Mammas
Trådstartare
Sv: Mammamakten? Men pappamakten då?
I den situationen har man valet att dra mammakortet en gång, första julen, och sedan vara tvungen att vika sig alla kommande jular. Då är det enligt mig bättre att vända diskussionen från det egoistiska mig/dig-tänket och sätta barnet i första rummet. "X vill fira jul både med mormor/morfar och med farmor/farfar, vi får ta varannan eftersom våra släkter inte vill fira ihop. Och X vill ju fira med båda sina föräldrar så därför måste du göra likadant.". Pappan måste ju även han se till barnet först, om det inte går att se till hur ens partner mår.
Det är ett högt pris om mamman ska vika sig hela tiden också. Givetvis är det alltid bäst om föräldrarna kan diskutera med varandra och komma överens om hur man ska göra i en viss situation. Nu tog du dock upp julaftons-tråden som ett praktiskt exempel och där ser jag faktiskt inte hur tjejen ska lyckas komma fram till en konstruktiv lösning med det kommande barnets pappa. Han verkar ju inte ens vara intresserad av att kompromissa utan använder sig av vad man kan kalla känslomässig utpressning när han påstår att julen är viktigare i hans släkt än i hennes.
Hur löser man en sådan situation? En tjurskalle till pappa som vägrar kompromissa och som absolut ska göra som han alltid gjort? Ska mamman då fira jul utan barnet bara för att hon vill fira med sina föräldrar någon gång?
Så i vissa situationer (läs när fäderna är nästan sjukligt barnsliga) tycker jag att mammakortet får dras men som sagt, mammakortet funkar bara en kort period så om ingenting händer med pappans mentala utveckling lär inte förhållandet fungera i längden.
I den situationen har man valet att dra mammakortet en gång, första julen, och sedan vara tvungen att vika sig alla kommande jular. Då är det enligt mig bättre att vända diskussionen från det egoistiska mig/dig-tänket och sätta barnet i första rummet. "X vill fira jul både med mormor/morfar och med farmor/farfar, vi får ta varannan eftersom våra släkter inte vill fira ihop. Och X vill ju fira med båda sina föräldrar så därför måste du göra likadant.". Pappan måste ju även han se till barnet först, om det inte går att se till hur ens partner mår.