Mål i livet

I det aktuella fältet vore det väldigt obekvämt för kvinnor att helt inkorporera logiken. Det trodde jag du skulle fatta att jag menade. Givetvis inte att det är omöjligt pga bristande förmåga, men att det blir just obekvämt (enligt min bedömning).
Jag förstod att det var det du menade, men set brukar nu inte hindra folk, inte alls. Man skulle rent av kunna hävda att de flesta aktörerna i ett fält egentligen inte gynnas av fältlogiken, det är ju bara några få som är "kulturfurstar". Därav symboliskt våld.

Men det är ju i sammanhanget en utvikning.

Ja, jag tror att det mesta av skillnaderna handlar om hur man pratar och tänker och tolkar tillvaron.

Jag skulle tex inte säga om särskilt många eller ens några saker jag tänker göra framöver, att de är mål. Jag bokade tex en resa häromdagen, det är inte ett mål, det är bara något jag gör - bokar resor och sedan reser, alltså. Jag tänker ibland att jag nog kan ha hund när jag går i pension (och inte har råd att ha häst). Det är inte ett mål utan mer bara en grej jag kan göra, det med. Så håller det på.

Just när det gäller utbildning är jag klar över att det är vanligt att ha någon sorts mål med dem, men jag pluggade verkligen för att plugga, utan särskilt mycket plan eller mål med det. Jag visste ju redan att allt jag är intresserad av är väldigt smala saker, där det är svårt att försörja sig. Men jag tänkte väl att alltid blir det någon råd, jag får väl jobba som personlig assistent eller museumsvakt eller nåt om det kniper. Att tex studera något som inte intresserade mig för att sedan arbeta med något som inte heller intresserade mig, kändes inte som ett alternativ.

När det gäller bostad visste jag från späd ålder att jag skulle lämna småstaden för en större stad. Men det var inte ett mål, jag bara gjorde det. Det skilde sig inte mycket från att flytta hemifrån inom den mindre orten.

Jag ser nog mer livet som ett pågående görande, än något som har någon sorts riktning mot något. (Ja, en riktning från vaggan till graven finns ju, men den sköter sig ju själv.)

Jag tror ofta att man överbetonar de individuella insatserna och påverkansmöjligheterna, när man tänker mycket i termer av mål och medel för att nå målen. Var man hamnar beror på så himla mycket på vad man har omkring sig, och det har man som jag ser det begränsad egen makt över.

Kanske mår en del personer bättre med att tolka sitt liv som något de själva har åstadkommit, medan andra mår bättre med att tolka sitt liv som något som blir vad det blir utifrån en himla massa omständigheter där man råder över ganska få. Jag vet inte.

Om jag har några mål så är det väl att hantera tillvarons utmaningar på ett klokt vis. Att inte känna att marken rycks undan under mina fötter när saker blir helt annorlunda än jag skulle ha planerat eller önskat.
Men du sätter ju hela tiden likhetstecken mellan mål och 100% eget görande? Varför?

Att tanken på att det skulle kunna finnas några valmöjligheter i livet innebär att man förnekar strukturer tycker jag ärligt talat är direkt okunnig. Man är väl ganska överens om att det handlar om ett växelspel mellan agens och struktur? Du får ju vara riktigt extrem för att anta att det hela handlar 100% om struktur eller 100% om agens.

Sen kanske man själv tycker det är trevligare att sätta etiketten "jag bara gör" än etiketten "mål" på sina handlingar, men det påverkar ju inte sakförhållandena, att ens handlingsutrymme skapas i ett växelspel mellan agens och struktur.

Det kanske mest handlar om du inte tycker om att prata om mål eller tänka på saker du skulle vilja ha eller göra i framtiden då?

Jag vet inte riktigt hur man ska kunna prata om mål utan att också prata om hur människor tänker. Jag förstår, utifrån vad du skriver, inte hur du tänker. Alltså blir ditt sätt att se på mål obegripligt för mig, för jag vet inte vilka referensramar du har eller vad du menar med de ord du använder. Absolut har du ingen skyldighet att förklara vare sig det ena eller andra för andra, men det skulle ju underlätta förståelsen av ditt resonemang.

Att kvinnor inte skulle kunna inkorporera fältlogik är inte sant. Det finns massor med empiriska belägg för att det inte förhåller sig så.

Men du sätter ju hela tiden likhetstecken mellan mål och 100% eget görande? Varför?

Att tanken på att det skulle kunna finnas några valmöjligheter i livet innebär att man förnekar strukturer tycker jag ärligt talat är direkt okunnig. Man är väl ganska överens om att det handlar om ett växelspel mellan agens och struktur? Du får ju vara riktigt extrem för att anta att det hela handlar 100% om struktur eller 100% om agens.

Sen kanske man själv tycker det är trevligare att sätta etiketten "jag bara gör" än etiketten "mål" på sina handlingar, men det påverkar ju inte sakförhållandena, att ens handlingsutrymme skapas i ett växelspel mellan agens och struktur.

Fast du undrar ju inte hur jag tänker, av dina kommentarer att döma. Du talar om.för mig hur du tycker att jag tänker, samt recenserar och kritiserar det du talar om för mig att jag tänker. Som om det fanns en diskussion att "vinna". Jag ser inte att det gör det i det här fallet.

Om jag omdefinierar lite hur jag tänkte vid trådstarten så har jag nog ändå mål.
Just nu behöver jag hitta ett nytt jobb - inom de närmaste fyra månaderna - ett ganska solklart mål

Jag vill hålla mig så frisk att jag klara att jobba - vilket också är ett mål, om än inte så möjligt för mig att påverka.

Jag vill ha en ekonomi som tillåter att jag lever och inte bara existerar. Det påverkas av min hälsa (förmåga till arbete) och mitt arbetsliv.

Så kortsiktiga och långsiktiga mål finns ju. Om än inte sådana som jag "drömmer om". De är mer nödvändigheter för att jag ska kunna leva drägligt.

Jag bokade tex en resa häromdagen, det är inte ett mål, det är bara något jag gör - bokar resor och sedan reser, alltså
Jag tror många bara bokar resor och sedan reser utan att se det som ett mål uppnått. Men för många av oss finns det resor som är större och dyrare och därför inte lika lätta att bara boka. Min drömresa kostar mycket och för att göra den kommer jag behöva spara länge. Alltså blir det ett mål - att nån gång få ihop de där pengarna och kunna åka.

Om du mest åker på korta resor inom Europa är det ju inte märkligt att du bara bokar och åker, har man en normal lön och ett normalt jobb är det ju oftast väldigt lätt att göra just det.

Eller om man är superrik och jetsettar omkring som man känner för det, då är det väl heller inget mål att lyckas göra en större resa :D.

Senast ändrad av en moderator:
Jättespännande ämne! Jag har gått runt och tuggat på mina känslor och tankar om mål hela dagen :).

Jag är en av dem utan mål med stort M. Jag sätter inte upp milstolpar eller drömmer om att uppnå stora mål. Men det innebär absolut inte att jag bara flyter med strömmen :). Däremot gör konkreta mål lätt att jag rusar för fort, kämpar för hårt, bränner ut mig och blir besviken och/eller otålig och rastlös. Eller helt enkelt ger upp.

Jag är högpresterande, snabb i tanken och kan både spruta idéer och vara enormt produktiv, men har däremot ibland svårt att få vardagslunken till att fungera gnidningsfritt.

Jag vill vara bra på mitt jobb (den bästa på vissa punkter), lära mig massor och utvecklas på flera områden. Men "karriärsstegen" för mig är mer som en karriärsstig. Jag går i en riktning som jag satsar mot och när det kommer en förgrening så väljer jag vilken väg jag ska gå. Men något konkret MÅL finns inte. Mer en färdriktning :).

Boende är mest, som någon annan uttryckte det, en hygienfaktor. Men det innebär inte att jag vill bo i "vad som helst"! Bara att boende i sig själv inte har ett målvärde för mig. Men jag älskar min fina (hyres-)lägenhet i ett underbart område och ibland kan jag gå från rum till rum och bara titta mig omkring och mysa.

Kort sagt, bara för att man inte har konkreta mål i livet betyder det inte nödvändigtvis att man är komplett mållös ;).
Det där kunde vara jag som skrivit fast bostadsrätt i mitt fall.

Jag har heller inga långsiktiga mål annat än att trivas och ha ett bra liv. Boende tex, det beror ju på hur livet ser ut.. jag drömmer inte om hus, men det kan vara lämpligt att bo i hus när/om min sambos barn och eventuella gemensamma ska bo hos oss, tills dess funkar lägenheten utmärkt. Och känner vi för att flytta om 1,2,3 år så gör vi det och flyttar till det vi känner för då. Jobb, jag vill ha ett roligt och stimulerande jobb.. när jobbet inte längre är roligt och stimulerande så byter jag. Jag har liksom inget mål att jag ska jobba x år här och sen gå vidare till y.., efter x år har jag säkert ingen lust alls med y utan känner med för z och då gör jag det istället. Jag ser mig inte som passagerare i mitt liv, trots att jag har inställningen att "livet händer", jag gör medvetna val hela tiden, men beroende på hur jag känner för stunden och inte för att sikta på någon "slutmål".

Men småmål finns väl då och då. När jag ledsnar på jobbet tex blir ju målet att hitta ett nytt jobb, men jag ser det nog inte riktigt som mål på det sättet.

Jag har drömmar, planer och önskningar....
Men för mig blir ordet mål mer definitivt.
Har jag ett mål så är det något jag aktivt kan arbeta mot, även om det är kortsiktigt eller långsiktigt.
Tex om fem år Ska jag ha/göra/uppleva detta...

Har inget sånt stort definitivt mål i livet, men är glad om jag som pensionär fått uppfylla drömmar, planer och sånt jag mår bra av... Sitter då gärna i ett litet hus på en grekisk ö och tänker tillbaka på ett fint liv <3
Kanske är det ett mål ändå? ;)

Varför måste ett mål vara något som man själv kan ta 100% cred för? Det finns ju alltid ett element av slump, i allt.

Man är väl olika, helt enkelt. Jag är inte nån särskilt förnöjd människa, jag vill alltid vidare och framåt och till något bättre. Jag tror inte att det gör en lyckligare än om man är mer förnöjd, men jag är nu en gång funtad så. Jag blir uttråkad och tappar motivationen om jag bara lever i nuet. Och jag tycker att jag mycket oftare har problemet att jag är för mycket i nuet och inte gör det jag borde nu vilket jag kommer ångra sen, än att jag lever för mycket i framtiden och inte uppskattar nuet.

Sen hur välbärgat det behöver vara att bli lycklig över sitt boende - handlar det inte mer om att sätta realistiska mål? Jag vet att det finns människor som skulle slå in på samma gata, och tänka att "herregud, att man ska behöva bo såhär". Men absolut, det är välbärgat att alls ha en bostad, det håller jag med om.
Jag tror inte att jag nämnde 100 proc cred? Jag beskrev bara mina bananskal vs dina 10-12 års arbete mot målet = ditt nuvarande jobb.

När jag fick mitt nuvarande jobb, inom yrket jag ville ha redan på gymnasiet men släppte när jag inte kom in, för att sedan ta mig in i det mot slutet av en helt annan utbildning, så var det via ett nytt bananskal. Jag hade bestämt mig för att jag ville lämna Värmland, ville söderut igen, ställde in mig på att söka jobb på ett företag i Helsingborg, det är en fin stad.

Men så åkte jag på en veckolång kurs inom branschen, träffade en person som gillade mig och som mailade mig ett tag efter kursen: vi söker en kollega till mig, intresserad?

Hon jobbade på ett stort företags lilla filial på västkusten, som jag kommer ifrån. Tja, varför inte, tänkte jag så jag sökte och fick jobbet.

Efter några månader lades dock filialen ner och jag omplacerades till huvudkontoret i Göteborg. Dit hade jag ditintillls inte velat, var rädd för storstaden. Men under tiden på filialen hade jag insett att jag inte trivdes på den lilla orten så jag blev glad åt Göteborg, på en arbetsplats där folk med bättre meriter än jag stod på kö. Jag bara halkade in.

Och många sa "Göteborg var väl målet när du tog det där jobbet på filialen?" och jag sa "Mål?" Jag tänker helt enkelt inte i sådana termer. Du låter så otroligt oförstående till att man kan tänka på andra sätt än du.

Jag tror inte att jag nämnde 100 proc cred? Jag beskrev bara mina bananskal vs dina 10-12 års arbete mot målet = ditt nuvarande jobb.

När jag fick mitt nuvarande jobb, inom yrket jag ville ha redan på gymnasiet men släppte när jag inte kom in, för att sedan ta mig in i det mot slutet av en helt annan utbildning, så var det via ett nytt bananskal. Jag hade bestämt mig för att jag ville lämna Värmland, ville söderut igen, ställde in mig på att söka jobb på ett företag i Helsingborg, det är en fin stad.

Men så åkte jag på en veckolång kurs inom branschen, träffade en person som gillade mig och som mailade mig ett tag efter kursen: vi söker en kollega till mig, intresserad?

Hon jobbade på ett stort företags lilla filial på västkusten, som jag kommer ifrån. Tja, varför inte, tänkte jag så jag sökte och fick jobbet.

Efter några månader lades dock filialen ner och jag omplacerades till huvudkontoret i Göteborg. Dit hade jag ditintillls inte velat, var rädd för storstaden. Men under tiden på filialen hade jag insett att jag inte trivdes på den lilla orten så jag blev glad åt Göteborg, på en arbetsplats där folk med bättre meriter än jag stod på kö. Jag bara halkade in.

Och många sa "Göteborg var väl målet när du tog det där jobbet på filialen?" och jag sa "Mål?" Jag tänker helt enkelt inte i sådana termer. Du låter så otroligt oförstående till att man kan tänka på andra sätt än du.
Kom att tänka på den här tråden när jag vaknade. Jag uppfattar en del inlägg som att det är direkt provocerande att en del personer inte tycker sig ha direkta Mål I Livet. Tex en del svar till mig tyder på det, tycker jag. Det är nästan lite intressant.

Kom att tänka på den här tråden när jag vaknade. Jag uppfattar en del inlägg som att det är direkt provocerande att en del personer inte tycker sig ha direkta Mål I Livet. Tex en del svar till mig tyder på det, tycker jag. Det är nästan lite intressant.

Ja, jag kan ju ha som "mål" att inte ändra något. Då har jag hört att jag saknar ambitioner men det gör man ju inte automatiskt för det.

Ja, jag kan ju ha som "mål" att inte ändra något. Då har jag hört att jag saknar ambitioner men det gör man ju inte automatiskt för det.
Till exempel, ja! Dels borde man väl bara vara glad för din skull över att du är nöjd som det är, dels KAN det ju kräva en hel del av dig för att du ska klara av att hålla nivån. Det vet ju inte andra.

Sant. Står mål i motsats till ambitioner? Jag tycker nog inte det. Jag har nog oftast uppfattat mig som ambitiös i det jag gör, även om jag inte tyckt att jag jobbat mot något särskilt mål. Mitt mål har väl varit att göra ett bra jobb, men det strävar inte framåt, det är med mig hela tiden.

När jag var chef hade jag en chef över mig som ville prata "karriärplanering". Det blev inget långt samtal :D

Så du funderade aldrig ett ögonblick under din utbildningstid på vad du skulle vilja arbeta med när utbildningen var slut?

Jag tror inte jag är fysiskt kapabel att till den milda grad leva här och nu, att jag aldrig skulle ägna morgondagen en tanke. Men klarar man det, så kan jag förstå hur man skulle kunna studera i tio år, utan att ens ett ögonblick reflektera över att man faktiskt utbildat sig till ett yrke, till forskare, utan att ens märka det.

Om man i varje ögonblick bara gör det som känns kul för stunden utan att ha en tanke på vad det kan leda till, och alltihop ändå slutar med att man har en priviligierad bostad och ett priviligierat arbete, då har man antingen tur som en tokig, eller har följt absolut minsta motståndets lag socialt sett, helt enkelt följt tangentens riktning och i varje ögonblick omedvetet helt följt fältets regler. Sånt är ju också möjligt.
Jag tror också det handlar om förmåga. Jag har noll och ingen förmåga att tänka längre än till dagens middag, typ. Så är det. Jag pluggade också många år på universitet för att det vara roligt. Idag fungerar det ju inte alls så, ungdomar måste vara spiksäkra på sina val och arbeta mot en fast anställning. För mig har det aldrig varit varken sig en dröm eller ett mål. Men i botten tror jag det beror på min totala oförmåga till att kunna föreställa mig framtiden och däremellan organisera och strukturera upp den och tänka i flera steg framåt. Det finns en del fördelar med att ha det så, men också stora nackdelar, speciellt i dagens samhälle som är väldigt inriktat mot att kunna organisera sin framtid eftersom det inte finns några kollektivs lösningar kvar, utan allt handlar om din egen förmåga till lycka och fast anställning. Lite överdrivet, men typ så.

Jag bestämde mig för ett yrke när jag var 13. Det påverkade mitt gymnasieval men efter gymnasiet ändrade jag mig (fortfarande inom samma bransch men annan sysselsättning) och pluggade vidare. Jag har nu jobbat i snart sex år i mitt drömyrke :) Det dyker hela tiden upp nya mål, eller så förändras de men jag kämpar alltid för att uppnå dem. Med tiden har jag och sambon betat av en del mål, fått nya eller ändrat redan existerande mål, ex första lägenheten ihop, första egna lägenheten (vi bodde två ggr i andra hand), flyttat från stan till en mindre ort, vi har båda avslutat våra utbildningar och efter lite vik fått fast jobb där vi trivs, skaffat den/de bilar vi vill ha etc. Jag är en målmedveten person. Jag måste sätta upp mål med i princip allt för annars kämpar jag inte, jag måste veta att det finns en belöning i slutänden (att jag lyckats med mitt mål).

För mig är mina livsmål inte främst konkreta, materiella, eller upplevelseorienterade. Jag önskar samla erfarenheter och mogna på så sätt att jag förstår hur jag själv funkar, och hur jag formats av mina erfarenheter och det samhälle jag lever i. Jag tror, eller snarare, min erfarenhet är att det också ökar min förståelse för andra människor och för samhället. Det ger mig allt större frihet att agera på ett sätt jag gillar, som jag uppfattar som konstruktivt i situationen, snarare än utifrån invanda reaktionsmönster.

Den typen av "mål" gör alla situationer och omständigheter användbara i förhållande till målet och de flesta ganska spännande, om än inte alltid bekväma.

Samtidigt finns det självklart omständigheter jag föredrar framför andra och gränser för vilka situationer jag stannar i, för jag uppskattar att leva och verkar också bli bättre på att lämna destruktivitet ju mer jag förstår om mitt eget och andras sätt att agera.

Jag har också idéer om hur jag skulle kunna leva på sätt om jag gillar, men jag gillar livets fantasi, den är bättre än min egen. Så jag tar det som det kommer ganska mycket och gör det jag tror på.

Det är nog ungefär så jag resonerat när det gäller jobb, fritid, socialt liv och så vidare.
Jobbet ingår ju i hög grad i det sociala livet; ja, närmast dominerar det. Där är jag tex noga med att inte jobba med något som syftar till saker som strider mot mina värderingar. Tyvärr är jag så förbannat radikal och socialt hopplös, att detta lämnar rätt få alternativ. (Och jag har en kris i relationen till nuvarande arbetsgivare pga detta. Jag drömmer om att arbeta i en organisation där dumdryg gubbighet inte premieras!)

Jobbet ingår ju i hög grad i det sociala livet; ja, närmast dominerar det. Där är jag tex noga med att inte jobba med något som syftar till saker som strider mot mina värderingar. Tyvärr är jag så förbannat radikal och socialt hopplös, att detta lämnar rätt få alternativ. (Och jag har en kris i relationen till nuvarande arbetsgivare pga detta. Jag drömmer om att arbeta i en organisation där dumdryg gubbighet inte premieras!)
Precis så är det för mig också. Därför har jag ett lågt betalt typiskt kvinnoyrke därför att jag brinner för det jag gör, och det sammanfaller med mina grundläggande värderingar om allas lika värde på något vis. Min partner fungerar likadant, hen skulle aldrig kunna arbeta åt t ex krigsindustrin trots flera sådana jobberbjudanden och trots att det är mkt välbetalt osv. Jag förstår dock att inte alla kan göra det, utan jag känner mig trots allt mkt priviligerad.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 068
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
799
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag är dressyrryttare. Har lärt mig rida på ridskola för först en gammal kavallerist och sedan Strömsholmsutbildade instruktörer. Jag...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
13 156
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar