Sv: Malinois

Tillägg till dig Jessica:

Eftersom du tittat en del på Whippet och du tycker dom faller dig i smaken. Samt är orolig för deras lilla jaktintresse:

Så tror jag INTE mallen är något för dig. Dom har STOR jaktinstikt. Och kräver så mycket mer jobb än vinthundarna. Det är helt olika raser.

Jag har absolut ingen aning om hur en vinthund ex. Whippet skulle passa i mitt liv,så jag frågar för att få veta. Jag har träffat 1 whippet i hela mitt liv och har absolutingen erfarenhet på den fronten.
Vad gäller belgare,så har vi haft 2 st i familjen,2st tervar. Mkt trevliga hundar att jobba med. Det var mor och dotter. Dottern var mkt arbetsvilligare och trevligare än sin mor,som var ganska labil. Dock visade dottern sina nerver senare i livet.

Sen kan jag inte säga att jag har så mkt erfarenhet av någon av raserna,mer än min egna uppfattning.Jag har ett litet hum om belgare,stor erfarenhet av rottweiler,och 2års kunskap om raserna jag har nu,och lite om varje annan ras om du förstår. Så jag är absolut ingen stjärna. Nästa hund jag skaffar kommer självklart vara väl planerad och en ras till det ändamål jag vill ha den,i ett format jag gillar,avlad för det också.
Sen om det blir en vinthund,en malinois,en schnauzer eller en pyreneè eller något,det kan jag inte svara på förän jag vet exakt hur dom är.;)

Jag älskar belgiska vallhundar!:love: Förstår dock varför det är så många som ogillar dem, eftersom de är väldigt skarpa och ofta lite "speciella" i sitt temperament. Absolut ingen nybörjar hund iaf! Har själv ingen belgisk vallhund, men min bästa vän har två st. En terv. och en groenendael och dom är alldeles underbara. Dock är hon väldigt erfaren och lyckats uppfostra dem väl. Hennes terv. tik är ganska reserverad mot främlingar, men absolut inte agressiv! Hon är väldigt försiktig och rädd för att göra fel, hon är dock väldigt vacker och tillgiven. Hennes Groenendael hane är raka motsatsen! Sprallig som bara den, inte rädd för ett dugg, alltid glad och med MASSOR av energi samt väldigt självständig... dvs. en utmaning även för henne. Han har mest brukslinjer i sig och ser ut lite som han gör..:love: Har också genom henne kommit i kontakt med mycket belgar folk. :) Men det finns en stor variation bland rasen utseendemässigt samt temperament mässigt. De med brukslinjer är oftast sundare i både temperament som hälsa, då vissa utställnings belgare ser alldeles hemska ut. (som skelett med raka ben och böjd rygg.:() Det krävs dock att personen som skaffar den här rasen har stor erfarenhet, anpassar sig väl till individen samt kan ge den mycket tid och aktiviteter och har otroligt mycket humor och tålamod! ;)

Jag har ännu inte suttit för ngn domare som tyckte att det varit angenämt att döma dem heller :crazy: De går under namnet belgiska symaskiner. Jag slängde ut en fråga här i höstas till en mycket välkänd allrounddomare om vilken ras han tyckte var "värst" att döma utifrån att bli huggen. Detta var en rasutställning och det var bara två raser representareade och ingen var av bruksras. Han svarade iaf att: Tja belgare är väl alltid lite si så där att döma. Det var hans första tanke. Många domare tittar inte ens på tänderna själv utan det är ägaren som får lyfta på läppen.

Det låter ju lite knasigt. Som att jag vill framhärda att det är något fel på hundar, men det tycker jag absolut inte :) Man ska inte ändra på en hund bara för att den ska kunna ställas ut!! Det Grana sa om att det faktiskt är vallhundar är ju så klockrent. Det innebär ju även så mycket positivt som deras blixtsnabba reaktioner osv. Jag har suttit ring.sekr. för andra små vallande hundar (kan inte ens uttala namnen på dem) och de visade mycket humör, mycket tänder och en hel del skygghet. Då tänkte jag på det att det är ju eg. helt sjukt att importera sådana här hundar BARA FÖR ATT STÄLLA UT när det är det sista stället hunden vill vara på... Snacka om att lyfta hunden ur sin funktion liksom. Men jag tycker inte att det är fel, oavsett ras, att ställa ut och få en bedöming! :)

Men, du har ännu inte fått din malinois om jag inte har fel?

Alltså kan du ännu inte göra någon riktig jämförelse.

Det finns enormt många veka hundar inom beauceron men belgarna verkar överlag mycket nervigare och snabbare till panik.

En av de få gånger jag blivit biten som exteriördomare i ringen var just under bedömning av tervueren och det när jag vände ryggen till.

Problemet med beauceron är att de är vallhundar och inte brukshundar som man verkar vilja göra dem till i Sverige. I Frankrike betraktas de framför allt som vaktande vallhundar men används naturligtvis också i bruks eftersom de tack vare sin vekhet är väldigt uppmärksamma och lydiga hundar.

Det är väl klart att jag ändå kan göra en jämförelse? Jag träffar Mallar dagligen. Ser dom både på plan och vardag. Det är en stor skillnad. Bossarna är idag, tyvärr, inte direkt en ras att rekommendera. Det är alldeles för mycket rädslor, otillgänglighet, reservation komibinerat med skitnerver. Klart att det finns guldkorn lite varstanns i Sverige. Men aveln behöver fokusera på helt andra saker än utseendet som det tyvärr avlas på idag.

Och ser man jobbmässigt så är det en enorm skillnad. Beauceronen är trevlig, men måste hela tiden ha något för. Dom har inte alls lika stor motor, arbetsvilja, förighet, kamp osv. Dessutom har de flesta värdelösa gripande.

I Frankrike används dom mycket inom brukset. Och även till vissa ringsporter, men där skiter dom totalt i om hundarna har stora reservationer med massor av rädslor i sig. Beauceronen ska vara ointresserad av folk, inte rädd som många verkar tolka standarden som idag.

Jag byter dock ras för att jag insåg att om jag ska komma någonstanns inom brukset så funkar det inte. Min hund är outstanding i lydnad osv. Men han är knappast ett SM-material.
Men, du har ännu inte fått din malinois om jag inte har fel?

Alltså kan du ännu inte göra någon riktig jämförelse.

Det finns enormt många veka hundar inom beauceron men belgarna verkar överlag mycket nervigare och snabbare till panik.

En av de få gånger jag blivit biten som exteriördomare i ringen var just under bedömning av tervueren och det när jag vände ryggen till.

Problemet med beauceron är att de är vallhundar och inte brukshundar som man verkar vilja göra dem till i Sverige. I Frankrike betraktas de framför allt som vaktande vallhundar men används naturligtvis också i bruks eftersom de tack vare sin vekhet är väldigt uppmärksamma och lydiga hundar.

Någon som under 1 månad har intresserat sig lite smått för; whippet, basenji och korthårig collie tycker jag personligen inte ska titta på Malinois.

Jag vet minst 2 personer som har högt utbilade skyddsmallar i sin familj. Det fungerar toppen. Det där har med invidid och regler att göra. Bara för att det är en malle betyder inte det att den äter upp barn.

Hej igen! Nä, det menade jag inte heller. Men när man har små barn (min tjejj är 6 år) händer det ofta att PANG!! åker dörren upp och helt utan förvarning rusar tre skrikande små ungar tvärs genom rummet, slitandes varandra i kläder och hår, kanske familjens egen unge skriker högst. Då vill man inte ha en blixtsnabb hund som klipper till ... och sen tänker... -OJdå, det var visst lillmattes kompis, ursäkta...! Utan en hund som tänker en sekund först och SEN reagerar. Nu har jag som sagt aldrig haft en Malle själv så jag vet ju inte allt, men en vän till mig som jobbat som hundförare inom polisen i jättemånga år och haft både Schäfrar och Mallar, och som även mentaltestat hundar, gjorde den liknelsen, vilket fick mig att backa. Men han hade å andra sidan hittat en Malle åt mig, en vuxen hanne som inte klarade kraven hos polisen, och som han sa att jag kunde få överta - trots barn! Så, visst finns det lugna vovvar i rasen också, som passar utmärkt i barnfamilj. (Jag valde att inte ta den hunden, tidpunkten, för ett år sedan, var inte rätt då vi skulle resa bort, och jag ville helst ha en valp. Tyvärr, kanske???)
Nu har jag ialla fall en Beauceronkille, som du vet, och jag håller alla tummar och tår att han ska bli riiiiktigt trevlig och fin! Jag har hjälp också, av bästa sort, så förhoppningsvis...! :banana:

Tack tack!! :bow: Och så vill vi se och läsa om din Malle så småningom!! (Och jag kan inte hjälpa att jag tycker dom är världens snyggaste hundar... Suck.)

Vi har en hane på snart 8mån.
Det är absolut en av de bästa hundar jag stött på.

Han är lugn och stabil, har mkt bra på och avknapp, extrem kamplust, mkt bra dådkraft och är social.

Jhonny som han kallas (Blackneck's A'Jozo) är en av de lugnaste valpar vi haft, ingen stress alls i honom och han är förarvek.

Jag har också stött på Mallar som har riktigt kassa nerver och är stressade. Mkt handlar det självklart om föraren men Jhonny är en riktigt bra hund i grund och botten.

Min nästa hund blir absolut en Malle, inget att diskuttera.

KL.

Jag kan inget om rasen Malinois, och kankse inte så mycket om hundar i allmänhet, men min nya grannfamilj har 2 st.
Han använder dem i sitt arbete.

Den äldre var visst skarp sa han, men otroligt lydig, den yngre som är valp, är rätt så framfusig, men också lydig och vänlig.

De har barn i den famlijen, men vi känner inte varandra så väl än. Men när jag möter dem, med häst, barn eller hund, så är deras hundar inga problem alls.

Jag har en annan granne, men 2 boxrar.

Där kan man varken gå förbi med barn, häst eller hund. Om man inte vill ha dem uppstprättade förståss.....

Någon som under 1 månad har intresserat sig lite smått för; whippet, basenji och korthårig collie tycker jag personligen inte ska titta på Malinois.

Ha ha ha.:rofl: Då vill du inte veta att jag även tittat på taxar,bouvièr,labbar,petit,dalmatiner,irländsk varghund osv!! Enligt mig så får man titta och samla information om vilken ras man vill?!

Att läsa om alla raser som man kommer över kan knappast vara skadligt,då tycker jag mer tvärtom att inför nästa hundköp är man helt 100 på vad man ska ha!!

Så nu ska jag sätta mig och läsa allt jag kan om schäfer!!;)

Uttrycket IKEA-Schäfer syftar väl, om jag inte minns fel (???) på att det är en hund man sätter ihop själv! Kan alltså bli jättebra - eller helt fel!
Jag var själv inne på Malle tidigare, men avstyrdes av flera kunniga hundmänniskor. Bl.a. för att jag har små barn, med små barns speciella beteenden, och då vill man INTE ha en hund som reagerar som en blixt och klipper först och tänker efter sedan! Det kan Mallen göra!
Men jag har för mig att det finns olika linjer bland Malinoin, beroende på om man vill ha en utställningshund eller en ren utpräglad brukshund med massor av motor. En utställningsMalle är nog aningen lugnare. Om det finns nån i Sverige som föder upp den rasen med utställning i tankarna, vet jag däremot inte??

Nja snarare är det lite småelakt, med glimten i ögat:angel: :idea: Ikeaschäfer, det är alltid NÅN del som fattas...;)
Jga har ett gott öga til mallen, även om de kan upfattas som halvgalna:D Men det är det som är utmaningen.

Skratta på du, men för mig låter det som om att du kanske ska bestämma dig för VAD du vill göra med din hund istället för att glo efter hundar i helt olika grupper. Bestäm dig för vad du vill ha för typ av hund. En sådan som måste arbeta, en som vill arbeta, en som kan men är svårmotiverad, en sällskapshund eller annat. Då kommer du få det lättare.

Skratta på du, men för mig låter det som om att du kanske ska bestämma dig för VAD du vill göra med din hund istället för att glo efter hundar i helt olika grupper. Bestäm dig för vad du vill ha för typ av hund. En sådan som måste arbeta, en som vill arbeta, en som kan men är svårmotiverad, en sällskapshund eller annat. Då kommer du få det lättare.

Vi fortsätter diskutionen på msn ist. Det var bättre,fortare om inte annat;)

Nja snarare är det lite småelakt, med glimten i ögat:angel: :idea: Ikeaschäfer, det är alltid NÅN del som fattas...;)
Jga har ett gott öga til mallen, även om de kan upfattas som halvgalna:D Men det är det som är utmaningen.

Nja IKEA Schäfer menar jag med att Du kan få en hund som är bra men du kan lika gärna få en som saknar lite skruv här o var precis som IKEA varorna :-)

Då jag själv är inne på min andra bruksmalle kan jag nog tillföra lite i den här diskussionen :D

Mallen finns, precis som Beauceronen och Schäfern, i två varianter utställningsMallen och bruksMallen.

UtställningsMallen är oftare lite skarpare är bruksMallen men där skärpan bygger på osäkerhet, alltså skärpan är större än kamplusten. Dom har också en hel del problem med nerverna och avlas enbart (nästan) för att stå i en utställningsring, undantag finns ju såklart.

BruksMallen skiljer sig enormt från de andra belgarna genom att den till exempel är mer orädd, har mer kamplust, stor nyfikenhet och ofta en stor portion försvarslust (självklart finns det bruksmallar som är skithundar också men nu pratar jag generellt).
Den stora kamplusten gör att mallen är väldigt glad för att leka och då ofta väldigt våldsamt.
Att dra i trasor, kampduttar och annat är favoritlekar :rofl:
Dom kan också i ren glädje börja slita och dra i kläderna och detta är något man måste ta bort med lydnad (förväxla nu inte slitandet i kläder med något aggresivt då det är den STORA kamplusten och det är ju också den som du använder när du ska jobba med hunden, som driver den framåt i allt den gör).
Den stora kamplusten är också en stor väsentlig (hur det nu stavas?) skillnad mellan utställningsMallen och bruksMallen, det är just den stora kamplusten som gör att bruksvarianten inte behöver ta till skärpan, dom leker i stället.
Något man bör se upp med är den stora jaktlusten som lätt kan bli ett problem om man inte tar tag i det redan från början.

Mallen är en aktiv ras som inte vill ligga hemma på soffan och endast få dagliga promender. Skall du skaffa en Malle ska du vilja jobba med din hund.
En bra Malle har en tydlig av och på knapp och kopplar lätt av inomhus när ingenting händer.

Tillgängligheten har blivit bättre inom rasen men man bör vara noga vid val av valp då det fortfarande finns i vissa linjer.

Att äga en Malle innebär att du måste vara snabb som förare, bestämd och konsekvent.
Det finns inget vackrare än en riktigt bra Malle på skyddsplanen :love:

Det har också varit lite snack om Beauceronen och eftersom jag också har två Beaucerontikar(jag har haft Beauceron sedan 1998)tänkte jag nämna lite om den rasen också.

Beauceronen i Sverige i dag är inte så mycket att hänga i julgranen. Många viktiga egenskaper brister så som social kamplust, tillgänglighet, dådkraft och också skärpa och försvarslust. Det finns också problem med skottfastheten inom vissa linjer.
De flesta hundarna i Sverige är medelmåttor men självklart finns det också några stjärnor här och där.

Som tur är så finns det några få vettiga människor som tar in bra avelsmaterial och koncenterar sig på den mentala biten vilket gör att jag har hopp om att Beauceronen i Sverige så småningom skall kunna kallas brukshund på riktigt.

Rena brukslinjer finns också men man bör ha bra koll på linjer och bra kontakter för att få tag på en riktig bruksBeauceron. Om jag inte missminner mig så finns det bara 4 Beauceroner i hela Sverige som endast har rena brukslinjer i sig, det säger väl en hel del :crazy:

Många av dom som har "medelmåttor" hävdar att dessa hundar är alldeles utmärkta att jobba med, att dom visst kan hävda sig mot andra bruksraser och att dom har stor social kamplust osv.
Tyvärr betyder det oftast inte mer än att människan aldrig har sett en riktigt bra hund och inte har något att jämföra med :devil: .
Jag har också märkt att de flesta inte ens vet vad de olika begreppen (social kamplust, jaktkamplust, skärpa osv) innebär :eek: .

Beauceronen kommer alltid att ligga mig varmt om hjärtat och trots att jag också har Malle så kommer jag inte att sluta att kämpa för denna, trots allt, helt underbara ras :love: .
Det är inte för inte som man ofta kallar Beauceronen en clown :banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
377
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 740
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 389
Senast: ufot
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31