Det kanske mest handlar om du inte tycker om att prata om mål eller tänka på saker du skulle vilja ha eller göra i framtiden då?
Jag vet inte riktigt hur man ska kunna prata om mål utan att också prata om hur människor tänker. Jag förstår, utifrån vad du skriver, inte hur du tänker. Alltså blir ditt sätt att se på mål obegripligt för mig, för jag vet inte vilka referensramar du har eller vad du menar med de ord du använder. Absolut har du ingen skyldighet att förklara vare sig det ena eller andra för andra, men det skulle ju underlätta förståelsen av ditt resonemang.
Att kvinnor inte skulle kunna inkorporera fältlogik är inte sant. Det finns massor med empiriska belägg för att det inte förhåller sig så.
Ja, jag tror att det mesta av skillnaderna handlar om hur man pratar och tänker och tolkar tillvaron.
Jag skulle tex inte säga om särskilt många eller ens några saker jag tänker göra framöver, att de är mål. Jag bokade tex en resa häromdagen, det är inte ett mål, det är bara något jag gör - bokar resor och sedan reser, alltså. Jag tänker ibland att jag nog kan ha hund när jag går i pension (och inte har råd att ha häst). Det är inte ett mål utan mer bara en grej jag kan göra, det med. Så håller det på.
Just när det gäller utbildning är jag klar över att det är vanligt att ha någon sorts mål med dem, men jag pluggade verkligen för att plugga, utan särskilt mycket plan eller mål med det. Jag visste ju redan att allt jag är intresserad av är väldigt smala saker, där det är svårt att försörja sig. Men jag tänkte väl att alltid blir det någon råd, jag får väl jobba som personlig assistent eller museumsvakt eller nåt om det kniper. Att tex studera något som inte intresserade mig för att sedan arbeta med något som inte heller intresserade mig, kändes inte som ett alternativ.
När det gäller bostad visste jag från späd ålder att jag skulle lämna småstaden för en större stad. Men det var inte ett mål, jag bara gjorde det. Det skilde sig inte mycket från att flytta hemifrån inom den mindre orten.
Jag ser nog mer livet som ett pågående görande, än något som har någon sorts riktning mot något. (Ja, en riktning från vaggan till graven finns ju, men den sköter sig ju själv.)
Jag tror ofta att man överbetonar de individuella insatserna och påverkansmöjligheterna, när man tänker mycket i termer av mål och medel för att nå målen. Var man hamnar beror på så himla mycket på vad man har omkring sig, och det har man som jag ser det begränsad egen makt över.
Kanske mår en del personer bättre med att tolka sitt liv som något de själva har åstadkommit, medan andra mår bättre med att tolka sitt liv som något som blir vad det blir utifrån en himla massa omständigheter där man råder över ganska få. Jag vet inte.
Om jag har några mål så är det väl att hantera tillvarons utmaningar på ett klokt vis. Att inte känna att marken rycks undan under mina fötter när saker blir helt annorlunda än jag skulle ha planerat eller önskat.