det med Elin.
Badbaljan har vi haft stor nytta av, men jag vet andra som aldrig har använt en sådan, så det beror ju helt och hållet på hur det ser ut där man bor...
Vagnen kan vara bra att fundera lite på oxå, vi har anävnt vagnen otroligt mycket då våra barn har kunnat stå ute på altan och sovit nästan året runt. Det har bara varit några fullständiga snöstormsdagar som det inte har kännts som någon bra idé.

Kläder är toppen om man kan få ärva! De är vältvättade och mjuka och sen kan man handla det som passar en när barnet är fött. Man kan även köpa på blocket eller tradera, de där första plaggen slits ju i princip inte...

Handdukar är suveräna att ha, till mjölkläck, spyor, att ligga på när man byter blöja, att ligga på när man luftar osv osv osv... Jag har haft gamla och slitna handdukar som jag har kunnat slängt när jag har kännt att det här vill jag inte ens tvätta... :crazy: ;)

Annat som är viktigt, kamera till förlossningen, överhuvudtaget kameran för att kunna dokumentera, skriv ner om du hinner och orkar. Äta och dricka! Det är så lätt att glömma bort men ack så viktigt! Och njut av den stund som är just nu, det är så kort ändå!

Annars är det mest att gå på sin känsla, den är det viktigaste man har!
 
Sv: Mammor!

Jag önskar att jag inte lyssnat så mkt på alla andra erfarna. VIsst, man kan lyssna men sålla bort det man inte vill veta ;)
Sonen ammades var 3:e timme natten igenom fram till ca han var 4-5 månader, då satt jag upp i sängen och väntade...och väntade i ca 40 min tills han var kvar. När han blev 5 månader började jag amma liggandes i sängen för då vaknade han stup i kvarten, VILKEN LÄTTNAD! JAg var utvilad på morgonen trots en massa ammande på natten.

Skulle också velat veta mer om tiden efter förlossningen, hur trött och hur dåligt man kan må.

Sambon var hemma 5 dagar direkt och vi var ute for rundor varje dag. Till vilken nytta? Nu i efterhand hade det smartaste varit att vara hemma och ta det lugnt.

Var beredd att ev föda för tidigt även om det är ditt första barn. Här satte värkarna igång en månad innan bf och jag kämpade emot här hemma. Vägrade tro att nåt var på gång.

Har sköna och praktiska kläder på barnet. Vet inte hur många t-shirts och vanliga tröjor vi hade, HOPPLÖST när dom kasar upp och korvar sig i och med att man bär barnet ganska mkt. Hel pyjamas, bodysar och sånt tyckte jag var perfekt.
 
Sv: Mammor!

Njut av sista tiden av graviditeten, dvs far inte runt och stressa utan "boa" hemma och gör det du vill, sov slappa och njut:)

Se till att du första tiden hemma inte behöver ha en massa måsten runt dig, fyll frysen med färdiga portioner mat att bara värma, guld när man är trött och liten vill ha mamma jämt, mycket mat krävs till en ammande mamma.

Fyll också frysen med fika bröd så du slipper känna den pressen när "alla" vill komma och se underverket, och kom ihåg att det är du som bestämmer när och om folk får komma!

Efter förlossningen kan man vara trött länge, med min son var jag helt slut tre månader efter men med min dotter var jag hur pigg som helst:angel:

Våga lita på din inre känsla!!!!!!!!!!

Ta alla råd med en nypa salt och strunta i en del och gör om resten till dina.

Man blir känslosam när man fått barn (för att man ska kunna ta in barnets signaler) kräv att din partner "skyddar" dig från alla "men ska du verkligen"....

Köp inte för mycket kläder de växer snabbt!!! Min son kunde aldrig ha stl. 50:o min dotter hade det till hon var fem månader:angel:

Bodys är bäst:love:

Det jag velat veta innan var avslaget:eek: hade inte ägnat detta faktum en tanke:o jag blödde i tre månader efter sonen, verkligen blödde, det är inte normalt vilket jag trodde:crazy: med dottern var det som en vanlig mens ett par dagar.

Förbered dig mentalt, gör en målbild som du håller fast vid:love:

Skulle nog kunna skriva en hel bok så jag slutar här:o
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 316
Tjatter Mamma fyller 70 om knappt 2 månader. Jag vet inte vad jag ska köpa. Så i den här tråden får ni tipsa om alla presenter ni kan komma på...
2
Svar
23
· Visningar
1 364
Senast: Tofs
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 691
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 892
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp