Malla flyttar ungarna...

MissFideli

Trådstartare
Varje morgon sen 2 v tillbaka lyfter hon ur nån eller några av ungarna ur hagen. Bara på morgonen. Hon lägger dom på en madrass under min säng, men eftersom dom är 5,5 v stannar dom ju inte direkt där. Jag har Feliway i uttaget vid hagen, men det har inte hjälpt.

Vad ska jag göra? Bara ge upp och låta henne fortsätta (jag lyfter ju såklart tillbaka dom) tills dom är stora nog att lämna hagen eller göra nått? Vad i så fall?

Hon pratar med dom som om hon löper just då.
 
Sv: Malla flyttar ungarna...

Maja gjorde likadant med sina kullar. Jag löste det genom att ställa hagen precis bredvid sängen, då var hon uppenbarligen nöjd med att ha ungar och matte tillräckligt nära varandra. Ett annat alternativ är ju om man har ett rum man kan använda istället för kattungehage, så kan man stänga dörren när man inte kan ha koll på dem. Våra ungar har bott i köket v5-7, med succesiv invänjning på resten av lägenheten.
 
Sv: Malla flyttar ungarna...

Jag har funderat på det, men hur blir det då när jag är i vardagsrummet? Sovrummet är 10-11 kvm stort, känns lite stort som hage. Och mitt sovrum är inte direkt bra ur "spekulantsynpunkt" (alltså att sitta i hagen) eller fotosynpunkt. Å andra sidan kanske det inte är det viktigaste...?
 
Sv: Malla flyttar ungarna...

Jag skippar gärna lådan så tidigt det går och har dem i rummet istället just för att de gärna kommer ur lådan vid den åldern men inte tillbaka igen..

Spekulanter behöver väl inte komma förrän de är iallafall 7-8 veckor? Jag vill inte ha främmande folk i mitt sovrum :p
 
Sv: Malla flyttar ungarna...

Det kommer några på söndag. Mina bor i hage nu, lådan tog dom sig ur vid 4 v ålder. Jag får ta springet i sovrummet, Mallas välmående får vara viktigast :p
 
Sv: Malla flyttar ungarna...

Jag har levt med gäster i sovrummet. Förklarar varför om någon verkar undrande, och argumentet "mammakatt vill ha både ungar och människor nära" verkar inte avskräckande :)

Vi har ju bolådan i sängen de första veckorna eftersom mina bortskämda avelshonor har krävt det, så det har varit naturligt att bara flytta ner dem på golvet sen. (Alternativet har varit nattlig flytt av ungar och en knapp vecka gamla ungar sovande i knävecken... Tackar för förtroendet men det känns lite riskabelt.)
 
Sv: Malla flyttar ungarna...

Här är en till som får ligga sked med bolådan :meh:
Första dagen med handen i lådan så man vaknar med ett djupt veck efter kanten i armen.
Och många undrar varför raskatter är så dyra.
Dom kan ju prova på att stå ut med hysteriskt gapande löpkatt, långa resor för parning, vaka vid födsel, utebliven sömn i veckor, kattsand öööverallt m.m.

De kronor som blir över täcker knappast mina psykiska besvär efter en kull :D:p
 
Sv: Malla flyttar ungarna...

Jag flyttar in buren i sovrummet och låter "en fil" gå ut i vardagsrummet, så kan dom vara i vardagsrummet också. Dom är så j*kla söta, så jag kan äta upp dom ju när dom kommer springandes :love:
 
Sv: Malla flyttar ungarna...

Första morgonen med nya hagläget utlöpte perfekt! Malla har legat i sängen och tittat på sina små, ite skrikit som hon har gjort tidigare och inga ungar urlyfta ur hagen. Tack!! :bow:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
2 001
Senast: miumiu
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 409
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp