Mamma och ryttare- tankar...

Sv: Mamma och ryttare- tankar...

+1på den!
Jag har aldrig blivit ifrågasatt angående att jag lägger ner mkt tid på min häst, men det kommer ibland upp i diskussioner att hästeriet tar tid. Men jag är övertygad om att jag skulle vara en mycket sämre mamma om jag inte hade tagit mig hästtid. Dessutom har barnen en helt ypperlig pappa som i gengäld också ges egentid. Dottern och jag delar numera på hästen och får därmed bra kvalitetstid tillsammans:)

Samma här, ingen ifrågasätter mig men givetvis kommer det upp i vardagliga samtal men det är ju för att det TAR mycket tid. Det tycker ju jag också, önskar mig några fler timmar på dygnet (som alla andra :) ). Sen har vi en ponny också så dottern är ju delaktig i intresset även om det blir mindre nu på vintern när det är kallt och mörkt. Skulle folk ifrågasätta mig så har jag tusen argument att komma med så try me säger jag bara :sneaky:
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Kan det inte vara en fråga som är ställd med beundran då?
Själv tycker jag det är tufft att få tiden att gå ihop med heltidsarbete och häst. Utan att ha barn.
Funderar nu på att kanske försöka få barn och vet inte då riktigt hur jag ska få tiden att räcka till.

Jag har människor i min omgivning som hinner med både 3 och 4 hästar, på tävlingsnivå. Dessa människor jobbar heltid. Jag förundras jämnt över hur de hinner med allt. Och dessutom vara socialt aktiv både här och där.
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Tycker det låter rätt hälsosamt att ha egna intressen utan barnen. Så fortsätt du, med gott samvete.
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Mina föräldrars reaktion på graviditet: då säljer du väl hästen?! (Eh, nej. Det är inget fjortis-intresse i väntan på det stora intresset Moderskapet. :p så jag köpte en unghäst också. )

Härligt att höra att det är fler som trotsar omgivningens förväntningar. Mina föräldrar reagerade på samma sätt när jag skulle få mitt första barn och har sedan dess gått och väntat på att jag ska inse att det här med att ha häst är "ohållbart" (äldsta barnet är nu 7 år). Nu ska jag ta bort min häst och föräldrarna tyckte att "det var ju på tiden", deras förståelse för att jag tänker köpa en ny häst direkt är obefintlig...
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Jag är en av dem som inte förstår hur ni kan hinna och orka att ha häst. Jag tänkte först behålla min häst när jag fick barn, och gjorde mig av med hästen inom några månader efter förlossningen och skulle inte ha tid eller ork att ha häst än på några år.
Det beror inte bara på pappan, utan på barnet också. Men ett mammigt barn som blir jätteledsen om mamma ska gå hemifrån på kvällen så är det inte värt det. Hemma hos oss skulle alternativen vara att antingen pappan tar alla nattningar i veckorna (det skulle han inte ställa upp på), eller att man kommer till stallet sent på kvällen och har konstant sömnbrist.
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Jag är en av dem som inte förstår hur ni kan hinna och orka att ha häst. Jag tänkte först behålla min häst när jag fick barn, och gjorde mig av med hästen inom några månader efter förlossningen och skulle inte ha tid eller ork att ha häst än på några år.
Det beror inte bara på pappan, utan på barnet också. Men ett mammigt barn som blir jätteledsen om mamma ska gå hemifrån på kvällen så är det inte värt det. Hemma hos oss skulle alternativen vara att antingen pappan tar alla nattningar i veckorna (det skulle han inte ställa upp på), eller att man kommer till stallet sent på kvällen och har konstant sömnbrist.

Kan man inte skaffa medryttare så du inte behöver vara i stallet alla dagar? Pm man vill ha egen häst vill säga.
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

lite halvt knapplån

Jag var bestämt att hästarna skulle behållas även när jag fick barn. Visst, hästarna är kvar här hemma. Men det har varit några väldigt jobbiga år i samband med spädbarn/småbarn. Började nytt jobb mitt i allt och även det tog hårt på mig. Så hästarna kom mer och mer åt sidan. Gjort mina försök ibland men det har tvingats acceptera läget att jag inte orkat. Två små barn, gård, hundar och allt vad det innebär det tog lite väl hårt på mig där några år.

Nu är barnen 5 och 7 år gamla och först nu börjar jag känna att jag är pigg och stark igen. Jobbet har jag lärt mig så det tär inte på mig längre. Hästarna går ännu och skrotar här hemma, gamlingen är nu 24 år och börjar faktiskt se gammal ut.
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Nä, då blir ju hästen bara en belastning och inte till glädje. Livet har olika faser och häst kan man skaffa senare i livet - som jag, 50+, och har köpt mig en häst:D. Det är först nu som jag känner att jag har tid med en egen efter utbildning på komvux, barn och ponny/häst-morsa.

Men att göra av med hästen (alt foder etc) måste komma från en själv. Andra än den man lever med har inte med det att göra.
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Intressant att höra allas upplevelser och åsikter. Jag är ändå förvånad att inte fler fått sån negativ uppmärksamhet som jag fått. Kanske jag umgås i sådana kretsar där det anses mer okej att vara på fester, middagar, resor med andra och vara social utan barn än att rida runt ensam i skogen ( utan barn)? Att det är mera värt på ngt vis? Jag är ingen eremit men behöver ingen umgängeskrets på 100 pers, mina gamla barndomsvänner duger gott. För när jag tänker efter så är det ju inte dom nära vännerna som kommenterat detta utan bekanta, arbetskollegor osv. Ja, det är ingen lätt balansgång att vara mamma. Hästtokig eller ej. ; ). Ha det bra!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 392
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 730
Senast: Nepenthe
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 267
Gnägg Slöa tankar från soffan i regnväder....Som hästägare förundras jag mkt över det här med att bekanta så gärna vill att deras barn ska få...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 974
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp